WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG 2012
Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni 2012 Roeland Dobbelaer /Twin Media
Twin Media in cijfers 30 jaar ervaring: specialist in redactioneel ontwerpen en vormgeven 35 uitgeverijen in Nederland als klant 60 tijdschrifttitels worden in huis geproduceerd – waarvan 6 digitaal 15 à 20 websites per jaar 80 boeken gemiddeld per jaar in productie 20 grafische specialisten onder een dak
Disciplines Art-direction Vormgeving Websites Digitaal (iPad, nieuwsbrieven) Illustraties/fotografie Druk- en printwerk Redactionele workflowsysteem Redactioneel advies en diensten Boeken Self-Publishing
Wie is ik? Roeland Dobbelaer (1962) Vanaf 1980 onafgebroken betrokken geweest bij tijdschriften Freelance journalist voor NRC, Trouw, Intermediair Oprichter Filosofie Magazine Hoofdredacteur o.a. Filosofie Magazine, NWT Uitgever en directeur Veen Magazines Uitgever en directeur Beta Publishers Huidig: Commercieel/creatief directeur Twin Media
Redactionele formule: Start met de doelgroep Stel: We maken een mannenblad Bijvoorbeeld deze doelgroep
Of …. … deze doelgroep
Stel het hoofdonderwerp vast
Bepaal je doelgroep Stel: De doelgroep zijn mannen; hbo – wo opleiding, van 20 – 40. Vraag: wat zijn de relevante deeldoelgroepen? Studenten zijn anders dan werkenden Alleenstaanden zijn anders dan gehuwden Vaders anders dan niet vaders HBO anders dan WO Hoe liggen de interessegebieden? Advies: Stel vast welke kenmerken gelden voor welk deel van je doelgroep.
Kenmerken doelgroepen Bijvoorbeeld 75% werkend - 25% studerend 60% hbo 55% kids 25% leidinggevend 85% sport 33% leest 45% technische achtergrond, etc. Advies: kom tot een goede omschrijving van de 3 a 4 van de belangrijkste deeldoelgroepen
Houd lezersgesprekken per subdoelgroep
Kenmerken goed lezersgesprek Maximaal groepen van 12 mensen, minimaal 6 Geef mensen vooraf duidelijk instructie hoe zich voor te bereiden Zorg voor goede opbouw van dag/avond Spreek bij de start programma door Voorstelrondje Zorg dat grootste schreeuwers niet het hoogste woord voeren. Zorg dat redactieleden en uitgever aanwezig zijn Zorg voor verslag/notulen
Redactionele formule Benoem alle aspecten van het bouwwerk, dat moet de kern zijn van de lezersgesprekken en later de redactionele formule
Aspecten red. formule vaststellen per deeldoelgroep Kernwoord Urgentie Print/online Frequentie Doelen Gezichtspunten Clusters van onderwerpen Stijlmiddelen Rubrieken Bladarchitectuur Urgentie Vormgeving Fotografie/illustraties
En dan? Magie of Matrix? Na 3 of 4 gesprekken is er een veelheid aan informatie. Hoe dan te komen tot goede formule? Advies: Maak met de verkregen informatie een matrix waarin alle info kort en bondig staat per deeldoelgroep Leid hier je formule uit af!
Veel succes! Vragen?