PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cliëntenraden en Veiligheid
Advertisements

Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Lid raad van toezicht op voordracht van de cliëntenraad
Beroepsgeheim en samenwerking
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Echt 25 juni Opening en mededelingen door de voorzitter. 2.Verkiezing secretaris. 3.Jaarverslag van de secretaris. 4.Financieel overzicht van.
Zorg - Welzijn - Wonen Niels de Beer Active Ageing.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Recept voor kwaliteit van Zorg Platform PI symposium Jacquelien Noordhoek MA MSc directeur NCFS #Platformpi #Q.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Nieuwe Wmo – Platform VO
Van tweeluik naar driehoeken
Doorbreek de muur van stilte:
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Baudartius College Heroriëntatie op de bestuursstructuur
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Kleine kwaliteit CWZ Nijmegen, 14 oktober 2010 Margo Trappenburg.
De kracht van de ervaring
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Kwaliteit.
‘Het kind en het badwater’
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Het zorglandschap van ROHA
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Een ambitieuze studiecultuur
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
24 september 2014 Dit is de titel van deze presentatie Naam Auteur (optioneel) Functie (optioneel) Diagnostiek Prof.dr. M.P. van Dieijen-Visser Lid Raad.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Kabinet van Volksgezondheid en Sociale Zaken 1 Informatievergadering therapeutische projecten en transversaal overleg 11 oktober 2007.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
2 UWV historie in een notendop Vóór januari 2009 SUWI 1 januari 2002.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Initiatief landelijke VAR Niet zonder... maar Met....
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
PIETER HUISMAN, hoogleraar onderwijsrecht CBOO 19 mei 2017
12.2 Totstandkoming van een wet
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Financiën & administratie
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Medezeggenschap? Ook voor u!
ERIC WESSELIUS LID CLIËNTENRAAD TROMBOSEDIENSTEN Nederland – CTD Nederland CLIËNT TROMBOSEDIENST FRIESLAND-NOORD.
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART 2013 PROF.MR. FRANS VAN WIJMEN

PROF.MR F.C.B. VAN WIJMEN (tot 1 september 2006) HOOGLERAAR GEZONDHEIDSRECHT UNIVERSITEIT MAASTRICHT 0,2 ACADEMISCH ZIEKENHUIS MAASTRICHT LID RAAD VAN TOEZICHT VIECURI EN MOSAE ZORGGROEP MAASTRICHT VOORZITTER KLACHTENCOMMISSIES LID-JURIST TUCHTCOLLEGE EINDHOVEN MEDIATOR IN (ZORG)CONFLICTEN

IN KLEINE VOGELVLUCHT POSITIE PATIËNT/ZORGVRAGER DE PATIËNT IN DE INDIVIDUELE ZORG DE PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE IN HET BELEID PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT INVLOED OP/OORDEEL OVER KWALITEIT KLACHTRECHT EN MEDEZEGGENSCHAP

ONTWIKKELING POSITIE PATIËNT/ZORGVRAGER PATIËNTENBEWEGING: BEGIN JAREN ’70 WETGEVING PATIËNTENORGANISATIES VAN ‘DERDE PARTIJ’ NAAR VOLWASSEN GESPREKSPARTNER

WETGEVING PATIËNTENRECHTEN REGELING HULPVERLENINGSRELATIE GENEESKUNDIGE BEHANDELINGSOVEREENKOMST (WGBO) BESCHERMING KWETSBAREN PSYCHIATRISCHE PATIËNT (WET BOPZ) * MENTORSCHAP BESCHERMING BIJ DERDENBELANGEN ORGAANDONATIE * KEURINGEN * EXPERIMENTEN INBRENG VAN DE PATIËNT KLACHTRECHT * MEDEZEGGENSCHAP KWALITEIT KWALITEITSWET INSTELLINGEN * WET BIG

PERSPECTIEF WETGEVING COMPLEXITEIT, INCONSISTENTIES, LACUNES WCZ: WET CLIËNTENRECHTEN ZORG VEEL KRITIEK OP DIT WETSVOORSTEL VANUIT HET GEZONDHEIDSRECHT EN HET VELD BELEIDSVOORNEMENS KABINET RUTTE-II 1.WCZ: ‘UITGEKLEED’ TOT KLACHTEN/GESCHILLEN 2.WIJZIGING KWALITEITSWET 3.MEDEZEGGENSCHAP 4.GOED BESTUUR 5.AANPASSING WGBO

WIJ ZIJN ALLEMAAL PATIËNT WIJ WILLEN SERIEUS GENOMEN WORDEN WIJ WILLEN DE RUIMTE KRIJGEN WIJ WILLEN EEN OPEN EN EERLIJKE HULPVERLENER WIJ WILLEN GOED GEÏNFORMEERD WORDEN WIJ WILLEN ZELF BESLISSEN WIJ WILLEN AANGESPROKEN WORDEN OP ONZE VERANTWOORDELIJKHEID

PARTICIPATIE IN BESTUUR PATIËNTENANTENNE IN BESTUUR PATIËNTENBRIL IN RAAD VAN TOEZICHT CLIËNTENRAAD STAKEHOLDERSBIJEENKOMSTEN PATIËNTENPANEL

NIEUWE VORMEN ZOEKEN GEBRUIK VAN SOCIALE MEDIA ORGANISEREN VAN DIALOOGMEETINGS AANSLUITEN BIJ BESTAANDE/ANDERE VORMEN VAN COMMUNICATIE GEBRUIK MAKEN VAN ZIEKTEGEORIËNTEERDE CLIËNTENORGANISATIES WIJKGERICHTE AANPAK

LIJSTJE RAAD OP MAAT ConsulentenTeam Tevredenheidsonderzoek Instrument cliëntenraadpleging Interne Bezoekteams C-toets, CQ-index Zeg het ons! Niet zeuren, maar doen! Kwaliteitsevaluaties Partnerschapsmethode