Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Appreciative inquiry:
Door goede gesprekken groeien
Generatief Leiderschap
“Een reis naar Licht”.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
….een korte presentatie
Academie voor Management
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Een continue verbeterende dienstverlening
Oplossingsgericht coachen
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Appreciative Inquiry & Leiderschap
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Hoe kunnen we de rijkdom delen?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Tevreden studenten. Hoge waardering
“Omgaan met weerstand”
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
van kwetsbaar naar kansrijk
CanDo Coaching.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
De levensbeschouwelijke analyse
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
What is the meaning of? Student centered learning
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
BOM-model PV 25/03/2014.
Iedereen in de dramadriehoek
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Belia van den Berg 1 September 2006 Appreciative Inquiry Belia van den Berg 1 September 2006 Genius Groups

Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry In iedere organisatie is er iets dat werkt. Verandering kan vorm krijgen door de identificatie van wat werkt en hoe we er meer van kunnen oogsten. Capgemini, one of the world's foremost providers of Consulting, Technology and Outsourcing services, has a unique way of working with its clients, which it calls the Collaborative Business Experience. Through commitment to mutual success and the achievement of tangible value, the company helps businesses implement growth strategies, leverage technology, and thrive through the power of collaboration. Capgemini employs approximately 55,000 people worldwide (including 2,727 Tranciel people who joined on December 2003) and reported 2003 global revenues of 5.7 billion euros. Genius Groups September 2006 - Genius Groups

Traditionele aanpak In de traditionele aanpak ziet ‘change’ er zo uit: een probleem wordt geïdentificeerd er wordt een diagnose uitgevoerd er wordt een oplossing gezocht en gevonden. Door aandacht te besteden aan problemen benadrukken we ze en vergroten we ze uit. Genius Groups September 2006 -

Het idee achter Appreciative Inquiry Het idee achter Appreciative Inquiry is gebaseerd op ‘the Appreciative Eye’ dat in ieder kunstwerk iets moois ziet. Appreciative Inquiry veronderstelt dat we in organisaties kijken naar wat goed is, wat werkt. Het tastbare resultaat van een verkenning middels Appreciative Inquiry is een reeks uitspraken die beschrijven waar de organisatie wil zijn, zich daarbij baserend op de piekbelevingen van waar men geweest is. Omdat de uitspraken geworteld zijn in levensechte ervaringen en historie weten mensen hoe zijn dat succes kunnen herhalen. Genius Groups September 2006 -

Onze ‘mental map’ We hebben allemaal jaren van praktijkervaring en training achter ons, waarin we leren om probleemoplossend bezig te zijn. We concentreren ons daarbij op wat niet werkt en proberen dat zo min mogelijk te laten voorkomen. Als we in een klanttevredenheidsonderzoek horen dat 94% tevreden was met onze dienstverlening en 6% niet, dan zoomen we ogenblikkelijk in op die 6% om uit te vinden waarom zij niet tevreden waren. Het komt niet bij ons op om die 94% te vragen wat we zo goed deden, waarom ze tevreden zijn. Een alternatief voor onze probleemgefocuste aanpak is dat we zo veel mogelijk proberen te laten voorkomen wat eerder succesvol bleek te zijn! Genius Groups September 2006 -

Probleemfocus vergeleken met Appreciative Inquiry Problem Solving Appreciative Inquiry Identificatie van probleem Analyse van oorzaken Bepalen van oplossingen Actie nemen Waardering van ‘t beste ‘wat is’ Visualiseren ‘wat kan zijn’ Bespreken ‘wat zou moeten zijn’ Innoveren ‘wat zal zijn’ Basale aanname: ‘een organisatie is een probleem dat opgelost moet worden’ Basale aanname: ‘een organisatie is een mysterie om te omarmen’ Genius Groups September 2006 -

De rol van aannames in ons handelen Aannames zijn de door de groep gedeelde impliciete overtuigingen die samen bepalen hoe de groep denkt en handelt. Ze ontstaan en bestaan, vaak ongemerkt. Aannamen stellen de groep in staat om efficiënt te werken, omdat er dan niet steeds geëvalueerd en geleerd hoeft te worden. Logischerwijs zorgen aannamen er zo óók voor dat er niet meer scherp gekeken wordt, niet meer geleerd wordt. Het is van belang om aannamen van tijd tot tijd te evalueren op hun geldigheid. Pas als je de aannamen begrijpt, kun je voorspellen hoe een systeem werkt. Genius Groups September 2006 -

De aannamen van Appreciative Inquiry In iedere samenleving, organisatie of groep zijn er dingen die goed werken. Dat waarop we focussen wordt onze realiteit. Realiteit wordt gecreëerd in het moment; er zijn meerdere realiteiten. De taal die we bezigen creëert onze werkelijkheid. Door vragen te stellen aan een groep wordt die groep beïnvloedt. Mensen hebben een sterker vertrouwen om naar de toekomst te reizen als ze een houvast meenemen uit het verleden. Als we delen van het verleden meenemen naar de toekomst, zou dat moeten zijn wat in het verleden ‘het beste’ was. Het is belangrijk om verschillen te waarderen. Genius Groups September 2006 -

AI… het proces Vertellen Verbeelden Verwezenlijken Het positieve waarderen ‘wat is’ Verwezenlijken de toekomst creëren Verbeelden verbeelden wat mogelijk is Het positieve kernthema Vernieuwen naar de gewenste organisatie Genius Groups September 2006 -

‘ik wil niet dat het misgaat’…? Het brein hoort veel… Het brein hoort veel van wat we denken. Alleen het woordje ‘niet’ hoort het niet. Wat gebeurt er dus als je dus hartstochtelijk denkt ‘ik wil niet dat het misgaat’…? Dit is de reden waarom het zo krachtig is om uitspraken positief te formuleren, alsof ze al aan het gebeuren zijn. Doordat het vergrotingen zijn van wat al eerder plaatsvond, is het relatief eenvoudig ze te visualiseren. Genius Groups September 2006 - Genius Groups