19 JUNI 2014.  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Het leerkrediet.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Sectorplan: de regio aan zet!
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Welkom.
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Inleiding Regionale Stuurgroep
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Associate degree en regionalisering van het hbo
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Hoger Bedrijfsdiploma
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Inleiding Landelijk platform
Wat is passend onderwijs?
VMBO Economie Docentendag
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
DAG VAN DE BEROEPSKOLOM
Transcript van de presentatie:

19 JUNI 2014

 Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het veranderen van de bestaande situatie…

 En als alle betrokken partijen zich flexibel gaan opstellen…

 Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het veranderen van de bestaande situatie…  En als alle betrokken partijen zich flexibel gaan opstellen…  En over 10 jaar is alles gewoon te doen via e- learning, zonder de huidige ‘voorzieningen’…

Het is niet helder wat formeel onder deeltijds onderwijs wordt verstaan en dus wat een deeltijdse student binnen het formele systeem is.

De overheid dient bekostigde hogescholen te verplichten op basis van alle mogelijkheden die ze hebben met het verzorgen van het formele (erkende) onderwijs, ook de private markt rond het levenlang leren te bedienen. (naar: essay Dirk van Damme / situatie USA)

Het opdelen van opleidingen in stukken van 30 of 60 EC is niet hetzelfde als flexibilisering van onderwijs en leidt vervolgens tot een sterke daling van het aantal gediplomeerden.

Een eenheid van 30 EC met een eigen civiel effect dient bij borging daarvan door een externe partij (branche) mede onder een eigen accreditatie door de NVAO te vallen.

Het versterken van de werkplek binnen deeltijds onderwijs is alleen mogelijk als de student minimaal 15 uren per week aan de studie mag werken en gedurende de studie in steeds ‘hogere’ functies werkzaam kan zijn.

In de wet dient het onderscheid tussen voltijd, deeltijd en duaal te verdwijnen en gaat het alleen om een opleiding. Het is aan de hogeschool om vervolgens het concept bij een accreditatie te verdedigen.

Bij de discussie over de bekostiging (en vormgeving) van deeltijds onderwijs dient te worden meegenomen dat er opleidingen zijn waarbij de afgestu- deerden voor het grootste deel werken in een sector van de arbeidsmarkt waarbij de overheid de bekostiging voor haar rekening neemt.

Er dient goed te worden nagedacht over het begrip ‘studiesucces’. Er wordt nu uitgegaan het behalen van het diploma, zonder al teveel vertraging. Het kan ook een situatie betreffen waarbij op basis van het hebben afge­rond van een of meerdere delen van de studie binnen de werkomgeving een andere baan is verkregen, incl. beter salaris, kans op verdere promotie.

Om de student te stimuleren om zo snel mogelijk het diploma te behalen, dient er een vorm van beloning voor de student te komen – en niet een bonus die naar de school gaat. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het kwijtschelden van een deel van de studie- schuld als aan bepaalde randvoorwaarden is voldaan.

De overheid dient de Ad nadrukkelijk te promoten in de richting van alle doelgroepen als een instrument om leerwegen te flexibi­ liseren en als een reguliere graad in het hbo opgeno­men.

Een Ad-programma kan zonder eigen accreditatie door de NVAO door een hogeschool bin­nen een opleiding worden gestart als de eerstvolgende formele accreditatie van de opleiding incl. die Ad binnen 2 jaar daarna plaatsvindt

Alle hogescholen onderzoeken in de komende twee jaren gezamenlijk, onder de paraplu van de Vereniging Hogescholen, de mogelijkheden om Ad’s in de markt te zetten op basis van de landelijke en regionale vraag, mede gelet op het aantal potentiele studenten.

 Voucher = 3000  Collegegeld bekostigd = 2000  Bekostiging totaal = 5000 (dekkend?)  Studiegeld privaat = 4500  Inleveren bij bekostigd: geen effect  Inleveren bij privaat: studiegeld wordt 1500 (dus private student van 4500 naar 1500) Vragen:  Gaat collegegeld bekostigd naar 1500? Of bij privaat naar 2000?  Kan de voucher ook voor de helft bij privaat worden gebruikt (bijdrage van 4500 naar 3000)?

In het geval hoge­school X in de eigen regio een Bacheloropleiding aanbiedt maar geen reden ziet voor het verzorgen van de bijbehorende Ad, ook als er een duidelijke vraag naar een (variant van de) Ad, dient een overeenkomst te worden aangegaan met hogeschool Y uit een geheel andere regio voor het aanbieden ervan. Vraag: Hoe?

Het advies spreekt over meer mogelijkheden voor deeltijdse studenten m.b.t. werkend-leren buiten de vestigingsplaats – net zoals bij duaal het geval is. Vragen:  Hoe is het bij duaal?  Is dit een realistisch advies?

Noem de twee belangrijkste zaken uit het advies die in ieder geval in de komende tijd een plek in de pilots (experimenten / verdere uitwerking) dienen te krijgen.

Er dienen voor Ad’s nieuwe varianten te komen zoals een gedualiseerde deeltijd, met een studietijd die langer is dan twee jaar.

Toelichting: Dat kan bijvoorbeeld inhouden dat iemand na mbo-4 vier jaar lang op een flexibele wijze ‘studeert’ binnen een speciaal contract met een bedrijf. De eerste drie jaar hiervan gebeurt dit door het werk te combineren met allerlei soorten scholing zodanig dat aan het eind van die periode in nog maar 1 jaar de Ad kan worden behaald in een volledige deeltijdse inschrijving. Daarbij dient een diplomabonus te worden gegeven, mede gelet op het feit dat deze opzet de overheid slechts 1 jaar geld kost en deze bonus kan worden gebruikt voor het begeleiden van de student als werk- nemer (die scholing volgt) in die eerste 3 jaren.

Als een Ad-programma door de vraag vanuit de arbeidsmarkt niet meer past binnen de kaders (binnen een opleiding, met doorstroom), dienen er nieuwe kwalificaties op 5 te worden ontwikkeld die buiten die kaders eenzelfde status hebben.

Samenwerking tussen mbo en hbo rond de Ad’s dient niet meer te gebeuren op een wettelijke samenwerkings- overeenkomst maar door de vorming van RAC’s met een eigen aanvullende regeling