NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Barry Bee gaat jullie wat meer vertellen over dikke truiendag
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Doorstroming en kritieke overgangen
Bruggen bouwen tussen school en thuis
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Dertien doelen vertaald
Driemaal Taal Sessies.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Gemaakt door: Koen en Jasper
Schitterende Vrouwen Door Irene van Donselaar 6 November 2012
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
LOT OP REIS.
Webkwesties webquest.
Rekenen boven het boekje
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Goedemorgen.
Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Niels Lelong.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Training digitale didactiek
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Het belang van voorlezen
Verschillende grafieken en formules
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Evaluatie onderwijskundig beleid
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Mijn visie op onderwijs
Het succes van de taalbewuste docent
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Social media Wat deel je wel en niet?.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven NDN-conferentie 3 oktober 2012 ‘Taalontwikkelend lesgeven. Hoe doe je dat?’ Bespreking filmpje Tussen taal en thee

Op je tellen passen!

Probleemstelling Wright (2011) over de Amerikaanse kindergarten (5j): Groepen met een hogere SES krijgen een rijker taalaanbod. Onderwijzers schenken minder aandacht aan woordenschatuitbreiding in groepen met een lagere SES. => Taalontwikkelend lesgeven is niet vanzelfsprekend. Wat is ertegen Wright (2011). What Classroom Observations Reveal about Oral Vocabulary Instruction in Kindergarten. Doctoral Dissertation at University of Michigan.

Uitgangspunten Bestemd voor eerstejaarsstudenten kleuteronderwijs Eerste kennismaking met taalstimulering Een doordeweekse 1ste kleuterklas Geen traditionele taalactiviteiten Een ketting van activiteiten (want essentieel onderdeel van taalstimulering) Een goede juf Wat is ertegen

Een doeliedje als kern Zulke doeliedjes bieden mooie kansen voor taalstimulering omdat de kleuters de taal meteen aan handelingen mogen koppelen. Bovendien worden ze vaak herhaald, waardoor de taalinput geconsolideerd wordt.

Aanpak Flipped classroom: Filmpje in de les analyseren: Kijkwijzer om de aandacht te richten Filmpje in de les analyseren: Net iets te lang, dus in stukken Leren observeren en analyseren

Zoemsessie voor deel 1 Wat zou jij doen als inleiding op het liedje? Waarom? Zoemsessie

Na deel 1 (lesbegin) Bespreking van de zoemsessie Taalruimte: soorten vragen

Na deel 2 (doeliedje)

Taalruimte Taalaanbod Taalfeedback Bewuste keuze om niet te veel vakterminologie erin te sluizen

Wereldoriëntatie biedt taalkansen Wright (2011). What Classroom Observations Reveal about Oral Vocabulary Instruction in Kindergarten. Doctoral Dissertation at University of Michigan.

Na deel 3 (de waarneming) Op welke woorden kunnen we de viertakt toepassen? Zien jullie hier nog gemiste taalkansen? Jill gebruikt in het interview achteraf ‘verankeren’ in plaats van consolideren.

En ook nog... Juf Jill deed nog andere activiteiten. Plaat van Jules in kamishibai Speelgoedservies Drank- en koekmoment met thee Winkelgesprek (met geformaliseerde gespreksroutine)

Evaluatie Ik geloof dat expertisecentrum Nederlands reeds een filmpje met een woordenflap heeft