De Groei-Curve Richard Robertson, MSc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

ontwerp - beheer - analyseer
“Hoe kom ik aan klanten?”
10 tips voor een gouden start Groeitips
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Trends en Toekomst van werk in Noord-Holland
Risico’s en gevaren van techniek
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Jubileum event The battle for talent; 1+1=3! 17 oktober 2013
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt.
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Even voorstellen... Arko Bedrijfskundig Adviesburo b.v.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Professionele ontwikkeling
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Opleiden van medewerkers
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Hoe brei een team?.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Consumer and Commerce Circuit – C3 Innovatieve Handelsnetwerken in de praktijk.
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Naar een optimaal HR - beleid
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Business en IT Consulting
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Opgroeien in de stad les 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Leiderschap & Autonomie in de WEconomy: “van smart naar wijs” Arko van
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Grip & Controle op digitalisering
Ondernemende Netwerken
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Transcript van de presentatie:

De Groei-Curve Richard Robertson, MSc

Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie toegepast Terugkoppeling en samenvatting Vragen

Even voorstellen Richard Robertson Universiteit Leiden: Sociale & Organisatie Psychologie Economische & Consumenten Psychologie Honours Class: Leiden Leadership Programme Onderzoekstraject Change Logic (MA & CA, USA) Nyenrode Business Universiteit Gedachtegoed Human Insight Ontwikkeld door Prof. Peter Robertson, M.D.

Even voorstellen Human Insight: Consultancy, educatie en onderzoek Pionier in Organisatie Ecologie Uniek onderzoek, over verschillende gebieden: Cybernetica Psychologie Biologie Natuurkunde Bedrijfskunde

Waarom deze presentatie? Groeien en innoveren cruciaal voor overleving Nieuwe manier om tegen groei aan te kijken Laat de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve, dan worden groei en innovatie onvermijdelijk

De S-curve oogst etc groei oogst geboorte geboorte tijd

De S-curve

De S-curve Herfst Zomer Winter Lente Winter $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Oogst Investeer $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Winter Lente Zomer Herfst $$$$$$$$$ $$$$$ $$$$ Winter $$$ $$ $ $$$ $$$$$$

De S-curve etc groei oogst geboorte tijd IBM Apple(?) Nokia Blackberry Borders Kodak Blockbuster

Voorbeeld van een organisatie op de S-curve: HP …hoe nu verder?

De S-curve navigeren © Denyskuvaiev | 20120218 | Ukainian Junior Championships Sumy, Ukraine | Permission Granted to P. Robertson by Dreamstime.com on 20130407

De S-curve navigeren Positie van organisatie op de S-curve is afhankelijk van individuele bijdragen van werknemers aan deze curve Iedereen heeft stabiele, unieke optimale bijdrage aan de S-curve Een uitvinder wordt nooit een boekhouder en een boekhouder wordt nooit een uitvinder, maar iedereen is nodig! Voor continue groei en innovatie moeten de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Accounting, Legal Quality Management, Service Bewaken, behouden Structureren, reguleren Productie Bouwen, concretiseren Sales R&D Ontdekken, bedenken

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Alléén focus op de toekomst kost veel geld en levert weinig op Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Focus alléén op het einde levert geld op maar géén volgende groei-curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Geen focus op het midden resulteert in operationeel falen Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

Structureren, reguleren De S-curve navigeren Boodschap: Manage de gehele curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

De S-curve navigeren Dus… Hoe kunnen we nu in de praktijk de juiste mensen de juiste dingen laten doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve?

De theorie in de praktijk Analyseren van unieke optimale bijdrage aan de S-curve (stabiel talent) Meetbaar & concreet maken 3 kernvragen: Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Is de bijdrage specialistisch of generalistisch?

De theorie in de praktijk 3 kernvragen over de S-curve, 3-dimensies in 1 model: de AEM-Cube®

De theorie in de praktijk Kernvraag 2: is de bijdrage gericht op relaties of op content? Kernvraag 3: is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Kernvraag 1: waar draag ik optimaal bij aan de S-curve?

De theorie in de praktijk Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? 1 2 3 4 5 6 7 8 exploratie stabiliteit Exploratie Stabiliteit Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken 1-8 = De optimale bijdrage van iemand aan een fase van de S-curve N.B.: de S-curve is de gespiegelde exploratie-stabiliteits as van de AEM-cube®

De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in optimale bijdragen op de S-curve: Apple Cook Jobs

De theorie in de praktijk Is de bijdrage gericht op relaties of op content? 1 2 3 4 5 6 7 8 Materie-attached Mens-attached Exploratie Stabiliteit Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt 1-3-5-7 Vóórkant: optimale bijdrage is op inhoudelijke aspecten 2-4-6-8 Achterkant: optimale bijdrage is op relationele aspecten

De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op relaties versus content: Yahoo Mallet Edwards Filo Koogle Yang

De theorie in de praktijk Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Tussen specialistisch en generalistisch 3 2 3 2 Complexiteits-Perspectief 1 1 Specialistisch Generalistisch

De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Cook Jobs Mallet Edwards Filo Koogle Yang Yahoo Apple

De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Yang Jobs Yang Jobs Yahoo Apple

Terugkoppeling en samenvatting De markt beweegt snel: groeien, innoveren en performen zijn cruciaal voor overleving

Terugkoppeling en samenvatting Maak de sprong naar de volgende curve en groei door! Zorg voor financiële, juridische, compliance, kwaliteits controle Consolideer en bouw de juiste governance structuren, procedures, normen, regels Bouw operationele productie Breng de innovatie naar de markt Test en ontwikkel nieuwe zaken in de praktijk Vind nieuwe dingen uit (en zet uitvinders aan het werk met de volgende curve)!

Terugkoppeling en samenvatting Waar dragen mensen optimaal bij aan de S-curve? Zorg ervoor dat de gehele curve wordt doorlopen! Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Zorg voor een goede verbinding tussen beiden! Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Zorg voor een goede verdeling specialisten en generalisten!

Terugkoppeling en samenvatting Laat de juiste mensen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve: dan zijn groei en innovatie onvermijdelijk

Hartelijk bedankt voor uw aandacht! De Groei-Curve Richard Robertson, MSc 06-51550145 richard@forwardfocus.com www.forwardfocus.nl