De Groei-Curve Richard Robertson, MSc
Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie? Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie toegepast Terugkoppeling en samenvatting Vragen
Even voorstellen Richard Robertson Universiteit Leiden: Sociale & Organisatie Psychologie Economische & Consumenten Psychologie Honours Class: Leiden Leadership Programme Onderzoekstraject Change Logic (MA & CA, USA) Nyenrode Business Universiteit Gedachtegoed Human Insight Ontwikkeld door Prof. Peter Robertson, M.D.
Even voorstellen Human Insight: Consultancy, educatie en onderzoek Pionier in Organisatie Ecologie Uniek onderzoek, over verschillende gebieden: Cybernetica Psychologie Biologie Natuurkunde Bedrijfskunde
Waarom deze presentatie? Groeien en innoveren cruciaal voor overleving Nieuwe manier om tegen groei aan te kijken Laat de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve, dan worden groei en innovatie onvermijdelijk
De S-curve oogst etc groei oogst geboorte geboorte tijd
De S-curve
De S-curve Herfst Zomer Winter Lente Winter $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Oogst Investeer $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Winter Lente Zomer Herfst $$$$$$$$$ $$$$$ $$$$ Winter $$$ $$ $ $$$ $$$$$$
De S-curve etc groei oogst geboorte tijd IBM Apple(?) Nokia Blackberry Borders Kodak Blockbuster
Voorbeeld van een organisatie op de S-curve: HP …hoe nu verder?
De S-curve navigeren © Denyskuvaiev | 20120218 | Ukainian Junior Championships Sumy, Ukraine | Permission Granted to P. Robertson by Dreamstime.com on 20130407
De S-curve navigeren Positie van organisatie op de S-curve is afhankelijk van individuele bijdragen van werknemers aan deze curve Iedereen heeft stabiele, unieke optimale bijdrage aan de S-curve Een uitvinder wordt nooit een boekhouder en een boekhouder wordt nooit een uitvinder, maar iedereen is nodig! Voor continue groei en innovatie moeten de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Accounting, Legal Quality Management, Service Bewaken, behouden Structureren, reguleren Productie Bouwen, concretiseren Sales R&D Ontdekken, bedenken
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Alléén focus op de toekomst kost veel geld en levert weinig op Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Focus alléén op het einde levert geld op maar géén volgende groei-curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Geen focus op het midden resulteert in operationeel falen Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
Structureren, reguleren De S-curve navigeren Boodschap: Manage de gehele curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken
De S-curve navigeren Dus… Hoe kunnen we nu in de praktijk de juiste mensen de juiste dingen laten doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve?
De theorie in de praktijk Analyseren van unieke optimale bijdrage aan de S-curve (stabiel talent) Meetbaar & concreet maken 3 kernvragen: Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Is de bijdrage specialistisch of generalistisch?
De theorie in de praktijk 3 kernvragen over de S-curve, 3-dimensies in 1 model: de AEM-Cube®
De theorie in de praktijk Kernvraag 2: is de bijdrage gericht op relaties of op content? Kernvraag 3: is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Kernvraag 1: waar draag ik optimaal bij aan de S-curve?
De theorie in de praktijk Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? 1 2 3 4 5 6 7 8 exploratie stabiliteit Exploratie Stabiliteit Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken 1-8 = De optimale bijdrage van iemand aan een fase van de S-curve N.B.: de S-curve is de gespiegelde exploratie-stabiliteits as van de AEM-cube®
De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in optimale bijdragen op de S-curve: Apple Cook Jobs
De theorie in de praktijk Is de bijdrage gericht op relaties of op content? 1 2 3 4 5 6 7 8 Materie-attached Mens-attached Exploratie Stabiliteit Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt 1-3-5-7 Vóórkant: optimale bijdrage is op inhoudelijke aspecten 2-4-6-8 Achterkant: optimale bijdrage is op relationele aspecten
De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op relaties versus content: Yahoo Mallet Edwards Filo Koogle Yang
De theorie in de praktijk Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Tussen specialistisch en generalistisch 3 2 3 2 Complexiteits-Perspectief 1 1 Specialistisch Generalistisch
De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Cook Jobs Mallet Edwards Filo Koogle Yang Yahoo Apple
De theorie in de praktijk Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Yang Jobs Yang Jobs Yahoo Apple
Terugkoppeling en samenvatting De markt beweegt snel: groeien, innoveren en performen zijn cruciaal voor overleving
Terugkoppeling en samenvatting Maak de sprong naar de volgende curve en groei door! Zorg voor financiële, juridische, compliance, kwaliteits controle Consolideer en bouw de juiste governance structuren, procedures, normen, regels Bouw operationele productie Breng de innovatie naar de markt Test en ontwikkel nieuwe zaken in de praktijk Vind nieuwe dingen uit (en zet uitvinders aan het werk met de volgende curve)!
Terugkoppeling en samenvatting Waar dragen mensen optimaal bij aan de S-curve? Zorg ervoor dat de gehele curve wordt doorlopen! Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Zorg voor een goede verbinding tussen beiden! Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Zorg voor een goede verdeling specialisten en generalisten!
Terugkoppeling en samenvatting Laat de juiste mensen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve: dan zijn groei en innovatie onvermijdelijk
Hartelijk bedankt voor uw aandacht! De Groei-Curve Richard Robertson, MSc 06-51550145 richard@forwardfocus.com www.forwardfocus.nl