Toegepaste organisatiekunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleidingsadviseur Fundeon
Advertisements

NOSMO Studiemiddag over de Methodologie van Praktijkonderzoek
Onze kernwaarden.
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Peter Strawson.
Gezondheids- en vitaliteitsmanagement Gezond, vitaal, …gemotiveerd!
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Inburgering in Vlaanderen
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek. © Wolters-Noordhoff, 2007Marktonderzoek.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
De aard en effectiviteit van management
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
13 december 20042de dag van de Cultuurcommunicatie Annik Bogaert Over de drempel … het belang van onthaal en publieksbegeleiding.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Opleiden van medewerkers
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
‘Het talent bestaat niet.
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Inhoud  Inleiding  Dus er is geen probleem bij jongeren?  De branche heeft toch nood aan een hoge omzet?  Waarom zijn jullie tegen een verbod op alcoholreclame?
STELLINGENSPEL.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Romeinen 8: 12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven. 13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Organisatie & Personeel
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
ORGANISATIE= EEN SAMENWERKINGSVERBAND VAN MENSEN, GERICHT OP HET BEREIKEN VAN EEN OF MEERDERE DOELSTELLINGEN 10 RECHTSVORMEN (RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE.
Polycentrische ver- en ontwarring Mogelijkheden en beperkingen van het polycentrisme concept Michiel van Meeteren MSc. Onderzoeker werkpakket 1.2 (economie)
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Waardeketen van Porter
De omgeving verandert; de overheid verandert
Economie vastgoed © 2007 Wolters-Noordhoff bv Groningen/Houten.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Titel van bedrijfsvergadering
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Transcript van de presentatie:

Toegepaste organisatiekunde Een begrippenkader voor de organisatiekunde

Wat is een organisatie? Kenmerken van een organisatie De menselijke factor Een samenwerkingsvorm Doelgerichtheid Continuïteit

Wat is een organisatie? Verschillende betekenissen van organisatie Functionele organisatie  organisatie als functie Institutionele organisatie  organisatie als object Instrumentele organisatie  organisatie als instrument

Wat is een organisatie? Het Synergie-effect Het resultaat van het totale samenwerkingsverband > Een optelling van de resultaten van de individuele prestaties

Organisatie, bedrijf en onderneming Organisatie: Een menselijke samenwerking die doelgericht en blijven is. Vb. Amnesty International

Organisatie, bedrijf en onderneming Bedrijf: Een organisatie die goederen en/of diensten voortbrengt met het doel deze op een afzetmarkt te verkopen. Onderneming: Bedrijf dat altijd gericht is op het maken van winst.

Productiviteit, effectiviteit en efficiëntie Productiviteit: De verhouding tussen het bereikte resultaat en de daarvoor gebrachte offers. Resultaat Productiviteit = ――――――― Offers

Productiviteit, effectiviteit en efficiëntie Effectiviteit: De verhouding tussen het werkelijk bereikte resultaat en het normresultaat dat men eigenlijk had moeten behalen. Efficiëntie: De verhouding tussen de normoffers die men had mogen brengen, en de werkelijk gebrachte offers.

Waarom organisatietheorieën bestuderen? Waarom zijn organisatietheorieën zinvol? Ze vormen een leidraad bij beslissingen in de managementpraktijk. De theorieën vormen onze visies op organisaties Theorieën maken ons bewust van de omgeving van het bedrijf. Theorieën zijn een bron van nieuwe ideeën.

Bronnen THUIS, P.T.H.J., Toegepaste organisatiekunde. een begrippenkader voor de organisatiekunde, Wolters-Noordhoff, Groningen, 2003, 200p.