Leren voor je Loopbaan Resultaten innovatie-arrangement Integrale Loopbaangericht Leeromgeving Peter den Boer Esther Stukker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Kwaliteit en onderwijstijd
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De weg naar de competente docent
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Van, voor én door het onderwijs.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Op naar…
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Zomerschool ROC A12.
moderniseren van het curriculum.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Het belang van een stage
De kubus van CSPE succesfactoren!
Leren in een werkende omgeving
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Bijeenkomst September 2015
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
LOB in het PTA van het VMBO
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Basiskennis LOB.
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Leren voor je Loopbaan Resultaten innovatie-arrangement Integrale Loopbaangericht Leeromgeving Peter den Boer Esther Stukker

WAT? (is een loopbaangerichte leeromgeving?)

WAT? (is een loopbaangerichte leeromgeving?) Krachtig –Koppeling praktijk – theorie –Koppeling BPV aan praktijk ‘met een rode knop’ –Leermogelijkheden passend afwisselen: serieel, parallel, leerstilte Vraaggeleid –Passen bij de leerbehoefte van de student Loopbaangericht (Meijers, Kuijpers & Bakker, 2006) –Passend bij de loopbaanbehoefte van de student –Gericht op ‘jezelf leren kennen’

WAT? (Wat is er integraal aan?) Krachtig, vraaggeleid en loopbaangericht in samenhang Vmbo-mbo-hbo in samenhang Bedrijfsleven-onderwijs in samenhang

WAAROM? (beoogde effecten) Op niveau student Motiverender voor studenten Dieper leren  beter begrip, meer transfer Ondernemender studenten Wendbaarder op de arbeidsmarkt –Actor in loopbaan ipv slachtoffer: kennen zichzelf beter en kunnen zichzelf daardoor makkelijker sturen

WAAROM? (beoogde effecten) Op niveau samenleving Minder (schadelijk) vsv Minder (schadelijk) switchen Op niveau bedrijfsleven Wendbaarder op de arbeidsmarkt –Kortere inwerktijd –Sneller volledig inzetbaar

WAAR? Flash (MBO Oosterhout/ Florijn College): –Administratie –Secretarieële beroepen Zinc. (Zoomvliet College): –Secretariële beroepen –MV = Media Vormgeving –AV = Audiovisuele Vormgeving / Studio –Juridische beroepen

Onderzoek WAT: Lukt het de opleidingen een integrale loopbaangerichte leeromgeving te realiseren? WAAROM: Levert dat de beoogde effecten op?

OPZET WAT –Interviews teamleiders –Observatie (net als in het filmpje maar dan langer) + interviews docenten en studenten WAAROM –Web-based vragenlijst – motivatie, ondernemerschap, loopbaansturing –Vragenlijst Sta Sterk Startblok ZC – jezelf kennen –Interviews praktijkopleiders stagebedrijven – inwerktijd e.d –Analyse studentenadministratie – vsv & switchen

OPZET ‘Controle’groepen –Flash administratie   Administratie FC-Breda (& ZC Roosendaal) –Secretarieel Zinc.   Secretarieel FC-Breda Herhaalde metingen –Web-based vragenlijst –Sta Sterk Startblok vragenlijst –Observaties en interviews met docenten en studenten Sta Sterk Startblok alleen ZC, geen ctrl. gr.

Opleidingsbeschrijving – secr ZC/FC Werken met opdrachten (passend in curriculum) en simulaties (continuïteit) Vaste opbouw curriculum; vast rooster talen; geen individuele trajecten – m.u.v. opdrachten (deels) (Nog) geen (tempo)differentiatie Samenwerking hbo (bij opdrachten) en vmbo Starblok CH-Q – komt in hele traject terug in begeleidingsgesprekken FC lijkt hier sterk op, muv opdrachten van bedrijven WAT?

Opl.beschrijving – adm/secr Flash KD – leidend; per onderdeel in It’s Learning (llv) – stud en doc kan opl zien en aangeven waar ze zijn Individueel leertraject – flexibel programma (tempo, werkvorm, volgorde) Programma rond opdrachten (voorkeur extern, anders project of simulatie) LLB gericht op vergroting zelfvertrouwen (niveau 2) en zelfbeeld beroepspraktijk Veel reflectie en evaluatie rond ontwikkeling student en werkwijze team WAT?

Opleidingsbeschrijving – Adm FC ZC Vast weekprogramma, vaste theorie uren, vaste projecturen (simulatie), taal, rekenen, LLB Opdrachten uit praktijk alleen als het past in programma – komt weinig voor Programma niet flexibel LLB in apart programma WAT?

Observaties – meting 1 Secr, MV, AV, (ZC), Adm niveau 2 en 4 (Flash) Zinc wordt zeer verschillend ingevuld: als ruggengraat (secr) of als stage-plus (MV) Studenten vinden werken aan opdrachten motiverend en leerzaam Nabijheid docent sleutelfactor – als die er niet is – trage feedback, langzaam leren Docentcompetenties: geduld, studenten goed inschatten, begrijpen waar student ‘zit’, vak zeer goed beheersen WAT?

Observaties meting 2 Secr/MV/Adm (Flash): Motiverend, leerzaam, breder dan stage; aandacht voor samenwerken en leiden – docenten dichtbij Ruimte voor serieel leren en leerstilte Studenten geven de signalen voor behoefte aan leerstilte/serieel leren; docent moet daar goed mee omgaan MV-bijstelling: Zinc ook voor leerjaar 2; docent dichterbij Studio: Leerzaam, maar niet motiverend – saai; weinig begeleiding (ook na verhuizing) – veel storing Hotelschool: Last van verschillende eisen verschillende docenten WAT?

Webbased enqête ZC  FC Breda Geen verschillen Secretarieel – meting 1 (1 e & 2 e jrs) WAAROM?

Webbased enqête ZC  FC Breda: ZC > FC: –Geleerd te werken als in een bedrijf of instelling ZC  FC Breda  Flash Flash > ZC & FC: –Goed geholpen bij problemen met leren –Loopbaansturing Secretarieel – meting 2 (2 e & 3 e jrs) WAAROM?

Webbased enqête Flash > FC: –Ik zou weer voor mijn huidige school kiezen –Schoolwelbevinden –Ik vind mijn docenten over het algemeen goed –Ik heb in deze opleiding geleerd ondernemend te zijn –Ik heb in deze opleiding geleerd zelf activiteiten te kiezen en uit te voeren Administratief – meting 1 (2 e jaars) WAAROM?

Webbased enqête Flash > FC –Opnieuw kiezen voor school –Opnieuw kiezen voor opleiding –Schoolwelbevinden –Theorie sluit aan bij praktijk –Ondernemendheid: geleerd te werken als in bedrijf of instelling, ondernemend zijn, commercieel handelen, gedrevenheid en ambitie tonen, klantgericht te handelen, zelf activiteiten te kiezen en uit te voeren –Loopbaansturing FC > Flash –Theorie leuk –Begrijp waarom ik theorie krijg Administratie – meting 2 (3 e jaars) WAAROM?

Interviews praktijkopleiders (N=8!) Allen secretarieel ZC en administratief Flash: -Verschillen tussen personen primair -School doet ertoe; Zinc 4 vd 5; Flash alle 3 -Zinc: Zelfstandigheid (2), zelfvertrouwen (1), hoog niveau (ll lj 2 op niveau lj 4) -Flash Zelfstandigheid, hoog niveau WAAROM?

Voortijdig instellingsverlaten Vergelijking secr (ZC-FC); adm (Flash, ZC, FC); juridisch (ZC-FC) en MV (ZC-RC) Wel verschillen maar niet significant Muv: –MV – cohort 2008/2009 (3 jaar geleden) – 23% instellingsverlaten in eerste jaar –Intakeprobleem? WAAROM?

Sta Sterk Startblok naar opleiding (ZC) Bedr.adm., Market&Comm (JCC), MV, Secr Meting vooraf (sept) – na afloop (nov) Resultaten Zelfvertrouwen – geen verschillen Oordeel competenties – geen verschillen Bewijsvoering na afloop beter: meer antwoorden, echter en concreter bewijs WAAROM?

Samenvattend Secr. ZC-FC: weinig verschillen in opbrengsten – ook weinig verschillen in vormgeving Secr. Flash – verschillen in opbrengsten Admin. – grote verschillen in opbrengsten en vormgeving 4 opleidingen – geen gegevens; ontwikkeling wisselend qua integraliteit loopbaanleren; wel allemaal theorie-praktijk & volledig proces WAT? & WAAROM?

Samenvattend tov doelen ILL Productiehuis als ruggengraat opleiding Flash – totaalaanpak, opdrachtgestuurd, individueel, zeer flexibel – succesvol, gezien opbrengst – afstemming op wensen student, maar stuurt die ook? Zinc secr (MV) – nieuwe aanpak in bestaande structuur – flexibiliteit kan beter – loopbaanleren behoorlijk geïntegreerd maar (door inflexibiliteit) nog geen vervolg

Is ILL nu gerealiseerd Flash ! Secr – goed op weg - ontwikkelt zich door MV – goed op weg – ontwikkelt zich door Allemaal BINNEN vakgebied !

En levert dat wat op? Ja: –Tevredenheid studenten –Ondernemendheid studenten –Loopbaansturing studenten –Zelfstandigheid studenten (zeggen 8 praktijkopleiders) –Niveau studenten (zeggen 8 praktijkopleiders)

En nu? Uitontwikkeld experiment (Flash) geïsoleerd Collegebrede experiment (Zinc) ontwikkelt zich (in sommige opleidingen!) sterk door Opleidings-/domeinoverstijging? Nog niet Randvoorwaarden! –Registratiesysteem –Medewerking (m.n. ondersteunende vakken) –Management

INFO