1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Advertisements

De zin en onzin van escrow
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Leer de namen van de noten 1
Budgettering voor KMO’s: Agenda
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Bedrijfsvoorstelling
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Swaps – een verkenning Marion Verheul, ICC.
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Accountancy en Advisering
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Aandeelhouders vergadering 20 september Introductie Management Harold ReitsmaCEO Bassam Abdel AlimCFO Ivo Deumens Marketing Manager Mustafa Hawadleh.
Jaarverslag 2011 KERNCIJFERS Vanuit V.O Pensioenfonds.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Management Accounting Management Control
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Marc Swaenen Revenue model OZ Minerals. Company history  : Merger van Oxiana Ltd en Zinifex Ltd  Joint Venture met Drake Resources : project.
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Transcript van de presentatie:

1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders Presentatie 12 mei 2011

Agenda: Intro Resultaatontwikkeling Markt- en prijsontwikkeling In control statement NBD Toekomstige energievoorziening Outlook CVG 2011

1. Intro & doelstellingen Resultaatontwikkeling Presentatie 12 mei 2011

Resultaatontwikkeling 2010 t.o.v. 2009

1. Intro & doelstellingen Markt en prijsontwikkeling Presentatie 12 mei 2011

Markt- en prijsontwikkelingen in 2010 Aantrekkende vraag naar papier, maar beneden niveau van 2008 Sterk marktherstel in 1e hj 2010, met terugval in het 2e hj 2010 In Q4 2010 aanzienlijk volume in exportmarkten buiten EU, tegen lagere prijzen en negatieve marges Krapte op celstofmarkt leidt tot recordprijzen en hoge celstofkosten Overcapaciteit op afzetmarkt, maakt het lastig om hogere kosten volledig in verkoopprijzen door te berekenen

1. Intro & doelstellingen Impairment Presentatie 12 mei 2011

Impairment Extra afwaardering van machines en installaties van EUR 11,2 mln (na belasting) Impairment test moet jaarlijks worden uitgevoerd (IFRS boekhoudregels) Waardering van de onderneming wordt in lijn gebracht met rendementsontwikkeling Impairment heeft geen impact op liquiditeitspositie, solvabiliteit is nog steeds respectabel Rendementsdoelstelling wordt op 11% gehandhaafd

1. Intro & doelstellingen In control statement Presentatie 12 mei 2011

In Control Statement “In Control Statement” is opgenomen in Annual Report en Verkort Financieel Verslag Risicomanagement is onlosmakelijk verbonden met de dagelijkse bedrijfsvoering Ook strategische risico’s vergen continue aandacht Jaarlijkse rapportage van 10 belangrijkste doelstellingen, die zijn afgeleid van Visie 2012 Rapportage in Duurzaamheidsverslag 2010 Verificatie van duurzaamheidsverslag Operationele en financiële risico’s worden op dagelijkse basis bewaakt Bijzondere aandacht: debiteurenrisico en celstofprijs

1. Intro & doelstellingen New Business Development Presentatie 12 mei 2011

CVG In november 2010 presenteerde de Bosten Consulting Group deze dia in een jaarlijks symposium over de pulpmarkt in Londen. Het laat zien dat in de 5-jaar periode 2005-2009 de gehele industrie haar rendementsdoelstellingen niet haalde. En dat de grote ondernemingen het niet beter deden dan de minder grote concerns. Big is not beautiful in this secotr. Ik heb Crown Van Gelder er ook ingezet. Ons rendement was 3,6% in deze periode. Het plaatje maakt ook duidelijk, dat er tussen de marktsegmenten grote verschillen zijn: tissue performt beter dan packaging en die weer beter dan grafisch. Deze analyse ondersteunt onze strategie om ons vooral te richten op groeimarkten, zoals het marktsegment verpakkingspapier. Ik ga nu naar dia XX.

Market situation WFU 2010-2020 CVG Mission 2010 13 RvC update 13

NBD 52,000 ton NBD in 2010 (+6%) NBD products account for 25% of sales volume NBD target 2011 is 65,000 ton Consulting Pöyry during HY1 2011 to accelerate NBD In ons New Business Development programma zoeken we nieuwe groeimarkten, waar meer marge te maken is, vooral omdat de klantspecifieke eisen op een hoger niveau liggen. Doel van deze strategie is om vooral weg te blijven van de bulkmarkt en een sterkere nicheplayer te worden. Deze strategie staat centraal in onze Visie 2012. In dit plaatje ziet u de sterke groei in NBD vanaf 2005. In de jaren 2008 en 2009 groeiden we tweemaal met 40% jaar-op-jaar. In 2010 zijn we uitgekomen op 52.000 ton NBD, een groei met 6%. Het NBD-volume in de 2e helft van 2010 stelde ons teleur. Het inzakken van de vraag ging ook aan onze NBD-producten niet voorbij. Ook hadden enkele industriële NBD-producten te lijden onder de sterke USD. In 2010 bestond 25% van onze volume uit deze NBD-producten. Onze doelstelling is 65.000 ton voor 2011, zodat we op koers liggen voor onze doelstelling van 80.000 ton in 2012. Dan moet 1/3 van ons volume NBD zijn. Eind 2010 heeft Crown Van Gelder het Finse adviesbureau Pöyry Consulting ingeschakeld. Pöyry heeft sterke expertise van de Europese papierindustrie, zowel op technologisch als op het terrein van markt- en productontwikkeling. Pöyry heeft de opdracht gekregen om de mogelijkheden te onderzoeken op welke wijze het New Business Development programma bij Crown Van Gelder kan worden opgevoerd. Ik ga nu naar dia 23 14 14

Strategic Review Opportunities in WFU market 45.000 ton new NBD in 2012-2016 Penetration into packaging market Joint cooperations Op basis van deze conclusies is door ons een aanpak van drie parallelle sporen vastgesteld: CVG ziet kans om de komende vijf jaar 45.000 ton nieuwe NBD producten in de markt te zetten. Dit is een groei naar 110.000 ton in 2015, een verdubbeling ten opzichte van 2010 en dus 50% van ons volume. Dit zijn mogelijkheden met de bestaande papiermachines, zonder grote investeringen. Dit zijn de kansrijke, nieuwe producten die we samen met Pöyry hebben gedefinieerd, te samen met producten waar wij ons reeds binnen ons NBD programma op richten. Ik zal later in mijn bijdrage daarop terugkomen. Binnen het verpakkingensegment heeft CVG een kansrijk NBD-product: Cupstock of te wel bekertjeskarton. Het is een product nog in de ontwikkelfase en het unieke van dit product is de recyclebaarheid. Bij koffiebekertjes en andere toepassingen wordt namelijk een laagje plastic voor de vloeistofdichtheid op het papier aangebracht. Dit bemoeilijkt echter hergebruik in de papier- en kartonketen. In deze markt is duurzaamheid een belangrijke plus. CVG is actief betrokken bij de ontwikkeling van een barrière-laag, die beter verpulpbaar is. Ook kan dit project een springplank zijn voor andere producten in de levensmiddelensector. Binnen dit spoor zoeken wij actief naar samenwerking met partners in de keten. Belangrijk daarbij is de mogelijkheid om ons basispapier te coaten. Het derde traject betreft de verkenning en uitwerking van strategische samenwerking in welke vorm dan ook, waaronder met andere bedrijven die zich als niet-geintegreerde spelers op niche-markets richten. Tenslotte, wij bewandelen dus alle drie trajecten. En als nieuwe CEO ga ik daarmee op pad. De trajecten lopen parallel, omdat ze een relatie met elkaar hebben, qua product portfolio en marktbenadering. 3. Exploration of other strategic cooperations

NBD programme 2011-2012 Building on strength in ‘face en base papers’ Growing ‘Digital range’ as key-player in growth market Widening product range ‘high basisweights’ in packaging range: ‘luxury shopping bags’ Researching of niche markets within product groups: ‘Cupstock’ ‘Colour copy paper’ ‘Bulky book paper’ ‘Security papers’ Deze dia geeft onze focus in NBD voor het komende jaar weer: Allereerst wil ik benadrukken dat ons grootste succes ligt in het ontwikkelen van klantspecifieke basispapieren. Onze afnemers coaten, lamineren of metalliseren het papier. Hier richten wij ons op nieuwe afnemers. Met onze Crown Digital range richten wij ons op de grote digitale kleureninkjetsystemen, waarvoor de traditionele rollenoffsetpersen nu plaatsmaken. Hier groeien wij hard. In het marktsegment van offset en direct-mail hebben wij onze range uitgebreid tot 240 g/m2. Ook richten wij ons nu op de toepassing van luxe papieren boodschappentassen. Ook hier heeft papier ten opzichte van plastic een pré qua uitstraling en duurzaamheid. In Europa wordt meer en meer gesproken over een ban op plastic tassen Met input van de Pöyry studie zijn er nu vier productgroepen waar wij marktverkenningen en machineproeven uitvoeren: - Cupstock, reeds besproken (AMS: de volgende producten, Miklas, zijn genoemd als mogelijkheden om ons en paar jaar verder te brengen “bridgeing”, volgens mij niet té veel aandacht aan besteden) - Een hoge kwaliteit papier voor kleurenkopieermachines - Papier met een sterk verhoogde opdikkendheid (AMS: “bridgeing” product: géén groeimarkt in hoeverre te noemen?) - Tickets en papieren met diverse vormen van echtheidseigenschappen Wij hebben vertrouwen in de realisatie van de extra 45.000 ton, die ons op een totaal van 110.000 ton NBD in 2015 moeten brengen, zoals gezegd de helft van ons productievolume. 16

1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders Presentatie 12 mei 2011

1. Intro & doelstellingen Toelichting dividend- en reserveringsbeleid Agendapunt 4a Toelichting dividend- en reserveringsbeleid Presentatie 12 mei 2011

Dividendbeleid: Een uitkering van 60% van de nettowinst Uitkering van dividend in contanten Voorkomen van grote schommelingen in het dividend

Cashflow analyse x 1.000 EUR 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Cashflow 2004 – 2010 x mln EUR Cash in 86,2 Cash out 91,0 Pay out is 93%

1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders Presentatie 12 mei 2011