LABO 2 – werkgroep participatie –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Risicomanagement en Sociale Technologie
Ondernemen in de praktijk
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Maatschappelijk Aanbesteden
Projectmatig werken...en dan?
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Leidinggeven en coachen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Participatie en een Klantenraad
Jongeren Preventie Team
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Business Marketing Management
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Ruimte voor verpleeghuizen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
LABO 2 – werkgroep participatie –
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Een vergadering organiseren
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Human Resources Accounting
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

LABO 2 – werkgroep participatie – 23.6.14

“Omgevingskwaliteit is geen eenduidig gegeven” “Omgevingskwaliteit is een begrip dat in hoge mate subjectief is en door verschillende partijen anders wordt ingevuld”

6 basisvragen voor wg participatie Hoe zorg ik voor evenwicht tussen bottom-up (in functie van lokale draagkracht, lokale kennis) en top-down (strategische en langetermijnvisie en urgente acties)? Welke overlegstructuur is meest aangewezen? Hoe voer je een goede stakeholderanalyse uit? Wie zijn de stakeholders, welke rol zullen ze spelen en welke verantwoordelijkheid dragen ze, nu en in de toekomst? Hoe zorg ik ervoor dat de juiste actoren blijvend betrokken zijn? Hoe kan ik polarisatie tussen actoren overstijgen? Welke praktische technieken bestaan hiervoor? Communicatie. Wat moet gecommuniceerd worden? Naar wie? Wanneer? En hoe? Is dit de taak van VLM? Hoe zorg je dat omgevingskwaliteit een permanente dynamiek blijft en niet stil valt? Hoe zorg je ervoor dat de realisaties op het terrein beheerd/onderhouden worden?

Focus voor wg participatie STAKEHOLDERMANAGEMENT TOP-DOWN BOTTOM-UP INTERNE ORGANISATIE & COMMUNICATIE EXTERN

FINALITEIT VOOR WG - PARTICIPATIE komen tot een basis-methode om omgevingskwaliteit met externe partners te realiseren (= opbouwen en achterlaten)

WAT EN HOE? Bouwstenen om participatief te werken aan OK Bouwstenen omschrijven  taal ontwikkelen Bouwstenen VLM-betekenis geven

WELKE BOUWSTENEN? Participatie en betrokkenheid Stakeholdermanagement Draagvlak Eigenaarsschap Top-down + bottom-up …

STAKEHOLDERMANAGEMENT ? Stakeholders of Partners? ? Van stakeholders naar partners? ? Identificeren van stakeholders? ? Mappen van stakeholders? ? Stakeholders managen?

ENKELE AANDACHTSPUNTEN … Project ≠ proces Proces ≠ communicatie Vooraleer je stakeholders betrekt, moet je weten waarom je het doet Stakeholders betrekken = verwachtingen creëren. Je geloofwaardigheid gaat er aan als je niet goed weet wat je wil bereiken en als je verwachtingen niet inlost. DUS: ? Wat is meerwaarde/opbrengst die je wil realiseren door stakeholders te betrekken? ? Wanneer ben je tevreden over het betrekken van stakeholders in proces? ? Wat zijn de risico’s om ze niet te betrekken? ? Wat zijn voor- en nadelen van de verschillende scenario’s? ? Hebben we tijd en geld om stakeholders te betrekken?

Wat is een stakeholder? Wie rechtstreeks betrokken is Wie geaffecteerd wordt als de situatie verandert (baat bij heeft, nadelen ondervindt, werk-of leefwijze moet veranderen, …) Wie te winnen heeft bij een verandering van de situatie Wie verliest bij een verandering Wie de touwtjes in handen heeft Wie eventueel de bestaande situatie ondergaat Wie macht heeft om effectief zaken te veranderen Wie aan het stuur zit Wie onrechtstreekse gevolgen kan hebben door veranderingen

Lijst stakeholders maken Eigen kennis en ervaring Brainstorming al dan niet met partners op het terrein Voorstudie Gesprek met enkele sleutelfiguren …

WAAROM STAKEHOLDERANALYSE? Grenzen vervagen – meer (tijdelijke) samenwerkingen en netwerken  SH krijgen meer te zeggen Door een analyse wordt duidelijk wat positie is in de omgeving Complexiteit van de samenleving (met onzekerheden) Snelheid van veranderingen in de omgeving Daarom: goed weten wie SH zijn, wat hun belangen zijn, hoe ze kunnen beïnvloeden, wat ze voor jou kunnen doen Maar ook: stakeholdermanagement is nooit af

Mapping 1 - krachtenveldanalyse (Johnson & Scholes, 2001) Bepaal voor elke stakeholder: De invloed/macht op het proces/de doelstelling (power) Het belang bij het proces/doelstelling (interest)

MAPPING 2 – driedimensioneel model (Mitchel, abell & WOOD, 1997) MACHT = mate waarin SH zijn wil kan opleggen LEGITIMITEIT = mate waarin VLM eisen van de SH als wenselijk, juist en geschikt beschouwt DRINGENDHEID = mate waarin eisen van SH om onmiddellijke aandacht van VLM vragen

Mapping 3 – model wheeler & sillanpaa, 1997 Primaire SH heeft direct belang en oefenen daarom invloed uit Secundaire SH kan grote invloed uitoefenen (reputatie, publieke opinie), maar vertegenwoordigen meer een algemeen belang Sociale stakeholders  directe dialoog Niet-sociale stakeholders  worden vertegenwoordigd door vb NGO’s of rechtenorganisaties

SOCIAAL NIET-SOCIAAL PRIMAIR Personeelsleden Klanten Lokale gemeenschap Leveranciers Zakelijke partners Investeerders … Het milieu Toekomstige generaties SECUNDAIR Regelgevers Belangengroepen Media Academische overheid Concurrenten Milieu-organisaties Mensenrechten-organisaties

Mapping 4 – probleem-frame Anderson, bryson, crosby Zwakke supporters Sterke supporters Zwakke tegenstanders Sterke tegenstanders Supporters Tegen- Standers weinig macht sveel macht MACHT

Mapping 5 – participatie-planning Afhankelijk van het onderwerp of de kwestie, is het nodig stakeholders op verschillende manieren te betrekken. De participatie-planning matrix maakt een overzicht van wie je waarvoor nodig hebt om problemen, discussiepunten, vraagstukken aan te pakken.

participatieniveau verwachting wat moet je als VLM doen? Mee beslissen Mandaat als bestuurder Toekennen van budget en middelen Coproduceren Keuzen maken binnen grenzen, een stem binnen beslissingsorgaan Proces om tot beslissingen te komen Échte beslissingsbevoegdheid waardoor iemand groep kan vertegenwoordigen Permanente opvolging ivm stavaza Adviseren Advies geven + betrokken bij wat er mee gedaan wordt Gestructureerd adviesproces Duidelijke keuze welk advies gevolgd wordt of welke elementen van tel Consulteren Mening geven + weten wat er mee gedaan wordt Gestructureerd consultatieproces Toelichting wat met input gedaan w Toelichting welke acties genomen w Informeren Objectieve en relevante informatie Iedereen bereiken die betrokken partij is Opdelen doelgroepen Selectie maken van relevante info/doelgroep

Mapping 6 – visuele analyse Glenn hughes Een visuele voorstelling die: De relatie met de stakeholder aangeeft dmv een lijn Volle lijn = sterke relatie Stippellijn = redelijk Zwakke lijn Een gevoel geeft hoe de stakeholder denkt Grootte van de cirkel zegt iets over de omvang van de relatie, het gewicht, de invloed van de stakeholder De kleur van de cirkel zegt drukt iets uit over de relatie zelf (groen= goed, rood = slecht, geel=matig, zwart=geen mening)

Principes voor SUCCES SH-management Erken en monitor actief bekommernissen van alle legitieme stakeholders Luisteren, communiceren, transparantie met alle stakeholders omtrent behoeften en bijdragen Implementeer processen en werkmethoden die rekening houden met behoeften stakeholders Herken de relaties tussen inspanning en beloning; zorg voor evenwicht Werk actief samen om risico’s te verkleinen of desnoods te ‘vergoeden’ Vermijd activiteiten die radicaal indruisen tegen waarden van relevante stakeholders Erken potentiële conflicten tussen VLM en verzuchtingen relevante stakeholders. De aangeleverde informatie is van hoge kwaliteit De inbreng van de betrokken stakeholders heeft een duidelijke finaliteit en die finaliteit wordt gerespecteerd. De competenties van de stakeholders worden ondersteund en ontwikkeld.