Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december 2005 - Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
De zin en onzin van escrow
OPLEIDING IN DE TOEWIJZING VAN WEET U AL WIE UW POTENTIËLE LEIDERS ZIJN?
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ontwerp - beheer - analyseer
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres. Want onze AOV vergelijking resulteert niet alleen.
Marktonderzoek Danneels
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Voorzetsels.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Media en creativiteit Herfst les 6. Dummies Wie vertelt er over zijn dummy Ruil van dummie met een klasgenoot: –Wat valt je op? –Geef feedback: Visueel.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Dataverzamelingsmethoden
Inleiding tot marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
kennisdelen voor rekencoördinatoren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
Steunpunt Re-Creatief Vlaanderen Korte Meer 3 Beelden van publiek. Over publieksonderzoek in culturele instellingen Henk Roose.
Het opbouwen van een data base
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Leerdoelen SMART maken
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Inleiding tot marktonderzoek
International University Week (IUW)
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Dataverzamelingsmethoden
Praktijkgericht onderzoek
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Transcript van de presentatie:

Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD Publieksonderzoek in culturele kringen zin of onzin? ONZIN … als je het puur wetenschappelijk bekijkt, want vaak té beperkt om specifieke conclusies te kunnen trekken (de doorsnee cultuurparticipant bestaat niet, kwalitatieve data zijn vaak té algemeen, kwalitatieve methodes zijn erg tijdrovend) Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD Publieksonderzoek in culturele kringen zin of onzin? ZIN … als je verschillende haalbare onderzoeksmethodes met elkaar combineert en de verzamelde resultaten binnen een bredere context analyseert en implementeert. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD …dus voor je met onderzoek begint, neem voldoende tijd voor de voorbereidende fase en vraag professionele ondersteuning. Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 1. Waarom wil je je publiek bevragen? 2. Wie wil je bevragen? 3. Hoe te werk gaan en waar rekening mee houden? 4. Datacollectie en analyse 5. Implementering Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 1. Wat wil je weten? Feedback over het programma Feedback over een tentoonstelling Feedback over de perceptie van je instelling Feedback over beleidsmatige keuzes, … Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 2. Wie wil je bevragen? Publiek Niet Publiek Partners Overheden Vrienden v/h… Relaties Werknemers … Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 3. Hoe te werk gaan en waar rekening mee houden? Juiste kader schetsen Juiste methode uitstippelen Juiste vragen stellen (zodat resultaten toetsbaar zijn met dat wat je wil meten) Ga voor wat zinvol en werkbaar is Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 4. Datacollectie en analyse Methode afhankelijk van wat je wil weten en van wie. Er bestaat geen ‘out of the box’ traject. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD Welke gegevensbronnen heb je al ter beschikking en zijn bruikbaar in het onderzoek? * Kassaregistratiesysteem, websstatistieken, … Welke methodes geven hierbij aanvullend meer informatie? Kwantitatieve methodes Kwalitatieve methodes Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD * Kwanitatieve methode: geeft aan hoeveel mensen iets welbepaalds denken, maar geeft niet weer wàt mensen denken. enquête online per post per telefoon in de instelling Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD Enquête + - bezorgt je heel wat betrouwbare en controleerbare data - hoge response rate igv. goede opvolging - beheersbare methode voor culturele instelling -- data is beperkt - veel tijd nodig voor data-input en analyse - analyse best met professionele ondersteuning Denk aan een goede, korte en duidelijke vragenlijst…. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD * Kwalitatieve methode: onderzoekt wat mensen denken… - focusgroepen - gemodereerde groepsdiscussies met (potentiële) ‘klanten’ groepen - individuele interviews Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD + - kwalitatieve methodes geven zicht op de motivaties, gevoelens en bedenkingen van een beperkte groep mensen. - is groepsdynamiek belangrijk kies dan voor focusgroepen en klantengroepen - is groepsdynamiek storend ga dan voor individuele interviews - gegevens uit kwalitatief onderzoek kunnen bepaalde resultaten uit kwantitatieve data ondersteunen of verduidelijken. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD - - kwalitatieve methodes zijn erg arbeidsintensief en vragen een hele goede voorbereiding. - de analyse is erg tijdrovend en vraagt kunde (er bestaan software programma’s, maar die leveren niet altijd het gewenste resultaat). - levert geen algemene resultaten, wel specifieke en kan daarom aanvullend gebruikt worden bij kwantitatieve gegevens. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD 5. Implementatie De gegevens verzamelt binnen een publieksonderzoek hebben maar zin als ze geïmplementeerd worden in de werking van de instelling. “Wat neem je over en wat neem je niet over uit de resultaten van je onderzoek?”… is dé vraag. Test de efficiëntie van de implementatie door vervolgonderzoek. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

JE PUBLIEK AAN HET WOORD Hudson, K (1993) Visitor studies: luxuries, placebos, or useful tools? in Museum Visitor studies in the 90s, Sience Museum, Londen. Flick, U (2005) An Introduction to Qualitatieve Research, Sage, Londen. Stamatov, P (1999) Asking Better Questions: Surveys, Taste and the Question of Genres, UCLA Department of Sociology. … Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent

Veel succes en bedankt voor uw aandacht