Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD Publieksonderzoek in culturele kringen zin of onzin? ONZIN … als je het puur wetenschappelijk bekijkt, want vaak té beperkt om specifieke conclusies te kunnen trekken (de doorsnee cultuurparticipant bestaat niet, kwalitatieve data zijn vaak té algemeen, kwalitatieve methodes zijn erg tijdrovend) Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD Publieksonderzoek in culturele kringen zin of onzin? ZIN … als je verschillende haalbare onderzoeksmethodes met elkaar combineert en de verzamelde resultaten binnen een bredere context analyseert en implementeert. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD …dus voor je met onderzoek begint, neem voldoende tijd voor de voorbereidende fase en vraag professionele ondersteuning. Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 1. Waarom wil je je publiek bevragen? 2. Wie wil je bevragen? 3. Hoe te werk gaan en waar rekening mee houden? 4. Datacollectie en analyse 5. Implementering Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 1. Wat wil je weten? Feedback over het programma Feedback over een tentoonstelling Feedback over de perceptie van je instelling Feedback over beleidsmatige keuzes, … Ann Laenen - K& L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 2. Wie wil je bevragen? Publiek Niet Publiek Partners Overheden Vrienden v/h… Relaties Werknemers … Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 3. Hoe te werk gaan en waar rekening mee houden? Juiste kader schetsen Juiste methode uitstippelen Juiste vragen stellen (zodat resultaten toetsbaar zijn met dat wat je wil meten) Ga voor wat zinvol en werkbaar is Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 4. Datacollectie en analyse Methode afhankelijk van wat je wil weten en van wie. Er bestaat geen ‘out of the box’ traject. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD Welke gegevensbronnen heb je al ter beschikking en zijn bruikbaar in het onderzoek? * Kassaregistratiesysteem, websstatistieken, … Welke methodes geven hierbij aanvullend meer informatie? Kwantitatieve methodes Kwalitatieve methodes Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD * Kwanitatieve methode: geeft aan hoeveel mensen iets welbepaalds denken, maar geeft niet weer wàt mensen denken. enquête online per post per telefoon in de instelling Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD Enquête + - bezorgt je heel wat betrouwbare en controleerbare data - hoge response rate igv. goede opvolging - beheersbare methode voor culturele instelling -- data is beperkt - veel tijd nodig voor data-input en analyse - analyse best met professionele ondersteuning Denk aan een goede, korte en duidelijke vragenlijst…. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD * Kwalitatieve methode: onderzoekt wat mensen denken… - focusgroepen - gemodereerde groepsdiscussies met (potentiële) ‘klanten’ groepen - individuele interviews Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD + - kwalitatieve methodes geven zicht op de motivaties, gevoelens en bedenkingen van een beperkte groep mensen. - is groepsdynamiek belangrijk kies dan voor focusgroepen en klantengroepen - is groepsdynamiek storend ga dan voor individuele interviews - gegevens uit kwalitatief onderzoek kunnen bepaalde resultaten uit kwantitatieve data ondersteunen of verduidelijken. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD - - kwalitatieve methodes zijn erg arbeidsintensief en vragen een hele goede voorbereiding. - de analyse is erg tijdrovend en vraagt kunde (er bestaan software programma’s, maar die leveren niet altijd het gewenste resultaat). - levert geen algemene resultaten, wel specifieke en kan daarom aanvullend gebruikt worden bij kwantitatieve gegevens. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD 5. Implementatie De gegevens verzamelt binnen een publieksonderzoek hebben maar zin als ze geïmplementeerd worden in de werking van de instelling. “Wat neem je over en wat neem je niet over uit de resultaten van je onderzoek?”… is dé vraag. Test de efficiëntie van de implementatie door vervolgonderzoek. Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
JE PUBLIEK AAN HET WOORD Hudson, K (1993) Visitor studies: luxuries, placebos, or useful tools? in Museum Visitor studies in the 90s, Sience Museum, Londen. Flick, U (2005) An Introduction to Qualitatieve Research, Sage, Londen. Stamatov, P (1999) Asking Better Questions: Surveys, Taste and the Question of Genres, UCLA Department of Sociology. … Ann Laenen - K & L bvba Dag van de Cultuurcommunicatie 13/12/ Gent
Veel succes en bedankt voor uw aandacht