(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Welkom.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Trends en Innovaties in het Retail Betalingsverkeer
H4: Begrijpen van de markt
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
EPortfolio Arbeidsmarktregio Friesland Datum: 12 mei 2014.
Hoe ver is de pensioensector bij de overgang naar SEPA? Mirjam Plooij DNB Programmabureau SEPA SEPA-seminar pensioenfondsen 23 januari 2013 De Nederlandsche.
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
Facebook Zie de kansen!.
Een keuze of de toekomst?
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Social media in de Zorg Evert Jan de Voogt.
Participatie en een Klantenraad
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring.
Social Media Revolutie. Welke logo’s ken je niet?
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
Werkgroep Communicatie Jaarvergadering 24 mei 2014.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Social Media Reputation.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Aan de slag met Stelselpedia
Inbound Marketing Plan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Korte terugblik 2014 jan dec Infectieziekten- bestrijding KP GRIP
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Special. Startpagina Profiel.
Betreft bordje in Bibliotheek aan de Vliet. Onderdeel van besteld pakket bij Biblionet ‘Blackbox’. Wordt dus ook in andere bibliotheken gebruikt.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social Media Quick Scan Wat vinden we? Universiteit Utrecht vs. Universiteit Twente.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Monitoring Beluisteren van sociale media. Dagelijks verschijnen er ruim 5 miljard berichten in alle media. Dat kost je 250 miljoen uur per dag om door.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Sociale media inzetten
Analyse Analyseren van sociale media
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Pilot online discussieplatform Argu
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Digitale geletterdheid
Statistiek en open data
Transcript van de presentatie:

(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank Hoe kan informatie uit social media bijdragen aan de kerntaken van DNB? Viag themadag 23 mei 2014 Ester Zijlmans en Jan-Willem Koers Kerntaken: De missie van DNB luidt als volgt: DNB maakt zich sterk voor financiële stabiliteit en draagt daarmee bij aan duurzame welvaart in Nederland. Als onafhankelijke monetaire autoriteit en toezichthouder werkt DNB hieraan door te zorgen voor: ■prijsstabiliteit en een evenwichtige macro-economische ontwikkeling in Europa, samen met de centrale banken van het Eurosysteem ■een schokbestendig financieel systeem en een veilig, betrouwbaar en efficiënt betalingsverkeer ■solide en integere instellingen die hun verplichtingen en toezeggingen nakomen Door onafhankelijk economisch advies uit te brengen, versterkt DNB het beleid gericht op haar primaire doelstellingen. Vijf van deze ambities hebben betrekking op onze taken: ■we zijn een invloedrijke bank in het ESCB ■we zijn een toonaangevende instelling op het gebied van financiële stabiliteit ■we staan voor efficiënte en robuuste betaal- en effectenketens ■ons toezicht is maatgevend en gezaghebbend ■DNB beïnvloedt het beleid op financieel en economisch terrein in de door haar gewenste richting

Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? DNB en social media monitoring Informatiediensten en (social) media monitoring Social media monitoring en veiligheid Waar gaan we het over hebben? Wij, DNB, ID Geschiedenis, aanloop, nu, wie zijn onze klanten Hoe organiseren we dit als afdeling

Wie zijn wij?

DNB op (social) online media

Linkedin

Twitter

Facebook

DNB-Informatiediensten? Overige divisies S&I ID Maatschappij Financiële Stabiliteit Informatie Pro actief draagt bij aan: financiële stabiliteit (missie DNB), aan het benutten van de synergie van de combinatie centrale bank en toezichthouder (ambitie DNB) en aan een moderne informatievoorziening (ambitie DNB) Door: het onder handbereik brengen van informatie op een accurate en betrouwbare wijze, in de juiste vorm, op het juiste moment en in de juiste context Waardoor: DNB-ers goed geïnformeerd beslissingen kunnen nemen of standpunten kunnen formuleren Informatie verzoeken Archiefwet

Thema veiligheid en DNB Kerntaak: een schokbestendig financieel systeem en een veilig, betrouwbaar en efficiënt betalingsverkeer Vertrouwen in financiële sector, maar ook vertrouwen in financieel systeem (consumenten, pinautomaten, bankfilialen). Veiligheid van onze collega’s, omgeving, informatie, financieel systeem Reputatie DNB en het financieel stelsel in Nederland/Europa

Wat is (social) media monitoring DNB onderscheidt 2 vormen: Media monitoring: Verzamelen, structureren en analyseren publieke informatie uit kranten en tijdschriften rondom een bepaald onderwerp Social media monitoring Verzamelen, structureren en analyseren publieke informatie Kwantitatief en kwalitatief Onder social media monitoring verstaat DNB Verzamelen van publieke informatie\ Signalen worden verzameld, gedeeltelijk geanalyseerd en gedeeltelijk gedistribueerd in de vorm van eenvoudige losse tabellen of rapportages. Id is veranntwoordelijk voor het inrichten van de infrastructuur (faciliteren applicaties, beheren accounts en inrichten zoekprofielen) Meer dan 390.000 bronnen Blog’s, Fora, Twitter, Nieuws, YouTube, etc. Real-time monitoring Stakeholders-analyse Pensioensector Alerts en Sonar (activiteit en sentiment) Trending topics Auteur(s) en invloed Geo-indicatoren en GPS

Waarom doet DNB dit? Meten van interactie (acties en reacties op het Internet) Weten wie over DNB praat (en DNB-gerelateerd onderwerpen) Vaststellen van mogelijke risico’s (niet persoonlijke bedreigingen) In kaart brengen wie, wat, wanneer relevante dingen zegt en welke invloed dit heeft

Hoe pakt DNB dit aan? Door het inrichten infrastructuur social media SeekCure (persoonlijke bedreigingen, 24/7 monitoring) Coosto Inrichten dashboards Faciliteren tools Opstellen zoekvragen Analyseren berichten Coosto: Inrichten dashboards: Opstellen Alerst Bepalen sentiment Alerts en Sonar (activiteit en sentiment) Trending topics Auteur(s) en invloed Geo-indicatoren en GPS Analyse op basis van sentiment, onderwerpen, zowel kwantitatief als kwalitatief Nederlandse (taal) bronnen Zoeken mbv Boolean operatoren

Hoe pakt DNB dit aan? Opstellen alerts: Vooraf gedefinieerde onderwerpen Op basis van activiteit en sentiment -directe notificatie bij overschrijding sentiment of aantal berichten in mailbox.

Hoe pakt DNB dit aan? Handmatig analyseren berichten op basis van sentiment en thema’s Analyseren berichten: Voor zuivere rapportages/analyses worden berichten handmatig geclassificeerd op basis van: Sentiment Onderwerp/thema Bereik invloed

Wat levert het op? Inzicht in ontwikkelingen en trends Voorkomen discussies/escalaties Media-analyse zorg: inzicht debat verlaging zorgpremie Meten is weten en maakt bijsturing mogelijk (reputatie) Om inzicht te krijgen in de mediaresultaten omtrent het debat over verlaging van de zorgpremies en de gevolgen hiervan voor de buffers van zorgverzekeraars die onder druk staan door de solvabiliteitseisen van DNB, heeft Informatiediensten (Id) een statistisch overzicht van publicaties in 2012 en 2013 geproduceerd. 1 publicatie uit vooraanstaande Nederlandse dagbladen is daarbij geanalyseerd.

Voorbeelden monitoring DNB in de media (President DNB) Reputatie DNB Bitcoins, ontwikkeling digitale valuta Invloedrijke auteurs Reputatie: Op basis van handmatige analyse-modellen Wekelijkse analyse berichtgeving omtrent President DNB in de social media Maandelijkse analyse DNB op Twitter inclusief kerntaak en sentiment Ad hoc/incidentele rapportages n.a.v. ontwikkelingen die voor DNB relevant zijn zoals de ontwikkeling van de digitale valuta, maar ook berichten over/van onder toezichtstaande instellingen of ontwikkelingen omtrent macro/micro-economisch gebied.

Hoe verder? Strategische aanpak social media monitoring Koppelen aan bestaande economische data (big data) Voorspellen van sociaal-economische trends