Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden Hans te Brake 29 april 2010
Waar klop je als eerste aan? Getrainde vrijwilligers en (nulde– en eerste lijns) hulpverleners hebben een taak in het signaleren van getroffenen met psychische stoornissen en/of ernstige klinische symptomen die diagnostiek en/of behandeling behoeven.
Wees er niet al te snel bij! (Eenmalige) psychologische debriefing met als doel het voorkomen van PTSS en andere psychiatrische problemen wordt afgeraden.
Voorkomen is beter dan genezen Voorlichting: Geruststellende uitleg over normale reacties Aanwijzingen geven over wanneer het nodig is professionele hulp te zoeken Bevorderen zelfredzaamheid Opleiding en Training
Richtlijn geüniformeerden Voor de organisatie van een optimale ondersteuning en opvang van geüniformeerde hulpverleners Politie, Brandweer, Ambulancezorg, Defensie, KNRM Wetenschap en praktijk Inventarisatie van ‘best practices’ Praktijktest Trimbos: methodiek en ondersteuning Stuurgroep en projectgroep Focusgroepen
Hulpverlener centraal! ‘Kringenmodel’ (Gersons, 2005) Toepasbaar op alle organisaties Ruimte voor eigen invulling
Waarom deze richtlijn? Motieven om een goede psychosociale personeelszorg te organiseren: Moreel: ‘goed werkgeverschap’ Juridisch: Arbowet Economisch: uitval voorkomen Het bieden van een luisterend oor, steun en troost en openstaan voorde directe praktische behoeften
Waarom deze richtlijn? Geüniformeerde hulpverleners worden frequent geconfronteerd met schokkende gebeurtenissen Noodzaak van een multidisciplinaire aanpak Er bestaan verschillen tussen verschillende organisaties Er bestaan verschillen binnen organisaties, tussen verschillende regio’s/korpsen Het bieden van een luisterend oor, steun en troost en openstaan voorde directe praktische behoeften
De visie Bevorderen van natuurlijk herstel en het gebruik van het eigen sociale netwerk Signaleren van getroffenen die behoefte hebben aan acute psychische hulp Zo nodig doorverwijzen en zo nodig behandelen van getroffenen die behoefte hebben aan acute psychische hulp Hier is het doel van de richtlijn weergegeven…
Collegiale ondersteuning Een steunende context: Praktische ondersteuning Het geven van informatie Een empathische houding Het bevorderen van het gebruik van de eigen bronnen voor steun Basis! Praktisch, emotioneel en sociaal Doorlopend beschikbaar en toegankelijk Het bieden van een luisterend oor, steun en troost en openstaan voorde directe praktische behoeften
Sterke Schouders De geüniformeerde in het publieke domein 12 interviews: Politie Brandweer Ambulance Kon. Marechaussee Reddingsbrigade Defensie Urgentiearts Het bieden van een luisterend oor, steun en troost en openstaan voorde directe praktische behoeften
Aansluiting thema’s workshops Het belang van de zorg op de 0e lijn De eigen weerbaarheid van geuniformeerden Het voorzien in informatie over psychosociale zaken Vormgeving collegiale ondersteuning Bereikbaarheid en beschikbaarheid van juiste hulp Werkzaamheid van professionele opvang Belang van bedrijfscultuur!
Bedankt voor uw aandacht. Dr. J. H. M. (Hans) te Brake h. tebrake@amc Bedankt voor uw aandacht. Dr. J.H.M. (Hans) te Brake h.tebrake@amc.uva.nl www.impact-kenniscentrum.nl Hans te Brake H.tebrake@amc.uva.nl april.2010