Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie Pakhuis de Zwijger door Jeroen Boon 14 november
Sociaal ondernemerschap, maatschappelijk rendement Bevorderen van sociale samenhang in een buurt, betrekken van gemeenschap Creeëren groene woon- en werkomgeving, bijdrage aan biodiversiteit Gezondheid (obesitas), zorg en integratie van kwetsbare groepen Lokale werkgelegenheid, sociale economie, zelfredzaamheid, voedseltuinen Waardecreatie braakligging /nieuwe verdienmodellen bij gebiedsontwikkeling Natuur en milieu educatie, bewustzijn en herwaardering van voedsel en voedselproductie, smaaklessen op scholen Kansen voor sluiten van materiaal- en energiestromen
Leerwerklandschappen Topsectorenbeleid = oude industriepolitiek eenzijdige economische groei paradigma mantra: kennis → kunde → kassa Wat we nodig hebben: Maatschappelijke kennisvalorisatie, bredere context van waardecreatie (3p’s) Aandacht voor circulaire economie en sociaal ondernemen Leren van nieuwe praktijken, tussen ondernemer, onderzoek en onderwijs Ketenomkering, eindgebruiker centraal van consument naar prosument Stadslandbouw en andere bottum up initiatieven generaliseren namelijk op meerdere fronten tegelijkertijd waarde, niet alleen in economische zin, maar ook juist in sociaal en maatschappelijk opzicht