Focus op motivatie en communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
situationeel leiderschap
Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Evaluatie van mentorprojecten
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Mediërend leren op bs. Theresia
Woord van Leven Januari 2008.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Geletterdheid….. Wat is dat?
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Methodische vaardigheden
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Sara Van Der Paelt, Petra Warreyn en Herbert Roeyers
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Een theoretische verkenning
Je herkent het pas als je het kent
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Het syndroom van Asperger
Taalkundige feiten en hypothesen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Bij de informatieavond van groep 1/2
De domeinen & Niveau bij ABB.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamica.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ImPACT en Early start Denver model. Maatschappelijk en in vakliteratuur steeds meer aandacht voor vroegsignalering van autisme Mede hierdoor steeds meer.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Oudertevredenheidsonderzoek:
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Transcript van de presentatie:

Focus op motivatie en communicatie Pivotal response treatment voor jonge kinderen met een autismespectrumstoornis

Autisme Moeite met sociale interacties Problemen met communicatie Stereotiep gedrags- en spelrepertoire Interventie best voor het derde levensjaar Vroege interventie is belangrijk (< 3 jaar)

Pivotal response treatment Ontwikkeld door Robert Koegel en Laura Schreibman Beiden studenten van Ivar Lovaas Ontwikkelaar Discrete trial treatment Ouders intensief betrokken Training in kernvaardigheden Effect op verscheidene vaardigheden Ook effect op vaardigheden waar niet specifiek op getraint wordt

Effecten Oogcontact om plezier te delen verbetert (indien het doel is om de taal te verbeteren) Afname sociaal ongewenst probleemgedrag Toename sociaal communicatief gedrag Verhoogde responsiviteit tegenover de omgeving Verhoogde taakgerichtheid Verhoogd enthousiasme en gerichtheid op interactie

Kernvaardigheden Uit onderzoek blijkt dat volgende 4 kernvaardigheden het meest van belang zijn. Motivatie Sociale initiatieven Multiple cues Zelfmanagement

Motivatie Het eerste doel van Pivotal Response Treatment is de motivatie verhogen. Het gaat hier om de motivatie om met anderen te interacteren. Motivatie kan betrouwbaar gemeten worden via volgende twee peilers: Responsiviteit en enthousiasme Enthousiasme = hoeveelheid en kwaliteit van de interactie met de ouders Responsiviteit = hoe vaak het kind adequaat reageert op een initiatief van de communicatieve partner Gebrek aan motivatie: Driftbuien, niet luisteren, teruggetrokken zijn en het vermijden van sociale contacten

Sociale initiatieven Kinderen met ass zijn volgens studies in staat tot gedragsregulerende initiatieven Sociale initiatieven zijn daarentegen weinig of niet aanwezig Gedragsregulerende initiatieven zijn bv.: vragen naar iets, wijzen naar iets om het te verkrijgen, de ouder mee aan de hand nemen om iets te verkrijgen en de ander wegduwen om nee te zeggen of om te protesteren Sociale initiatieven zijn handelingen die geen ander doel hebben dan plezier delen of ergens commentaar op geven  deze zijn ook een voorspeller voor de ontwikkeling op lange termijn

Multiple cues Kinderen met ass richten zich op te weinig en de verkeerde ‘cues’ in een situatie Kijken vaker naar de mond, het lichaam en de achtergrond (bv. toneelstuk) Kijken niet naar de ogen Overgeneraliseren omdat ze de sociale cues missen Bv. voor een kind met ass is mama, mama omdat zij een bril draagt In Pivotal response Treatment is het aanbieden van vragen met verschillende cues belangrijk Het kind wordt niet gevraagd een trui te gaan halen, maar een groene trui hierin zijn 2 cues verwerkt Of het kind wordt gevraagd om de groene trui die hij voor zijn verjaardag gekregen heeft te gaan halen

Zelfmanagement Zelfmanagement of zelfbeloning is positief voor kinderen met verschillende soorten probleemgedrag bv. stereotiep gedrag, taakgerichtheid, articuleren, zelfstandig werken, initiatieven en sociale vaardigheden. Kan toegepast worden op kinderen met een hoger of gemiddeld cognitief niveau maar ook bij kinderen die bijvoorbeeld niet spreken Zelfmanagement zorgt ervoor dat kinderen zelf makkelijker taken kunnen uitvoeren zonder daarvan afhankelijk te zijn van monitoren Zo worden ze zelfstandiger, leren ze hun eigen gedrag analyseren en wordt gedragsverandering behouden na het geleidelijk wegnemen van beloningen

Conclusie Pivotal Response Treatment is een proces waarbij ouders en kind voortdurend blijven leren De behandeling kent als het ware geen onderbreking waardoor dat leren constant kan blijven plaatsvinden Het belang van deze langdurige behandeling kan niet ontkent worden Zonder de motivatie om te communiceren en interacteren met anderen blijft de ontwikkeling stagneren