… de stap naar het eerste leerjaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Leefgroepen in de kleuterschool
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Op stap naar het 1e leerjaar
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Schoolrijpheid De cirkel ….
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
op de informatieavond van groep 2B
Welkom.
Welkom in groep 3.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
… de stap naar het eerste leerjaar
Ons onderwijs in groep 1 en 2
ouderavond groep 3 - lezen
Verlengde Instructie Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Infoavond groep 4.
Mediawijsheid.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Welkom op de informatieavond!
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Welkom in het eerste leerjaar!
Schatkist Ouderavond.
voor familie en vrienden van
Unit 1 Groep 1/2.
Een prachtige kans voor uw kinderen
m Welkom op de informatieavond van groep 1-2 schooljaar
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Welkom in groep 1/2B.
Informatieve bijeenkomst
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Hoe volgen wij de kinderen?
ouderavond groep 3 - lezen
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Schoolrijpheid? Op stap naar het eerste leerjaar
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Luisteren en begrijpen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

… de stap naar het eerste leerjaar Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar

Schoolbekwaamheid Wat ? Voorwaarden Wanneer is een kind schoolbekwaam ? Hoe wordt SBK gestimuleerd ? Hoe en wanneer wordt SBK nagegaan ? Na de toets … Adviezen

Wat? Ontwikkelingsniveau bereikt om te leren lezen, rekenen en schrijven Het resultaat van een langdurig ontwikkelingsproces Ontwikkeling te maken met de rijping van het zenuwstelsel Stimulans van thuis en school is belangrijk: kind ontwikkelt in interactie met omgeving Intelligentie + sociaal-emotioneel rijp zijn

Voorwaarden (1) Voldoende rijpheid van de basisfuncties Visuele waarneming verschillen zien (b-d) woorden – letters (b–oo–m) Auditieve waarneming verschillen horen (b-p, m-n) woorden – klanken (b-oo-m) Voldoende taalbeheersing woordenschat – taalbegrip zinsbouw – uitspraak Voldoende rekenbegrip tellen rangschikken rekentermen (eerste, laatste, hoogste, langste,…)

Voorwaarden (2) Goede motorische ontwikkeling grove motoriek (stilzitten) fijne motoriek (schrijven) Goed ontwikkeld lichaamsschema kennis eigen lichaam lichaam als referentiepunt voorkeurshand Goede ruimtelijke oriëntatie begrippen onder-boven, links-rechts, … leesrichting Voldoende ontwikkeld geheugen onthouden van opdrachtjes onthouden van de letters

Voorwaarden (3) Sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling Voldoende werk- en leerhouding Voldoende zelfredzaamheid Voldoende sociale vaardigheden Voldoende zelfvertrouwen Voldoende aanpassingsvermogen

Wanneer is een kind schoolbekwaam? Gemiddeld na 3 jaar kleuteronderwijs Deels neurologisch bepaald Volgens wetgeving: kind is schoolbekwaam in het jaar waarin het kind 6 jaar wordt Snelle evolutie mogelijk

Hoe wordt schoolbekwaamheid gestimuleerd? Ligt deels vast in de aanleg Niet forceren MAAR wel de gepaste prikkels aanbieden De kleuterklas laten volgen Interesse tonen, luisteren Samen spelen, samen werken, samen oefeningen maken Nooit dwingen Positieve waardering tonen Nooit vergelijken met andere kinderen

Enkele tips Bewegen, experimenteren en ontdekken Praten, verhaaltjes en verwoorden Spelen met fijn materiaal Puzzelen en constructies bouwen Kleuren, tekenen, knippen en plakken Spelen met andere kinderen Geheugenspelletjes en gezelschapsspelen

Enkele tips Spelotheek kleine klaas Veemarkt 13, 3290 Diest Openingstijden: iedere eerste en derde woensdag van de maand van 12u tot 19u

Enkele tips Bibliotheek Grauwzustersstraat 10, 3290 Diest voormiddag namiddag maandag 13u30-17u30 dinsdag 10u00-12u00 13u30-17-30 woensdag 9u00-12u00 13u30-19u00 donderdag vrijdag 15u00-19u00 zaterdag

Enkele boekentips Informatieve boeken Juf, mag ik overvaren?: Schoolrijpheid: Als het kleuteren voorbij is / Litière, Marc Maak je kind zelfredzaam en schoolrijp: de boeiende weg van 3 maanden tot 7 jaar / Stef Desodt Het kinderbrein: Hoe kinderen zich ontwikkelen, en wat ouders kunnen doen om te helpen / Aamodt Sandra

Enkele boekentips Kinderboeken Een doos met een geheim / Melis, Ann Grijze tijger leert schrijven / Margreet Stijbosch Fleur heeft de liefste juf / Hans Kuyper

Hoe en wanneer wordt schoolbekwaamheid nagegaan? Observaties in de klas Schoolrijpheidsproef: CITO taal en ordenen Afname oktober en maart

Schoolrijpheidsproeven Het is een momentopname Geen voorspellende proef naar het eerste leerjaar Gaat algemene leervoorwaarden na Geeft extra informatie naast de observaties Meet wat het kind al kan en waar hij nog oefening in kan gebruiken Doel is kinderen ondersteunen

Na de toets … Er worden geen speciale stappen gezet na de toets Enkel indien er vanuit de alledaagse werking (klasgebeuren) bezorgdheden zijn, zal dit met de ouders besproken worden Indien nodig (en ouders zijn hiermee akkoord) kan het CLB worden ingeschakeld voor verder onderzoek Einde schooljaar : advies OUDERS BESLISSEN

Adviezen Het kind is schoolbekwaam eerste leerjaar Het kind is bijna schoolbekwaam maar nog niet helemaal eerste leerjaar mits extra ondersteuning overzitten van de 3de kleuterklas speelleerklas Het kind is niet schoolbekwaam 3de kleuterklas overzitten

Het niet-schoolbekwame kind Vertoont uitvallen op de leervoorwaarden Moeilijk begrijpen van opdrachten Zich moeilijk kunnen uiten Niet geordend kunnen vertellen Weinig concentratie & vlug afgeleid Rusteloosheid: opdrachten niet kunnen afwerken of ontvluchten, vlinderen, niet kunnen stilzitten Nog zeer speels zijn Weinig zelfredzaam Onzeker, weinig zelfvertrouwen