… de stap naar het eerste leerjaar Schoolbekwaamheid … de stap naar het eerste leerjaar
Schoolbekwaamheid Wat ? Voorwaarden Wanneer is een kind schoolbekwaam ? Hoe wordt SBK gestimuleerd ? Hoe en wanneer wordt SBK nagegaan ? Na de toets … Adviezen
Wat? Ontwikkelingsniveau bereikt om te leren lezen, rekenen en schrijven Het resultaat van een langdurig ontwikkelingsproces Ontwikkeling te maken met de rijping van het zenuwstelsel Stimulans van thuis en school is belangrijk: kind ontwikkelt in interactie met omgeving Intelligentie + sociaal-emotioneel rijp zijn
Voorwaarden (1) Voldoende rijpheid van de basisfuncties Visuele waarneming verschillen zien (b-d) woorden – letters (b–oo–m) Auditieve waarneming verschillen horen (b-p, m-n) woorden – klanken (b-oo-m) Voldoende taalbeheersing woordenschat – taalbegrip zinsbouw – uitspraak Voldoende rekenbegrip tellen rangschikken rekentermen (eerste, laatste, hoogste, langste,…)
Voorwaarden (2) Goede motorische ontwikkeling grove motoriek (stilzitten) fijne motoriek (schrijven) Goed ontwikkeld lichaamsschema kennis eigen lichaam lichaam als referentiepunt voorkeurshand Goede ruimtelijke oriëntatie begrippen onder-boven, links-rechts, … leesrichting Voldoende ontwikkeld geheugen onthouden van opdrachtjes onthouden van de letters
Voorwaarden (3) Sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling Voldoende werk- en leerhouding Voldoende zelfredzaamheid Voldoende sociale vaardigheden Voldoende zelfvertrouwen Voldoende aanpassingsvermogen
Wanneer is een kind schoolbekwaam? Gemiddeld na 3 jaar kleuteronderwijs Deels neurologisch bepaald Volgens wetgeving: kind is schoolbekwaam in het jaar waarin het kind 6 jaar wordt Snelle evolutie mogelijk
Hoe wordt schoolbekwaamheid gestimuleerd? Ligt deels vast in de aanleg Niet forceren MAAR wel de gepaste prikkels aanbieden De kleuterklas laten volgen Interesse tonen, luisteren Samen spelen, samen werken, samen oefeningen maken Nooit dwingen Positieve waardering tonen Nooit vergelijken met andere kinderen
Enkele tips Bewegen, experimenteren en ontdekken Praten, verhaaltjes en verwoorden Spelen met fijn materiaal Puzzelen en constructies bouwen Kleuren, tekenen, knippen en plakken Spelen met andere kinderen Geheugenspelletjes en gezelschapsspelen
Enkele tips Spelotheek kleine klaas Veemarkt 13, 3290 Diest Openingstijden: iedere eerste en derde woensdag van de maand van 12u tot 19u
Enkele tips Bibliotheek Grauwzustersstraat 10, 3290 Diest voormiddag namiddag maandag 13u30-17u30 dinsdag 10u00-12u00 13u30-17-30 woensdag 9u00-12u00 13u30-19u00 donderdag vrijdag 15u00-19u00 zaterdag
Enkele boekentips Informatieve boeken Juf, mag ik overvaren?: Schoolrijpheid: Als het kleuteren voorbij is / Litière, Marc Maak je kind zelfredzaam en schoolrijp: de boeiende weg van 3 maanden tot 7 jaar / Stef Desodt Het kinderbrein: Hoe kinderen zich ontwikkelen, en wat ouders kunnen doen om te helpen / Aamodt Sandra
Enkele boekentips Kinderboeken Een doos met een geheim / Melis, Ann Grijze tijger leert schrijven / Margreet Stijbosch Fleur heeft de liefste juf / Hans Kuyper
Hoe en wanneer wordt schoolbekwaamheid nagegaan? Observaties in de klas Schoolrijpheidsproef: CITO taal en ordenen Afname oktober en maart
Schoolrijpheidsproeven Het is een momentopname Geen voorspellende proef naar het eerste leerjaar Gaat algemene leervoorwaarden na Geeft extra informatie naast de observaties Meet wat het kind al kan en waar hij nog oefening in kan gebruiken Doel is kinderen ondersteunen
Na de toets … Er worden geen speciale stappen gezet na de toets Enkel indien er vanuit de alledaagse werking (klasgebeuren) bezorgdheden zijn, zal dit met de ouders besproken worden Indien nodig (en ouders zijn hiermee akkoord) kan het CLB worden ingeschakeld voor verder onderzoek Einde schooljaar : advies OUDERS BESLISSEN
Adviezen Het kind is schoolbekwaam eerste leerjaar Het kind is bijna schoolbekwaam maar nog niet helemaal eerste leerjaar mits extra ondersteuning overzitten van de 3de kleuterklas speelleerklas Het kind is niet schoolbekwaam 3de kleuterklas overzitten
Het niet-schoolbekwame kind Vertoont uitvallen op de leervoorwaarden Moeilijk begrijpen van opdrachten Zich moeilijk kunnen uiten Niet geordend kunnen vertellen Weinig concentratie & vlug afgeleid Rusteloosheid: opdrachten niet kunnen afwerken of ontvluchten, vlinderen, niet kunnen stilzitten Nog zeer speels zijn Weinig zelfredzaam Onzeker, weinig zelfvertrouwen