WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
HAVISTEN COMPETENT
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Het doen van onderzoek in klas 4
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
Taalportfolio in Action
Landbouwbreed Klaaswaal
Lesgeven en begeleiden
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Workshop Onderzoeksontwerp
Webkwesties webquest.
Onderzoeksvaardigheden
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Willem de Zwijger Schoonhoven
1 LOB workshop.2 Ga naar internet en zoek op:
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
1 Afstudeervoorlichting Afstuderen 2 Personen: SLB coach 4-de jaar INF, TI: Stage/afstudeercoördinator INF, TI: A. van Raamt kamer K.1.07 tst (
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom Een middag powerpoint.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
WebQuest Welkom Inleiding
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Een werkstuk maken.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Informatievaardigheden
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Portfolio Presentatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Wat is een webquest?.
TopOndernemers op de Springplank
Pré-NLT-module 3D-printen
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Taak 5 Tessa Mosselman.
Transcript van de presentatie:

WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Instituut voor leraar en school

Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT Kees-Jan van Oorsouw Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT Internationalisering Rindern, 26.05.2010

05/04/2017 Wat is een WEBQUEST? Een Webquest of Webkwestie is een activiteit voor leerlingen, waarbij de informatie geheel of gedeeltelijk van het web komt. Webquests bevorderen het zelfstandig en in groepsverband werken. Rindern, 26.05.2010

Het kan zijn een spreekbeurt, een werkstuk, een powerpoint-presentatie, een verslag, een tentoonstelling, een maquette, enz. Vaak zal een Webquest in groepsverband gemaakt worden, waarin leerlingen verschillende rollen toegewezen krijgen. Rindern, 26.05.2010

Leerdoelen m.b.v. een Webquest: • vaardigheden • grammatica • ‘Landeskunde’ • vakoverstijgende doelen Rindern, 26.05.2010

Andere eigenschappen van een Webquest: • het biedt structuur • voor één vak of vakoverstijgend • het laat leerlingen een eindproduct maken Rindern, 26.05.2010

Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk Vorm: Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk Combinatie: schriftelijk-digitaal Op kennisnet.nl kan je heel makkelijk digitale webquests maken! Rindern, 26.05.2010

Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen: Algemeen: Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen: Weinig moeite Vaak erg mooi Goed geëvalueerd Nadelen: Vaak net niet geschikt voor jouw situatie Te lang/te kort Uitgaande van veel computerruimtes Rindern, 26.05.2010

Wat is een goede Quest? Een web- of talenquest moet leerzame handelingen bij leerlingen oproepen. Een handeling is leerzamer naarmate hij intensiever en gevarieerder is. Verder moet hij voldoen aan de volgende eisen: Rindern, 26.05.2010

De ‘verplichte’ onderdelen moeten aanwezig zijn Rindern, 26.05.2010

De onderdelen moeten geformuleerd worden vanuit de opvattingen over communicatief moderne-vreemdetalenonderwijs Rindern, 26.05.2010

De onderdelen moeten het verschil duidelijk maken tussen een “minicursus m.b.v. het internet” en een echte webquest Rindern, 26.05.2010

Hoe test je je Webquest? Evalueer met je collega’s Evalueer ook met je leerlingen Gebruik bijv. de zgn. meetlat van kennisnet. Hierbij gaat het om formeel/organisatorische zaken die te maken hebben met gebruiksvriendelijkheid, uitvoerbaarheid, beoordeelbaarheid van het product, e.d. Rindern, 26.05.2010

Opbouw webquest Inleiding: Waar gaat de Webquest over? Een Webquest bezit een pakkende titel, een motiverende introductie en duidelijke achtergrondinformatie. Rindern, 26.05.2010

Taak: Wat moet er gedaan worden? Het beoogde eindresultaat wordt hier omschreven. Voor de leerlingen is het belangrijk dat een Webquest uit interessante en uitvoerbare opdrachten bestaat. Rindern, 26.05.2010

Proces of Verwerking (Stappenplan): Hoe moeten we het doen? Hier wordt het proces beschreven dat leerlingen moeten doorlopen om de taak te kunnen volbrengen. Rindern, 26.05.2010

Waar kunnen we het vinden? Informatiebronnen: Waar kunnen we het vinden? De internetadressen staan hier vermeld, maar ook boeken, powerpointpresentaties e.d. die in bijvoorbeeld bibliotheek of Open Leercentrum aanwezig zijn. Bij sommige Webquest is de bouwsteen ‘Informatiebronnen’ een onderdeel van ‘Proces’. Rindern, 26.05.2010

Evaluatie/Beoordeling: Waar moet het eindproduct aan voldoen? Hier wordt de leerlingen verteld welke eisen aan het werk gesteld zullen worden. Rindern, 26.05.2010

Conclusie: Wat hebben we geleerd? In een Webquest wordt hier vermeld wat de leerling heeft geleerd als hij/zij de opdracht goed heeft uitgevoerd. Rindern, 26.05.2010

Handleiding voor de docent Aanwijzingen voor de docent maken een webquest beter inzetbaar door docenten die niet betrokken zijn geweest bij het maken ervan. Met de aanwijzingen voor de docent deelt de maker zijn of haar achterliggende kennis en ervaring. Rindern, 26.05.2010

Voorbeelden: Ga naar: http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm Klik op „DUITS“ Klik op „Schulausflug nach München“ Rindern, 26.05.2010

Hoe maak je nu zelf een webquest: Bedenkt een onderwerp en de vorm Bepaal het niveau van de leerlingen Volg het stappenplan zoals voorheen beschreven Gebruik de bij voorkeur de digitaal methode Leg je eigen webquest langs de ‘meetlat’ Rindern, 26.05.2010

Waar maak je een webquest: http://webquest.kennisnet.nl/ http://webquestmaker.nl/ http://www.webquests.de/ http://wizard.webquests.ch/ Rindern, 26.05.2010

Info Duitse en Duitstalige webquests: http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm http://www.webquests.de/materialien/deutsch.html http://www.babylonia-ti.ch/webquestde.htm http://www.aspti.ch/webquest/en_deutsch.html http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_vo_15_18_jr http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_bve http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_vo_12_16_jr Rindern, 26.05.2010

Nederlandse webquests: http://www.webkwestie.nl/anne%20frank%2002/ http://www.erasmuscollege.nl/vakken/ne/webkwestie/index.htm http://lelievijver.websitemaker.nl/lelievijver/265346 http://www.webkwestie.nl/poezie/ http://www.webkwestie.nl/taalverloedering/ http://download.cps.nl/download/talencentrum/nederlands/talenquest/schoolreis/index.htm http://home.wanadoo.nl/informatiekunde/eindopdracht/index.htm Rindern, 26.05.2010

Gewoon leuk: Of zoek bij: www.davindi.nl http://www.goethe.de/lrn/pro/weltreise/deindex.htm http://users.pandora.be/christiaan.bosmans/duits/ http://www.werkbuch-nl.de/webquest.htm Of zoek bij: www.davindi.nl Rindern, 26.05.2010

De laatste dia’s te klein en onoverzichtelijk? Mail naar: Kees-Jan.vanOorsouw@han.nl voor een digitale hand-out! HAN-ILS Heyendaalseweg 141 NL-6525 AJ Nijmegen +31-24-3530192 Rindern, 26.05.2010

SUCCES! Rindern, 26.05.2010