WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Instituut voor leraar en school
Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT Kees-Jan van Oorsouw Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT Internationalisering Rindern, 26.05.2010
05/04/2017 Wat is een WEBQUEST? Een Webquest of Webkwestie is een activiteit voor leerlingen, waarbij de informatie geheel of gedeeltelijk van het web komt. Webquests bevorderen het zelfstandig en in groepsverband werken. Rindern, 26.05.2010
Het kan zijn een spreekbeurt, een werkstuk, een powerpoint-presentatie, een verslag, een tentoonstelling, een maquette, enz. Vaak zal een Webquest in groepsverband gemaakt worden, waarin leerlingen verschillende rollen toegewezen krijgen. Rindern, 26.05.2010
Leerdoelen m.b.v. een Webquest: • vaardigheden • grammatica • ‘Landeskunde’ • vakoverstijgende doelen Rindern, 26.05.2010
Andere eigenschappen van een Webquest: • het biedt structuur • voor één vak of vakoverstijgend • het laat leerlingen een eindproduct maken Rindern, 26.05.2010
Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk Vorm: Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk Combinatie: schriftelijk-digitaal Op kennisnet.nl kan je heel makkelijk digitale webquests maken! Rindern, 26.05.2010
Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen: Algemeen: Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen: Weinig moeite Vaak erg mooi Goed geëvalueerd Nadelen: Vaak net niet geschikt voor jouw situatie Te lang/te kort Uitgaande van veel computerruimtes Rindern, 26.05.2010
Wat is een goede Quest? Een web- of talenquest moet leerzame handelingen bij leerlingen oproepen. Een handeling is leerzamer naarmate hij intensiever en gevarieerder is. Verder moet hij voldoen aan de volgende eisen: Rindern, 26.05.2010
De ‘verplichte’ onderdelen moeten aanwezig zijn Rindern, 26.05.2010
De onderdelen moeten geformuleerd worden vanuit de opvattingen over communicatief moderne-vreemdetalenonderwijs Rindern, 26.05.2010
De onderdelen moeten het verschil duidelijk maken tussen een “minicursus m.b.v. het internet” en een echte webquest Rindern, 26.05.2010
Hoe test je je Webquest? Evalueer met je collega’s Evalueer ook met je leerlingen Gebruik bijv. de zgn. meetlat van kennisnet. Hierbij gaat het om formeel/organisatorische zaken die te maken hebben met gebruiksvriendelijkheid, uitvoerbaarheid, beoordeelbaarheid van het product, e.d. Rindern, 26.05.2010
Opbouw webquest Inleiding: Waar gaat de Webquest over? Een Webquest bezit een pakkende titel, een motiverende introductie en duidelijke achtergrondinformatie. Rindern, 26.05.2010
Taak: Wat moet er gedaan worden? Het beoogde eindresultaat wordt hier omschreven. Voor de leerlingen is het belangrijk dat een Webquest uit interessante en uitvoerbare opdrachten bestaat. Rindern, 26.05.2010
Proces of Verwerking (Stappenplan): Hoe moeten we het doen? Hier wordt het proces beschreven dat leerlingen moeten doorlopen om de taak te kunnen volbrengen. Rindern, 26.05.2010
Waar kunnen we het vinden? Informatiebronnen: Waar kunnen we het vinden? De internetadressen staan hier vermeld, maar ook boeken, powerpointpresentaties e.d. die in bijvoorbeeld bibliotheek of Open Leercentrum aanwezig zijn. Bij sommige Webquest is de bouwsteen ‘Informatiebronnen’ een onderdeel van ‘Proces’. Rindern, 26.05.2010
Evaluatie/Beoordeling: Waar moet het eindproduct aan voldoen? Hier wordt de leerlingen verteld welke eisen aan het werk gesteld zullen worden. Rindern, 26.05.2010
Conclusie: Wat hebben we geleerd? In een Webquest wordt hier vermeld wat de leerling heeft geleerd als hij/zij de opdracht goed heeft uitgevoerd. Rindern, 26.05.2010
Handleiding voor de docent Aanwijzingen voor de docent maken een webquest beter inzetbaar door docenten die niet betrokken zijn geweest bij het maken ervan. Met de aanwijzingen voor de docent deelt de maker zijn of haar achterliggende kennis en ervaring. Rindern, 26.05.2010
Voorbeelden: Ga naar: http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm Klik op „DUITS“ Klik op „Schulausflug nach München“ Rindern, 26.05.2010
Hoe maak je nu zelf een webquest: Bedenkt een onderwerp en de vorm Bepaal het niveau van de leerlingen Volg het stappenplan zoals voorheen beschreven Gebruik de bij voorkeur de digitaal methode Leg je eigen webquest langs de ‘meetlat’ Rindern, 26.05.2010
Waar maak je een webquest: http://webquest.kennisnet.nl/ http://webquestmaker.nl/ http://www.webquests.de/ http://wizard.webquests.ch/ Rindern, 26.05.2010
Info Duitse en Duitstalige webquests: http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm http://www.webquests.de/materialien/deutsch.html http://www.babylonia-ti.ch/webquestde.htm http://www.aspti.ch/webquest/en_deutsch.html http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_vo_15_18_jr http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_bve http://webquest.kennisnet.nl/talenquest/talenquestzoeken/duits_vo_12_16_jr Rindern, 26.05.2010
Nederlandse webquests: http://www.webkwestie.nl/anne%20frank%2002/ http://www.erasmuscollege.nl/vakken/ne/webkwestie/index.htm http://lelievijver.websitemaker.nl/lelievijver/265346 http://www.webkwestie.nl/poezie/ http://www.webkwestie.nl/taalverloedering/ http://download.cps.nl/download/talencentrum/nederlands/talenquest/schoolreis/index.htm http://home.wanadoo.nl/informatiekunde/eindopdracht/index.htm Rindern, 26.05.2010
Gewoon leuk: Of zoek bij: www.davindi.nl http://www.goethe.de/lrn/pro/weltreise/deindex.htm http://users.pandora.be/christiaan.bosmans/duits/ http://www.werkbuch-nl.de/webquest.htm Of zoek bij: www.davindi.nl Rindern, 26.05.2010
De laatste dia’s te klein en onoverzichtelijk? Mail naar: Kees-Jan.vanOorsouw@han.nl voor een digitale hand-out! HAN-ILS Heyendaalseweg 141 NL-6525 AJ Nijmegen +31-24-3530192 Rindern, 26.05.2010
SUCCES! Rindern, 26.05.2010