1 Cultureel zelfportret

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Differentiatie in de klas
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Presentatie schoolsysteem
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
VTB Technasium Vakcollege
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Projectweek.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Al doende leren training docenten
Nieuw Nederlands 4e editie
KUNST Onze eerste kunstles.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Cultuurprofieldoelen;
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
“Help mij het zelf te doen”
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 Beeldende kunst Theater Dans Muziek.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
De nieuwe onderbouw.
PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap
Anders kijken, anders doen
NLT: een vak voor jou?.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Netwerkbijeenkomst Decanen
Passend onderwijs.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Volop keus, durf te kiezen
Architectuur.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
“Context-concept in je eigen lessen”
Het tweede LOS-gesprek
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Transcript van de presentatie:

1 Cultureel zelfportret Leerlingen krijgen inzicht in de diversiteit van de eigen culturele ervaringen en voorkeuren.

2 Wat is kunst, wat is cultuur ? Leerlingen leren het verschil tussen kunst en cultuur, kunnen verschillende kunstvormen beschrijven en voorbeelden noemen - ervaren dat niet iedereen hetzelfde mooi of lelijk vindt

3 Een kwestie van smaak Doe de smaaktest en werk aan smaakontwikkeling ! Leerlingen combineren smaakbegrippen als zoet, zuur, bitter flauw met kunstuitingen verwoorden zo hun eigen smaak

4 Spreekt het je aan of niet ? Waarom zeggingskracht ? Je kunt altijd iets zeggen over welk kunstwerk dan ook als je even stilstaat bij: vorm (waarmee en hoe is het gemaakt) inhoud (waar gaat het over) functie (waarom is het gemaakt) (kerndoel 48)

5 CJP - My Taste Leerlingen maken kennis met het CJP ontdekken een extra middel om hun smaak te ontwikkelen en er actief iets mee te doen leren de kortingsmogelijkheden van het CJP kennen

6 De kaart van je culturele omgeving Leerlingen verzamelen informatie over hun eigen K & C-omgeving leren de culturele infrastructuur kennen maken een beeldende verwerking van de verzamelde gegevens

7 En nu … op stap ! Leerlingen doen gezamenlijk cultuurervaringen op leren zich voor te bereiden op een culturele activiteit (kerndoel 50)

8 Vertel het een ander Leerlingen - leren reflecteren op cultuurervaringen ervaren dat de eerste indruk kan verschillen van latere, meer doordachte reflectie leren een recensie schrijven aan de hand van de begrippen vorm, inhoud, functie (kerndoel 52)

9 Handen uit de mouwen: zelf aan de slag Leerlingen verbeelden binnen een afgesproken thema een zelfgekozen inhoud. 1 Voorbereiden 2 Oriënteren 3 Kiezen 4 Onderzoeken en experimenteren 5 Maken (kerndoel 48: toepassen)

10 & 11 Presenteren en afsluiten Leerlingen - kiezen zelf een presentatievorm leren presenteren kijken terug op product en proces beoordelen eigen en elkaars werk ontwikkelen inzicht in eigen voorkeuren ervaren wat ze hebben gedaan en geleerd (kerndoelen 49, 51, 52)

Palet junior bestaat uit: - Leerlingkatern - Docenten-dvd - Gratis handleiding via www.palet-online.nl

Palet junior biedt onder meer: een prima start & kader voor het leergebied K&C brede oriëntatie op K&C die naast elke methode bruikbaar is afstemming op de nieuwe kerndoelen een samenhangende kijk op cultuur en kunst en de eerste stap in een doorlopende CKV-lijn doelgroep: vmbo-gt/havo/vwo onderbouw