Kunstenaar: professional én onderzoeker binnen innovatieprocessen IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap in beweging
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
1 AASP De Amsterdam Agenda voor Stad en Platteland AASP.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
© Brainport Development, 2014 De kracht van samenwerking 1.
Centre of Innovation and Services (CIS)
Medezeggenschap en de Benchmark
Prof.dr.ing. Jacques J.A.M. Reijniers MBA Breukelen, 11 maart 2009
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Een initiatief van  Vlaams Theater Instituut  Kunst en Democratie  Initiatief Beeldende Kunst  Initiatief Audiovisuele Kunst  Vlaams Architectuur.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
HAN Centrum voor Ondernemerschap
eCompetence Framework (e-CF)
Valorisatie Programma Rotterdam
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Advies en communicatiebureau
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Leiderschap in Nederland
Topzorg in de GGZ verpleegkunde Waar praktijk en kennis elkaar vinden Maandag 26 mei 2008 Congrescentrum de Reehorst, Ede Opening Dr. Ineke van Halsema.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Samen werken aan een gezonde regio!
Management development lectoren HRO
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Kennis- en innovatiecluster Zorgeconomie Welkom op de KICZ-bijeenkomst Ondernemerschap in de zorg 11 november 2010.
EU - Buiten naar Binnen: Voorbeelden voor NL? IPCICO/HKU 24 juni,2010 Giep Hagoort,
Economische innovaties door toedoen C MKB IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Beleidsinformatie Jeugd
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Collaborative Strategizing
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Inkoper ontmoet ondernemer MVO: Het moet wel van twee kanten komen Petra Oden, Lector Juridische Aspecten van de Arbeidsmarkt.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Lectoraat New Business & ICT
Kenniscentrum Ondernemerschap
Project dementievriendelijk Veenendaal
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Kunstenaar: professional én onderzoeker binnen innovatieprocessen IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,

Vertrekpunt Toenemende INNOVATIEBEHOEFTE bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheid (post informatie economie – creatieve economie – Lissabon Agenda) Opkomend ONDERNEMERSCHAP van kunstenaars binnen de culturele en creatieve sector ONDERZOEK als nieuwe taak van hogescholen binnen de creatieve industrie

INNOVATIEBEHOEFTE INNOVATIE: nieuwe producten/diensten/werkprocessen die het bestaande vervangen ORGANISATIES: van hiërarchie naar netwerkstructuren BEDRIJFSLEVEN: versterking van concurrentiekracht (R&D: inflexibel?) AANPAK: Top-down, bottom-up, interactief (‘Internovaties’) INTERNET: open innovation, open source, social media (hybridisering)

CC Ondernemerschap kunstenaars OVERHEID: meer marktwerking in de kunstensector CREATIEVE INDUSTRIE: kansen en mogelijkheden voor toepassing verbeeldingskracht (Experience Economy) KUO: onvoldoende voorbereiding op beroepspraktijk (Dijkgraaf) BEST PRACTICES: AVL, Art & Society, Kunstenaarcoach voor het Bedrijfsleven, C MKB, IPCICO

Onderzoek Hogescholen Groei KUNSTLECTORATEN: breukvlak kunst, praktijk en samenleving (SIA RAAK) Uitdagende CONCEPTEN: Florida, Artistic Research, Creative Economy Unctad 2008 Behoefte aan PRAKTIJKGERICHT onderzoek (MKB) KUO: Waarschuwing onderzoek Via Traiectum : ONZICHTBAARHEID qua resultaten en presentaties

Algemene Innovatie indicatoren Nieuwe producten in de branche Vernieuwing bedrijfsprocessen Op eigen kracht met eigen budget Met externe (kennis)netwerken Innovatie is dagelijks werk Uitzetten van risicovolle projecten Training & opleiding (Selectie uit 13 indicatoren, EIM)

Creatieve Indicatoren via kunstenaars Interventies: toepassing van ARTISTIEKE METHODEN (improvisatie, verhalend, kunstenaarsatelier, verbeeldend, creatief ontwerpen) Meten van INVLOED: oordeel innovatieteam, oordeel verantwoordelijke manager, praktijktoets Meten van CREATIVITEIT in innovatieteam: gedragsverandering, attitudes (onafhankelijk denken, uit ‘niets’ ‘iets’) Meten AUTONOOM denken (bij kunstenaar en team) (vgl. HKU, CO-BATTLE GROUNDS: C MKB als Innovatiemotor, maart 2009)

Innovatie-omgeving Innovatiebeleid # innovatieprojecten, multidisciplinair (inter?, trans?) Kwaliteit projectleider (affiniteit met werk van kunstenaars?) Competenties kunstenaar (‘vertalen van conceptuele studio en atelierkennis naar innovatiepraktijken’)

Relevante netwerken (persoonlijk, functioneel, werkvelden) Ontmoetingen Kamer van Koophandel Regionale ondernemersverenigingen ZZP-borrels Circuits van innovatie experts (incl. lectoraten en vakgroepen) Vooral: digitale circuits, ook internationaal

Cultural and Creative Business Cases (CBM) 1. Co operation: 20-25% zelf bijdragen 2. Eerste project als ‘werkstage’ met stagevergoeding 3. Onderdeel van bestaand adviesbureau (tariefdifferentiatie) 4. Creatieve workshop in company (afgesproken prijs) 5. Zelf onderzoek doen naar ‘creatieve behoefte’, daarna aanbod presenteren (UK onderzoek) Plus: Kunstenaarcoach in het bedrijfsleven

5 trends 1.Social media (Internet, Mobiele communicatie, community marketing van onderop) 2. Sustainability (vgl. K.O.penhagen) 3.Opkomst creatieve consultants 4.Transformatie broedplaatsen in creatieve innovatie centra 5.Regionale coalities kunst, design en bedrijfsleven (Kunstgras 2010) 6.Spanning KUO-niet KUO (Dijkgraaf)

Kunstenaar als onderzoeker Innovatie en artistieke verbeeldingskracht: onontgonnen terrein (veel voorbeelden, weinig onderzoek) Kunstenaar inzetten als onderzoeker (verslaglegging en reflectie) van lectoraten Scholing vanuit antropologie, bedrijfskunde, action research,

Cultural Leadership on Innovation (CCO’s)? Kunstenaars als leiders van innovatieprocessen? CC Industrie (en KUO) strategisch onvoldoende voorbereid op nieuwe leiderschapsissues Kernpunten: visie ontwikkeling, team competenties, ‘discovery & exploitation’ Europees aanpakken (‘C MBA’) De kracht van het onafhankelijk denken!

Dank voor jullie aandacht!