Beginnende geletterdheid-2
Terugblik… College 1 en 2: aanvankelijk leesonderwijs in groep 3 Manieren waarop we lezen (lezen als informatieverwerking, leesstrategieën, deelvaardigheden – zie schema Huizenga) Onderzoek leesmethode groep 3 College 3: taalonderwijs bij kleuters Criteria voor goed taalonderwijs aan kleuters Tussendoelen beginnende geletterdheid Ankers, routines Hoe werken aan tussendoelen beginnende geletterdheid met een prentenboek?
Vragen??? Lezen voor je leven Stageopdrachten, vermeld aan eind elke collegebeschrijving in moduleboek
Doelen college 4 De studenten kunnen doelgerichte lees- en schrijfactiviteiten voor kleuters ontwerpen Aspecten van dit doel: Kennis van de doelen van de lees- en schrijfactiviteiten (Tussendoelen beginnende geletterdheid) Oefenen in het bedenken van opdrachten om die doelen te behalen
Het college… Presentaties opdracht prentenboek (in taaldossier) Methodeonderzoek in mediatheek (expertsysteem; in taaldossier) Presentatie bevindingen Bespreking opdracht en leertaak voor college 5
Presentaties opdracht prentenboek Ong. 12 tweetallen; ieder bezoekt drie presentaties Zes tweetallen presenteren: één student presenteert alle andere studenten verdelen zich over deze zes presentaties andere student presenteert, rest verdeelt zich over deze zes presentaties Nu dezelfde opzet met de andere tweetallen
‘Methode’ kleutergroepen-1 Expertsysteem (basis- & expertgroep) Taalfontein voor groep 1-2 Leessleutel voor groep 1-2 Schatkist (voorlopen Veilig Leren Lezen) Leeslijn voor groep 1 en 2 Voorbereiding: 45 min. Presentaties: 20 min.
‘Methode’ kleutergroepen-2 De opdracht (uitgebreid t.o.v. moduleboek) Welke activiteiten zijn er gepland? Aan welke Tussendoelen Beginnende geletterdheid wordt in dat thema gewerkt? Welke differentiatiemogelijkheden worden er geboden? Hoeveel tijd neemt het programma in beslag? Van welke suggesties zou je gebruik willen maken en heb je zelf nog andere ideeën om het thema uit te werken? Wat spreekt je erg aan? Wat vind je minder goed aan deze methode Waar ben je anders over gaan denken? … (andere, opvallende zaken)
Opdracht college 5 Gedicht Henderik de Haan: Voor college 5 een lesontwerp Zie moduleboek voor de aanwijzingen! Volgende college: drie studenten presenteren die ‘les’: geven ons instructie hoe het gedicht voor te bereiden. Lezen uit Huizenga, Aanvankelijk en technisch lezen: par. 2.2, 2.3, 2.5, 4.1, 4.3, 5.3, 5.4 en 5.5 (zie moduleboek, leertaak college 4) De stof heeft betrekking op voortgezet lezen