Beginnende geletterdheid-2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactische werkvormen
Advertisements

TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Redactioneel schrijven Les 1
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Projectweek.
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Les 7 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk = keuze keuze.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Wat gaan we leren in groep 5
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Les 13 Presenteer je zelf (1)
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
MedMec01-2 Les schema per week
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
OFC28 mediawijsheid les 4.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Lezen leren.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Presenteren & Communiceren. Guus Mulder
Training digitale didactiek
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Solliciteren: wat wil ik?
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 2, week 2 Harrie Manders
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Kwaliteitszorg
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Presenteren: Door: Cor, Harro, Herre en Niels.
Rechtstaat les 4 Expertgroepen.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

Beginnende geletterdheid-2

Terugblik… College 1 en 2: aanvankelijk leesonderwijs in groep 3 Manieren waarop we lezen (lezen als informatieverwerking, leesstrategieën, deelvaardigheden – zie schema Huizenga) Onderzoek leesmethode groep 3 College 3: taalonderwijs bij kleuters Criteria voor goed taalonderwijs aan kleuters Tussendoelen beginnende geletterdheid Ankers, routines Hoe werken aan tussendoelen beginnende geletterdheid met een prentenboek?

Vragen??? Lezen voor je leven Stageopdrachten, vermeld aan eind elke collegebeschrijving in moduleboek

Doelen college 4 De studenten kunnen doelgerichte lees- en schrijfactiviteiten voor kleuters ontwerpen Aspecten van dit doel: Kennis van de doelen van de lees- en schrijfactiviteiten (Tussendoelen beginnende geletterdheid) Oefenen in het bedenken van opdrachten om die doelen te behalen

Het college… Presentaties opdracht prentenboek (in taaldossier) Methodeonderzoek in mediatheek (expertsysteem; in taaldossier) Presentatie bevindingen Bespreking opdracht en leertaak voor college 5

Presentaties opdracht prentenboek Ong. 12 tweetallen; ieder bezoekt drie presentaties Zes tweetallen presenteren: één student presenteert alle andere studenten verdelen zich over deze zes presentaties andere student presenteert, rest verdeelt zich over deze zes presentaties Nu dezelfde opzet met de andere tweetallen

‘Methode’ kleutergroepen-1 Expertsysteem (basis- & expertgroep) Taalfontein voor groep 1-2 Leessleutel voor groep 1-2 Schatkist (voorlopen Veilig Leren Lezen) Leeslijn voor groep 1 en 2 Voorbereiding: 45 min. Presentaties: 20 min.

‘Methode’ kleutergroepen-2 De opdracht (uitgebreid t.o.v. moduleboek) Welke activiteiten zijn er gepland? Aan welke Tussendoelen Beginnende geletterdheid wordt in dat thema gewerkt? Welke differentiatiemogelijkheden worden er geboden? Hoeveel tijd neemt het programma in beslag? Van welke suggesties zou je gebruik willen maken en heb je zelf nog andere ideeën om het thema uit te werken? Wat spreekt je erg aan? Wat vind je minder goed aan deze methode Waar ben je anders over gaan denken? … (andere, opvallende zaken)

Opdracht college 5 Gedicht Henderik de Haan: Voor college 5 een lesontwerp Zie moduleboek voor de aanwijzingen! Volgende college: drie studenten presenteren die ‘les’: geven ons instructie hoe het gedicht voor te bereiden. Lezen uit Huizenga, Aanvankelijk en technisch lezen: par. 2.2, 2.3, 2.5, 4.1, 4.3, 5.3, 5.4 en 5.5 (zie moduleboek, leertaak college 4) De stof heeft betrekking op voortgezet lezen