Wat je zelf vindt, weet je beter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Mediërend leren op bs. Theresia
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Ontwerpprojecten Competenties
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Onderwijskundig ontwerpen
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Reflectie.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Cultuurprofieldoelen;
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Toekomstgericht onderwijs
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Anders kijken, anders doen
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vragen stellen over bestaande data in de school
Vragen stellen over bestaande data in de school
Vragen stellen n.a.v. bestaande data in de school
Leiding geven aan school ontwikkeling
Zonder context geen bewijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Benchmark onderzoek.
Zelfevaluatie GOK.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Actieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Wat je zelf vindt, weet je beter Actieonderzoek Wat je zelf vindt, weet je beter

Uitgangspunten van actieonderzoek Ecologische validiteit:fenomeen bestuderen in de context, vanuit verschillende perspectieven en in verschillende situaties Ontwikkeling begrijpen door te veranderen: leraar verandert om te onderzoeken en onderzoekt om te veranderen Kwalitatieve en kwantitatieve data: zorgvuldig en ethisch

Kenmerken van actieonderzoek Uitgevoerd door professionals Professionals reflecteren en veranderen op basis van systematisch verzamelde en geanalyseerde data In dialoog met kritische vrienden binnen en buiten de school Resultaten worden publiek gemaakt en onderworpen aan een kritisch debat ponte,2002

Elementen van actieonderzoek Activiteitenplan :algemeen idee, verkenning, analyse, hypothese, plan, verbeteracties, kijken naar effecten en neveneffecten, nieuwe hypothese………….. Casestudy principes : visie, bewijs, interpretatie en verklaring, dialoog, verbetering, ethiek Proces van onderzoek :logboek vastleggen, beoordelen, plannen Kritische vrienden: verkennen, modelleren, uitwisselen, bemoedigen Altrichter, 1995; Somekh,2006

Waarom actieonderzoek? Kennisontwikkeling Professionalisering Onderwijsverandering Deze 3 elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Ax&Ponte, 2008

Actieonderzoek in de lerarenopleiding Leraars zijn geen toepassers maar professionals die beslissingen nemen en keuzes maken gebaseerd op kennis Kennis wordt geconstrueerd in en door professionals Bij veranderingen in onderwijs spelen niet enkel instrumentele maar vooral etisch-pedagogische overwegingen een rol

Kwaliteitscriteria actieonderzoek Actieonderzoek is niet hetzelfde als reflectie; reflectievermogen is wel een voorwaarde om aan actieonderzoek te beginnen Nadruk ligt meer op kennisconstructie Systematiek : data verzameling en analyse Publiceren van resultaten

Vandaag : stap 1 Een eerste verkenning naar een algemeen idee Van een algemeen idee via een verkenning naar een duidelijker omschreven vertrekpunt

Naar een goed vertrekpunt Observeren in verschillende situaties en vanuit verschillende perspectieven Standpunten van verschillende betrokkenen meenemen Een persoonlijke probleemstelling kunnen formuleren

Criteria voor een goed vertrekpunt Haalbaarheid Relevantie voor de praktijk Zinvol om hier kennis over te verwerven Belangrijk voor het persoonlijk leren Impact en ruimte Effecten zijn vast te stellen

Cycli van actieonderzoek leiden naar meesterschap