Wat je zelf vindt, weet je beter Actieonderzoek Wat je zelf vindt, weet je beter
Uitgangspunten van actieonderzoek Ecologische validiteit:fenomeen bestuderen in de context, vanuit verschillende perspectieven en in verschillende situaties Ontwikkeling begrijpen door te veranderen: leraar verandert om te onderzoeken en onderzoekt om te veranderen Kwalitatieve en kwantitatieve data: zorgvuldig en ethisch
Kenmerken van actieonderzoek Uitgevoerd door professionals Professionals reflecteren en veranderen op basis van systematisch verzamelde en geanalyseerde data In dialoog met kritische vrienden binnen en buiten de school Resultaten worden publiek gemaakt en onderworpen aan een kritisch debat ponte,2002
Elementen van actieonderzoek Activiteitenplan :algemeen idee, verkenning, analyse, hypothese, plan, verbeteracties, kijken naar effecten en neveneffecten, nieuwe hypothese………….. Casestudy principes : visie, bewijs, interpretatie en verklaring, dialoog, verbetering, ethiek Proces van onderzoek :logboek vastleggen, beoordelen, plannen Kritische vrienden: verkennen, modelleren, uitwisselen, bemoedigen Altrichter, 1995; Somekh,2006
Waarom actieonderzoek? Kennisontwikkeling Professionalisering Onderwijsverandering Deze 3 elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden Ax&Ponte, 2008
Actieonderzoek in de lerarenopleiding Leraars zijn geen toepassers maar professionals die beslissingen nemen en keuzes maken gebaseerd op kennis Kennis wordt geconstrueerd in en door professionals Bij veranderingen in onderwijs spelen niet enkel instrumentele maar vooral etisch-pedagogische overwegingen een rol
Kwaliteitscriteria actieonderzoek Actieonderzoek is niet hetzelfde als reflectie; reflectievermogen is wel een voorwaarde om aan actieonderzoek te beginnen Nadruk ligt meer op kennisconstructie Systematiek : data verzameling en analyse Publiceren van resultaten
Vandaag : stap 1 Een eerste verkenning naar een algemeen idee Van een algemeen idee via een verkenning naar een duidelijker omschreven vertrekpunt
Naar een goed vertrekpunt Observeren in verschillende situaties en vanuit verschillende perspectieven Standpunten van verschillende betrokkenen meenemen Een persoonlijke probleemstelling kunnen formuleren
Criteria voor een goed vertrekpunt Haalbaarheid Relevantie voor de praktijk Zinvol om hier kennis over te verwerven Belangrijk voor het persoonlijk leren Impact en ruimte Effecten zijn vast te stellen
Cycli van actieonderzoek leiden naar meesterschap