Counseling, coaching, consulting Jacques Huberts
VZ ALGFIN BRVNedTrainPoortStrukton medewerkers 2 miljoen omzet medewerkersServex NS Int./HSANedRailways +/ medewerkers Holding
Listen all you fools out there Go on and love me, I don’t care Oh, it’s lonely at the top 90% of all leadership failures are character failures Manfred Kets de Vries Randy Newman-Lonely at the top (1987)
Leiderschap (door de ogen van een ‘professional’) psychologische insteek aandacht geven verbinden bescheidenheid dienstbaarheid aanspreekbaarheid voorbeeld geven kwetsbaar durven zijn doortastend zijn fairplay enz. = Emotionele Intelligentie ( Goleman ) - interrelationeel - intrarelationeel - adaptiviteit - stressbestendigheid - zelfvertrouwen vaktechnische insteek visie en strategie ontwikkelen wegwijzen doelen stellen delegeren zorgen voor mensen en middelen analyseren plannen ontwikkelen overleg plegen enz. = Theory of Constraints ( Goldratt ) - wat veranderen en waarom - waar naar toe - hoe veranderen Medewerkers volgen / nemen doelstellingen over
TEST UZELF Leadership Inventory MBTI EQ enz. Psychologische check up Ongeschikt Minder geschikt Geschikt Getalenteerd Exellerend Veranderingen slagen wel l Veranderingen slagen niet * LEIDERSCHAP en (TOP) SPORT
THE ACID TEST OF EFFECTIVE LEADERSHIP IS THE EXTENT TO WICH PEOPLE IN THE ORGANIZATION THEIR LEADERSHIP Manfred F.R. Kets de Vries – The Leadership Mystique TRUST
IT ALL STARTS WITH YOU ! Abraham Zaleznik, Harvard 1990
`FAIR PROCESS` Probleem / Verbeteringskans InspanningResultaat PROCESSENPROCESSEN Effectief = de goede dingen doen. - Veilig vervoeren - Volgens dienst- regeling rijden. - Tijdig, juist, terzake geïnformeerd NSRNSR Tevreden reiziger - Prijs & Kwaliteit OUTPUT Indicatoren - Treinen zijn schoon - Ruimte voor zitten of staan NTNT Tevreden medewerker - baan - arbeidsom- standigheden - primaire arbeidsvoor- waarden FINANCIEEL Efficiënt = de goede dingen in één keer goed (niet dubbel en ‘zero defect’) Tevreden Maatschappij en Aandeelhoude r LEIDERSCHAPLEIDERSCHAP Visie strategie HRM beleid Middelen beleid do check act plan Waarom zou iemand door jou / mij geleid willen worden ? Omdat …..
slecht matig goed excellent Reizigers hebben ons nodig voor hun mobiliteit én zorgen voor ons inkomen Dat stralen we uit door: Bij mobiliteit kiezen Reizigers voor NS en prijzen NS aan UITSTRALING & ACTIE O N Z E V I S I E Klantbewust * besef van wederzijdse afhankelijkheid UITSTRALING Klantgedreven * wat we werkelijk doen ieder op zijn niveau ACTIE Bij mobiliteit kiezen Reizigers voor NS en prijzen NS aan! èn je realiseren dat de klant in ons productieproces zit ● Doelen top drie Europa groei ●Algemeen Klantoordeel -klantoordelen op tijd rijden informatie (trein/station) zitplaatscapaciteit sociale veiligheid schone treinen 2008
Klanttevredenheid “Algemeen oordeel” Prognose 2008
Klanttevredenheid “Op tijd rijden” Prognose 2008
Klanttevredenheid “Informatie in de trein bij ontregelingen” Prognose 2008
VAN: WIJ hebben doelen ZE doen maar….. WIJ moeten het werk doen NAAR: WE hebben dezelfde doelen en WE werken daar SAMEN aan