Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik Generiek Geneesmiddel kan altijd Beter ! Frank Bongers Voorzitter Bogin Apotex Symposium 24 november 2010,
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Nationaal Programma Ouderenzorg
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Gezondheidsfondsen en preventie
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Derde partij: tussen droom en daad
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Evidence over ervaringsdeskundigheid
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Kleine kwaliteit CWZ Nijmegen, 14 oktober 2010 Margo Trappenburg.
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Route 2030: over zorgen en meedoen De ‘motor’ van Groot Dordrecht? Kim Putters.
Joop Hofman. Participatie & Loop der jaren Inhoud Partijen Proces Bloopers.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Paragraaf 5.1 Wie heeft het meeste te zeggen in Nederland?
Integrale zorg een stap verder brengen
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Patient Reported Outcome Measures
Samenspel om kwaliteit in het lokaal bestuur een verkenning met behulp van een 360̊ feedback Utrecht, 6 december 2013YouMeet.
Samenwerken met de patiënt “… maar wat wilt u eigenlijk zelf?”
Samenwerking Zorgverzekeraar - Gemeente
Wmcz en adviseren in de praktijk april Adviseren in de praktijk 1 maal per jaar informatie over volgend jaar: Welke plannen Waarom Hoe informatie.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Begeleiding van AWBZ naar WMO: het kan anders en beter.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Takentoets 11 februari 2014 Kadernota Agenda 1. Toelichting op proces - tot nu - vervolg 2. Toelichting op documenten 3. Gelegenheid stellen van.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
POLITIEWET 2012 POLITIEK-BESTUURLIJKE INVLOED Edward van der Torre.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Seksualiteit en kanker
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Introductie Dordtse P&C cyclus
Zonder context geen bewijs
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg Hester van de Bovenkamp Kor Grit

Belang van patiëntenparticipatie

Achtergrond patiëntenparticipatie Veel aandacht voor een actieve rol van burgers, met name patiënten, in de gezondheidszorg Beleid dient twee doelen: Democratisering van besluitvorming Effectieve besluitvorming en zorg

Actieve rol van de patient! Kiezen zorgverzekeraar Kiezen zorgaanbieder Samen met arts beslissingen nemen over behandeling Opstellen van zorgplan Klachten indienen Wisselen van verzekeraar en aanbieder Meepraten over wetenschappelijk onderzoek Meepraten over richtlijnontwikkeling Meepraten over gemeentelijk, landelijk beleid Zitting nemen in clientenraad Etc, etc.

Participatie in de praktijk Alle partijen in zorgveld onderschrijven belang van participatie en brengen het in de praktijk Verschillende voorbeelden van invloed Tegelijk is er de roep om meer en intensievere participatie

Participatie in de praktijk Effect van participatie is vaak onduidelijk, onderzoek focust vooral op het proces en niet zozeer de uitkomst Overvraging Patiënten hebben vaak moeite inbreng te leveren Agendavolgend Reactie van en roep om professionalisering roept vragen op

Oplossingstrategie 1: Focus Het model van de grote besluiten Vs Het model van de kleine kwaliteit

Het model van de grote besluiten Grote onderwerpen: fusies, jaarplannen, reorganisaties, auditsystemen etc. Toekomstplannen Cliëntenraden moeten professionaliseren Hoge eisen aan raadsleden Model is verleidelijk: meer is beter?

Model van kleine kwaliteit Onderwerpen uit het dagelijks leven Leven in het hier en nu Prioriteiten veranderen bij ziekte Kleine dagelijkse dingen zijn bepalend Het patiëntenperspectief komt tot uiting

Oplossingsstrategie 2: taakverdeling De patiënt is geen alleskunner Andere zaakwaarnemers van de patiënt De patiënt/cliëntenraad doet het niet alleen

Conclusie Patiëntenparticipatie zou de zorg democratischer en beter maken In de praktijk worden doelen niet altijd behaald Mogelijke verbeteringsstrategieën voor de cliëntenraad: Keuze voor het model van kleine kwaliteit Taakverdeling met andere zaakwaarnemers Meer en intensievere participatie is niet noodzakelijkerwijs beter

Voor meer informatie: Hester van de Bovenkamp: vandebovenkamp@bmg.eur.nl