Een project van de Korengroep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Advertisements

Realisatie kindcentrum
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Herontwerp PDG-opleiding
Motivatie van de professional Willy Limpens
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiding startende leraren
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Opleiden van medewerkers
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Welkom op de Ouderavond M3 04 oktober 2012 J. de la Fuente Pozo - Laagcoördinator F. Veenendaal - Conrector M. Memelink - Decaan D.van Buren en S. Youssef-
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
moderniseren van het curriculum.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Beleidsinformatie Jeugd
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Concept examenprogramma
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
POP3. Programma Rol van provincie, SNN en RVO Veenkoloniën maatregel 1 Veenkoloniën maatregel 7 Subsidie aanvragen POP3 agenda Vragen Europees Landbouwfonds.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Transcript van de presentatie:

Een project van de Korengroep Kweekvijver Plus ontwikkeltraject voor aspirant directeuren én hun organisatie Een project van de Korengroep

Wie doen er mee?

Waarom een kweekvijver? Welke doelen wil je daarmee bereiken ? Opsporen van leerkrachten met potentie en ambitie om een leidinggevende positie in het basisonderwijs te vervullen Voorbereiden op een leidinggevende functie binnen het basisonderwijs Om in de toekomst over voldoende gekwalificeerd leidinggevend personeel te beschikken

Wat is de basis ? Opleiding Basisbekwaam zoals die door Magistrum wordt aangeboden Gebaseerd op de 8 NSA kerncompetenties

Waarom een Kweekvijver Plus? Directies van scholen spelen een cruciale rol in het verbeteren van de leeropbrengsten (rekenen, taal en lezen ) Zij zijn verantwoordelijk voor de resultaten van het primaire proces, voor een opbrengstgerichte cultuur en voor het ontwikkelen van de school als professionele organisatie

Daarom willen we: de doelen voor het project uitbreiden met een hele belangrijke: het verbeteren van de resultaten van rekenen, taal en lezen de aspirant directeuren hierin opleiden en de basisopleiding “opplussen” de zittende directeuren meenemen in het project m.b.v. een drietal inhoudelijke modules

Subsidie van de Landelijk worden vier trajecten ondersteund met een subsidie van € 90.000 Contacten met PO Raad: dit traject is kansrijk Subsidie is aangevraagd Uitspraak aanvraag vóór 1 oktober

Wat houdt de “plus” in ? Vier O’s: Opleiding Ondersteuning Onderzoek Organisatie ontwikkeling

Opleiden aspirant directeuren Assessment Modules + literatuur + toetsing Training Werkplekopdrachten Intervisie Begeleiding door docent Portfolio POP Aanvullende inhouden t.b.v. het project

Opleiden zittende directeuren Drie inhoudelijke modules: Het doen van onderwijskundig onderzoek De professionele lerende organisatie (met een resultaatgerichte cultuur) Verbetermanagement

Ondersteuning De aspirant leidinggevenden worden ondersteund door een coach uit de organisatie

Onderzoek aspirant directeuren Onderzoek naar de resultaten van rekenen, taal en lezen Onderzoek naar de kwaliteit van de verschillende organisatorische aspecten ( kennis, cultuur, leiding, tijd etc. )

Onderzoek zittende directeuren Analyseren huidige leerresultaten en het opstellen van een verbeterplan Analyseren van de huidige schoolcultuur en hoe te komen tot een professionele, op resultaat gerichte, cultuur

Organisatie ontwikkeling Werkplekopdrachten binnen de opleiding worden gerelateerd aan de opbrengstgerichte cultuur Docent, cursist en directeur maken hierover afspraken

Opzet van de opleiding programma basisbekwaam Inhoudelijke modules 2x tweedaagse training Intervisie, coaching en begeleidingsgesprekken Onderzoek, opdrachten en toetsing

De tweedaagse trainingen Transactionele analyse in relatie tot het leiden van professionals Coachen in relatie tot onderwijskundig leiderschap

Inhoudelijke modules Inleiding Leren navigeren in de schoolorganisatie Leiden van professionals Personeelsbeleid Onderwijskundig leiderschap tonen Financieel beleid Visie ontwikkelen met het team Kwaliteitszorg Onderzoek

Intervisie, coaching en begeleidingsgesprekken Intervisie als werkvorm tijdens modules Coaching door coach uit de eigen organisatie Begeleidingsgesprekken door docenten

Onderzoek, opdrachten en toetsing Onderzoek gerelateerd aan opbrengsten rekenen, taal en lezen Werkplekopdrachten Toetsing: Per module (literatuuronderzoek, beschouwing etc.) Eind assessment

Weetjes van de Kweekvijver: Werving en selectie in eigen beheer Definitieve toelating na assessment 16-20 kandidaten Afsluiting met certificaat Basisbekwaam Looptijd 1 ½ jaar * Start: januari 2010 Dag: woensdag Studielast:fors Kosten: afhankelijk van subsidie Projectleider/docent: Jan Uitenhaag van Fontys