Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Leren in een online wereld (part 1)
Edushock leerfestival
Mediërend leren op bs. Theresia
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Hogere denkvaardigheden
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Het nieuwe leren en social software
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Wiki’s in het onderwijs 22 mei 2008 Leo Remijn UvT.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.
Autonome voertuigen Genieten van een file?.
Michiel Vanuytsel en Pieter Verdickt
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Voorstelling 6de leerjaar
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Docentontwerpteams en self-efficacy
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende Deze presentatie werd gemaakt door volgende cursisten aan de Lerarenopleiding.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Co-teaching Caroline Offerhaus
Inbound Marketing Plan
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
Politieacademie Mea Heringa.
Tine Vandevijvere Ge-Ned. Bronnen Artikels Websites Publicaties.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Werkstukken en rapporten
Medmec04 les 1 Engagement.
Woensdag 10 december 2014 Wearables. Wat zijn wearables? Op het lichaam te dragen consumenten elektronica.
Evidence-Based Medicine
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Sociale media in je les
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
CLIL-didactiek voor Duits
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
If it doesn’t spread……it’s dead
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende

2 Inleiding  Dogme  Communicatieve benadering in het vreemdetalenonderwijs  Geen handboeken en klassiek onderwijsmateriaal  Focus op conversatie en communicatie tussen leerlingen en leraar  Scott Thornbury  Dogme 95  Ook Dogme ELT genoemd  Dogme = methode + beweging

3 Inhoud  Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Scott Thornbury  Principes  Dogme en technologie  Voor- en nadelen  Gebruik in NT2  Bronnen

4 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede bij filmmakers over de ‘hi-teck, big-budget, Hollywoodstyle’ leidt tot nieuwe visie op films maken.  Deze visie wordt bezegeld in 10 geboden en krijgt de naam ‘Dogma 95’

5 Ontstaan, situering, link met Dogme 95  Onvrede over het bestaande taalonderwijs zet Thornbury aan het denken.  Thornbury wil taalonderwijs zuiveren en ziet hierbij een link naar ‘Dogma 95’.  Thornbury schrijft 10 principes waaraan de zuivere vorm van taalonderwijs moet voldoen en noemt deze stroming ‘Dogme'

6 Scott Thornbury Biografie New School, New York Vreemdetalenleraar en lerarenopleider Grondlegger Dogme-benadering Interviews TGj7oYeW3ecg&lf=plcp Websites, boeken, artikels, blogs: zie bronnen

7 10 Principes (1)  1. Interactiviteit  Tussen docenten en studenten en onder de studenten  2. Engagement  Studenten leren het beste uit inhoud die ze zelf hebben gecreëerd  3. Dialogisch proces  Leren = sociaal gegeven  Kennis wordt uitgewisseld in dialoog  4. Opbouwende gesprekken  Het leren vindt plaats door middel van gesprekken  5. Ontstaan van taal  Taal en grammatica ontstaan uit een leerproces

8 10 Principes (2)  6. Coach  De leraar = coach  7. Stem  Stemgebruik van de student is de spiegel van zijn vooruitgang  8. Zelfverwezenlijking  Door te bevrijden van klas en handboeken  9. Relevantie  Materialen moeten relevant zijn voor de studenten  10. Kritisch gebruik  Kritisch benaderen van gepubliceerd materiaal en tekstboeken

9 (1) 3 voorschriften (1) Er zijn 3 belangrijke voorschriften die voortvloeien uit de 10 principes  1. Gespreksgestuurd onderwijs  Gesprekken voeren is het hoofdprincipe van Dogme  Taal in praktijk  Meer waarde hechten aan communicatie die sociale interactie naar voren brengt  Meer belang aan het volledige discours hechten  betere voorbereiding op levensechte communicatie

10 (2) 3 voorschriften (2)  2. Beperkt gebruik van leermiddelen  Leermiddelen die door de student zelf zijn opgesteld zijn veel efficiënter  Tekstboeken focussen meer op grammatica dan op het communicatieve vermogen.  In grote delen van de wereld zijn er geen tekstboeken en bronnen betaalbaar of beschikbaar

11 (3) 3 voorschriften (3)  3. Taalontwikkeling  Leren van talen = proces waarbij taal zich ontwikkelt  Door klasactiviteiten  Leren en ontdekken van nieuwe taalelementen  Rol van de leraar:  Coach  Motivator  De leraar kan dit doen door middel van  Beloning  Herhaling  Kritische benadering

12 Pluspunten  Focus op cursisten  Op locatie lesgeven  Veel interactie  Leerkracht niet boven, maar naast cursisten

13 Minpunten  Gebrek aan opbouw en structuur  Luistermateriaal enkel via leerkracht en cursisten  Cursisten opnemen => drempelverhogend?  Noden cursisten centraal => wat met diverse groep?

14 Bronnen 1 Websites devices-dogme-language-learning

15 Bronnen 2 Websites

16 Bronnen 3 Artikels Thornbury, S A Dogma for EFL. IATEFL Issues 153 Thornbury, S Teaching unplugged (Or that's Dogme with an E). In English! Thornbury, S Dogme: Dancing in the dark? Folio 9/2