Workshop 2 Successen en valkuilen bij samenwerking tussen ROC’s en Praktijkopleidingscentra in de Techniek Dr. Jo Box Duncan Management BV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Innovatie en stakeholders in VO
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Visie Mensontwikkeling WSD
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Krimpen met perspectief
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
1 Innovatie in je organisatie - Ella Wijsman - Jan Lubberding - Patrick van Thiel Discussieleider: Peter Roelofs.
Deel wat je weet en weet wat je deelt
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Jongeren Preventie Team
De kern van het arrangeren
Sectorwerkstuk Den Bosch
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Organisatie(s) van betekenis
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
moderniseren van het curriculum.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business en IT Consulting
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Sociaal ondernemen; een goede balans tussen winst maken en MVO. Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Workshop samenwerken in een samenwerkingscollege
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
JAN HOLSAPPEL.

Transcript van de presentatie:

Workshop 2 Successen en valkuilen bij samenwerking tussen ROC’s en Praktijkopleidingscentra in de Techniek Dr. Jo Box Duncan Management BV

Waarom samenwerken? Bijkomend: De klovenproblematiek: Kenniskloof Infrastructuurkloof Cultuurkloof Relationele kloof Doorstroomkloof Bijkomend: dalende leerlingenaantallen bekostiging verbreding vergrijzing invoering van CGO bedrijfsleven investeert veel in beroepsonderwijs

Aard van proces: innovatie Inside out ? = innovatie voor klant, vanuit bestaande systeem Outside in ? = innovatie met klant, vanuit veranderd systeem = co-design “Effectief en slim innoveren is niet mogelijk zonder directe betrokkenheid van de doelgroep (klant, klantsysteem)” (De Vijlder, 2007)

Co-design met het bedrijfsleven Publiek Private Samenwerking (PPS) Probleem: Opleiden is voor bedrijven geen core-business Groot aantal bedrijven Hoe, met wie samen te werken? Samenwerken op brancheniveau

Opleidingsbedrijven van samenwerkingsverbanden Praktijkopleidingsbedrijven van branches Nemen leerlingen in dienst en detacheren Ontzorgen de leerbedrijven Goed geëquipeerde werkplaatsen en praktijkinstructeurs Kennis van de branche Bedrijven vormen bestuur Aansluiting op de wensen van bedrijven, maatwerk Theorie + diplomering worden verzorgd door ROC Praktijkopleiders staan los van ROC

Samenwerken door integratie Integratie van ROC (theorie) en Opleidingsbedrijf (praktijk) Gezamenlijke visie Gezamenlijk management/bestuur Een onderwijsconcept: praktijk + theorie geïntegreerd Nieuwe arrangementen (blokweken) Een team Een locatie/werkplaats Gescheiden financiën, met onderlinge verrekening

Varianten van co-design OBM Metaal Innovam SPBU IW Natuursteen Dakdekkers Lichte vorm van samenwerking Vergaande vorm van samenwerking Uitvoering bij ROC Uitvoering bij Opleidingsbedrijf branche

Voordelen Co-design Invulling samenwerking met bedrijfsleven Dichten van de kloven Praktijk centraal Integratie praktijk + theorie Facility sharing

Valkuilen Co-design Regie verschuift van ROC naar bedrijfsleven Einde van automie van docenten Balans vinden tussen belangen van ROC en bedrijfsleven Cultuurverschillen (afspraak = afspraak) Draagvlak Financiële problemen bij ROC’s (dalend leerlingenaantal) Verschillende referentiekaders tussen leiding en werkvloer Beperkte aandacht voor verwerven en behoud van draagvlak

Succesfactoren Lange termijn visie op beroepsonderwijs Besef van win - win situatie Eenheid van visie: noodzaak van PP samenwerking Gezamenlijk onderwijsconcept Persoonlijke chemie tussen partners; vertrouwen Effectief onderwijskundig leiderschap Integrale aanpak op alle domeinen (HRM, financieel, facilitair,etc) Financiële exploitatie sluitend Voorkomen dubbele overhead Draagvlak bij personeel en besturen/directie Continuïteit in management en visie

Uitvoering: onderwijsconcept (BBL) Loslaten van BBL systeem van 1 dag naar school: blokweken Praktijk + theorie geïntegreerd in beroepstaken en projecten Taken en projecten als simulatie van praktijk Bedrijven kiezen uit taken en projecten passend bij bedrijf Simulatiewerkplaats als bedrijf Gezamenlijk team van docenten + instructeurs Planners waarin is bepaald: wie doet wat, wanneer en hoe Afstemming van theorie op taken: ‘just in time’ Regelmatige evaluaties met leerlingen en bedrijven

Belemmeringen Onbalans in verantwoordelijkheid tussen ROC en Bedrijfsleven ROC is eindverantwoordelijk voor onderwijs en examinering WEB gaat uit van inside out samenwerking Huidige samenwerking is marginaal (VNO/NCW/MKB) Zonder zeggenschap willen bedrijven geen verantwoordelijkheid voor prestaties en resultaten van het MBO Afhankelijkheid van personen (visie + chemie) Fiscale aspecten (BTW)

De toekomst van het technisch MBO Zonder mederegie van bedrijfsleven is technisch beroepsonderwijs einde verhaal Mederegie op basis van outside in Bedrijven betrekken bij onderwijsontwikkeling en uitvoering Technische opleidingen uit de school halen, huisvesten in bedrijfsomgeving als ‘branchescholen’ Opleiden in niet-schoolse, bedrijfsmatige omgeving Opleiden in up to date simulatie werkplaats Opleiden met simulatie beroepstaken of projecten

Integrale benadering co-design Achtergronddomein Persoonlijke leiderschaps- Sturingsdomeinen competenties Bedrijfs- organisatie Omgeving: branche + school Onderwijs-organisatie Personeel MT ROC/branche Visie, passie en ervaring Ontwikkeling leerlingen Facilitair Wet en regelgeving Cultuur Resultaten Feedback