De derde grote etappe van de heilsgeschiedenis is de exodus. Om deze etappe te vertegenwoordigen is een van de drie vroege woestijnverhalen gekozen, die.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geloven = naar een ander land gaan
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Ik ben gedoopt! En nu..?. 5 stappen die je moet volgen nu je gedoopt bent.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Betuigd door een vuurkolom.. Exodus 3:2 Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik.
Gods verborgen glans.
´OMWILLE VAN MIJN NAAM´.
Mara & Elim.
Israël in de wildernis.
Derde zondag van de 40 dagentijd 23 maart 2014 Exodus 17:1-7 Mozes slaat water uit de rots bij de Horeb. Johannes 4:7-10 Er kwam een Samaritaanse vrouw.
Wat is de bedoeling van Johannes?
Jesaja 55: 1 O, alle dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet; ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
1 Corinthiërs 3:10-15 de bema van God en Christus: Beoordeling van de werken van de gelovigen van het lichaam van Christus.
FEEST VAN DE OPSTANDING
Derde zondag van de 40 dagentijd 7 maart 2010
De 10 plagen Zweren Hagel Sprinkhanen Duisternis Dood oudste zoon
Hoe heeft Christus ons als kerk nou bedoeld?
Mozes terug in Egypte De 10 plagen.
Het verhaal van bevrijding
Het verhaal van bevrijding
En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Handelingen 1.
De bloedbruidegom Exodus 4.
de bloeiende staf van Aäron
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Groot geloof 1.
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Rotsen en bergen en water drinken.. EschatonEschaton Het christen leven.
2e gebod: Maak geen beeld van God, maar geloof in zijn beeld
Vertrouw helemaal op God 1.Op de proef gesteld. Vertrouw helemaal op God 1.Op de proef gesteld 2.De proef doorstaan.
God maakt zijn zegen waar 1.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Op de vijfde zondag in de veertigdagentijd belicht de eerste lezing de laatste etappe van de Oudtestamentische heilsgeschiedenis: het uitzicht op herstel.
Het koningschap van David en Salomo betekende in Israëls geschiedenis een periode van grote bloei en materiële welvaart. Deze etappe van de heilsgeschiedenis.
NU OPSTAAN EN DURVEN De tweede grote etappe in de heilsgeschiedenis
onze roeping als gemeente
1 16 jan Rijnsburg 16 jan Rijnsburg. 2 de vorige keer:  "de hoofdsom van het gezegde" (8:1)  de aankondiging van een nieuw verbond (8:8)
Preek Jakobus 2:
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Eerste zondag van de 40 dagentijd 22 februari 2015 Invocabit roept hij mij aan Marcus 1:12-15 naardense bijbel vertaling. Jezus wordt 40 dagen beproefd.
Parasja B’Shalach Toen hij weg zond. Exodus 13, ,16 Haftara: Richteren 4,4 – 5,31 Barak & Debora B’rit Chadashah(N.T.): Openb.15,2-4.
Jij mag leven onder een open hemel
De kerkdienst als brandpunt van de gemeente De kerkdienst als soort herhaling van Exodus 19: God ontmoet zijn volk.
Godsdienst 1.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Wanneer was jij voor het laatst WOEDEND – en terecht?
De Hebreeën-brief (6) donderdag 18 april 2013 vanaf Hebreeen 31.
Op heterdaad... Johannes
Welkom op TOV!.
Zingen Heer, U bent mijn leven, de grond waarop ik sta.
18de vd Tijd door het Jaar B Luisterend naar de lofzang bidden wij tot de handen van Jezus (“Ad manus” v Buxtehude) die de Broden vermenigvuldigden Regina.
Van doornstruik naar cipres
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
7 februari 2016 Rotterdam. Exodus 17 8 Toen kwam Amalek en streed tegen Israel te Refidim. = volgend op de geschiedenis van Massa en Meriba ('verbittering'
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
De tweede zondag in de veertigdagentijd heet Reminiscere en dat betekent: ´Gedenk Heer, uw barmhartigheid´ Dit komt uit Psalm 25 : 6 en 7 ‘Denk aan uw.
Ieue - Jireh Genesis 22: En het gebeurde na deze dingen dat de God (Elohim) Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie,
Exodus 15: Van de Rietzee ging Israël in opdracht van Mozes weer verder, de woestijn van Sur in. Drie dagen trokken ze door.
Op de vijfde zondag in de veertigdagentijd belicht de eerste lezing de laatste etappe van de Oudtestamentische heilsgeschiedenis: het uitzicht op herstel.
FEEST VAN DE OPSTANDING
Genesis 44:18-47:27 Ezechiël 37:15-28 Lukas 24:30-48
Transcript van de presentatie:

De derde grote etappe van de heilsgeschiedenis is de exodus. Om deze etappe te vertegenwoordigen is een van de drie vroege woestijnverhalen gekozen, die nog voor de verbondssluiting bij de Sinaï gesitueerd zijn (Ex. 15, 22— 17,7). In deze drie verhalen gaat het over honger en dorst in de woestijn, en speelt het werkwoord nasah een rol: ‘voor de keuze stellen’, ‘op de proef stellen’. In het eerste verhaal, over het bittere water, en in het tweede, over het manna, stelt God het volk op de proef; in het derde verhaal, over het water uit de rots, wordt God op de proef gesteld door het volk.

EXODUS 17:3 Maar de gemeente smácht daar naar water; dus mort de gemeente tegen Mozes,- en zegt: waarom eigenlijk heb je ons laten opklimmen uit Egypte!- om mij, m'n kinderen en m'n vee te laten doodgaan van dorst? 17:4 Mozes schreeuwt het uit tot de Ene en zegt: wat moet ik doen aan deze gemeente!- nog even en ze hebben me gestenigd! 17:5 Dan zegt de Ene tot Mozes: steek over voor het aanschijn van de gemeente en neem enkele oudsten van Israël met je mee; ook je staf, waarmee je de Stroom hebt geslagen, neem die in je hand en gá!-

17:6 zie, ik zal voor jouw aanschijn staan, daar op de rots, bij Horeb; slaan zul je op de rots; wateren zullen er uitstromen en drinken zal de gemeente! Zo doet hij, Mozes, voor de ogen van Israëls oudsten. 17:7 Hij roept voor het oord als naam uit: Masa en Meriva, beproeving en bekvechterij!, om het bekvechten van de zonen Israëls en om hun beproeving van de Ene, als ze zeggen: is de Ene in ons midden, of niet?

Is de Ene in ons midden, of niet? De figuur van Mozes staat in fel contrast met het kille, donkere beeld van Farao. Hij staat als het ware in vuur en vlam zoals bij de doornstruik van zijn roeping. In vuur en vlam voor Gods visioen, uitgehouwen in twee stenen tafelen, achter hem als duwkracht ten leve. Zittend op zijn knieën stoot hij met zijn houten staf een steen stuk, waarop heidense afbeeldingen zijn aangebracht. Hij bevecht door Gods levend Woord een cultuur die mensenlevens opoffert aan grafmonumenten.

In het geloofsverhaal van Israël betekent ‘woestijn’ de plaats van de crisis, in de letterlijke zin van dit woord: de plek waar je op de proef wordt gesteld, de plek waar je een beslissende keuze in je leven moet maken. Ga ik terug naar Egypte, leg ik me neer bij de bestaande toestand van onrecht? Of blijf ik geloven dat het zinvol is stappen te zetten in de richting van het beloofde land, van een nieuwe samenleving gebouwd op gerechtigheid en liefde? Geloof ik dat ‘JHWH bij ons is’ als wij die weg gaan?

De woestijn is ook de plaats waar God zorg draagt voor zijn volk en het de goede richting wijst door zijn Tora. Het water uit de rots is teken van die zorg : de rots, zo zegt het verhaal, wordt Horeb genoemd (vers 6), dat is de berg van Tora en verbond. NU DE DORST GELEST EN OPSTAAN

Bijbelteksen:Naardense Bijbel Illustraties:Marcus van Loopic Inspiratie:Oecumenische Bijbelzaterdagen / Gooi en Sticht /Internationaal commentaar op de Bijbel / Frieda Claeys Samenstelling:paul scheelen