Bedrijfsvergelijkend onderzoek BNA MKB Nederland, 1 april 2009 Leontien Sauerwein Manager Beleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Enquête Natuurlijk Schildklierhormoon
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
PGB ‘Breed’ ‘Maak gebruik van het persoonsgebonden budget;
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
Activerende werkvorm (awv):
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
MVO en intern management
Diagnostische toetsen voor het MBO
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Business Marketing Management
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
Een theoretische verkenning
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Producten & Werkprocessen
Ad Otjes Manager Versa Welzijn
Een toekomstbestendige zorg!
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Hoe ver zijn Nederland en de pensioenfondsen met de overgang op SEPA? Pensioenfondsen over op SEPA: wat verwacht DNB van u? Amsterdam, 30 mei 2012 Michiel.
De LMN-boekhouding voor een goede kostprijsanalyse METEN = WETEN Van den Bossche An januari 2013.
Voorlichting en Werving De juiste student op de juiste plaats.
Kwaliteitsborging door architectenbureaus
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Samen voor Veenendaal 21 mei 2016 MBO Issue analyse.
Tevredenheidsonderzoek 2017
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Leefbaarheid in Hellendoorn
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Beleid en regelgeving Les 1.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
“De vertaalsector zou verder
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsvergelijkend onderzoek BNA MKB Nederland, 1 april 2009 Leontien Sauerwein Manager Beleid

Inhoud BNA en benchmarking Opzet van de BNA benchmark Enkele ervaringen Vragen

BNA en benchmarking Doel van de BNA: bevorderen van de beroepsuitoefening van de leden stimuleren van de ontwikkeling van de bouwkunst

BNA en benchmarking Bevorderen van de beroepsuitoefening Gericht op scheppen optimale voorwaarden: Ontwikkeling vakmanschap architect Versterking ondernemerschap Maatschappelijke, culturele en economische profilering van architect en architectuur

BNA en benchmarking 16 jaar geleden eerste BVO (ESI-VU) In 2007 overgestapt naar Stratus  Online dataverzameling  Onderzoek in twee delen opgezet  Betere producten voor deelnemers

BNA en benchmarking Faciliteren en stimuleren van een professionele bedrijfsvoering Benchmark vanuit branche is beter: goedkoper en qua type deelnemers Macro inzicht in bedrijfseconomisch functioneren van de branche: beleidsinformatie voor de BNA

BNA en benchmarking Benchmarking is hulpmiddel bij het realiseren van goede bedrijfsresultaten A.d.h.v. het verleden (evaluatie) kijken naar de toekomst (doelen stellen) Inzicht, geen oplossing Sturen op cijfers Referentiecijfers: wat is normaal?

BNA en benchmarking Wat krijgen deelnemers? 1.Individuele rapportage  Eigen cijfers met referenties 2. Brancherapport  Macrobeeld van de branche 3. Interactieve individuele rapportage  Inzicht in impact wijzigingen

BNA en benchmarking Wat krijgen deelnemers? Individuele rapportage

BNA en benchmarking Individuele rapportage geeft inzicht in: Kengetallen per fte Bureausamenstelling Kostensamenstelling Omzet Acquisitie Uurtarieven

BNA en benchmarking Brancherapportage Generieke beschrijving van de branche: hoe ziet de markt er uit “het gemiddelde bureau” Verschillen naar omvang bureaus duidelijk Gratis voor deelnemers Overige leden betalen €50,-

BNA en benchmarking Interactieve rapportage

BNA en benchmarking Wat krijgt de BNA? Inzicht in de branche Basis voor beleid, acitiviteiten, producten en diensten voor leden Input voor lobby

Opzet BNA benchmark Wat wordt gevraagd van deelnemers? Vragenlijst invullen (online) Tijdsinvestering verschilt per bureau Vereiste: jaarcijfers op tijd beschikbaar

Opzet BNA benchmark

Nog enkele ervaringen Benchmark valt of staat bij respons  Representatief beeld cruciaal  Voldoende waarnemingen vereist voor opsplitsingen Moeilijk om bureaus tot deelname te bewegen

Nog enkele ervaringen Kritische punten: Tijdsinvestering is een factor Relevantie van benchmarking is evident maar niet bekend Te hoge verwachtingen: je krijgt er niet meer uit dan je er in stopt Het is een hulpmiddel: blik naar binnen, vervolgens blik naar buiten