Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

algemene ouderavond 21 september 2010
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
Informatie over opzet onderbouw
Welkom in groep 1-2 B.
'Prinses Margriet …… Leesschool’
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Wat gebeurt er dit komend jaar?
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Voorlichtingsavond groep 3
Effectief leesonderwijs
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Voor leesplezier én resultaat!
De leesseries van Delubas
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Een kijkje in de keuken…..
Voor leesplezier én resultaat!
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond groep 3
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Circuit en hoeken.
Vrijdag 17 februari 2017.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Groep
Basisschool St. Lambertus September 2018
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school. Het leesonderwijs Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.

Lezen als proces Door het omzetten van letters in klanken ontstaat: Herkenning van woorden Begrip van woorden Dit moet geleerd worden. Verloopt na enige oefening automatisch.

Wat is de visie van onze school? Lezen is de basis voor ons onderwijs. Het leesplezier bevorderen en stimuleren.

Hoe doen wij dat? In de onderbouw: Bezig met beginnende geletterdheid door dagelijks bezig te zijn met : Interactief taalonderwijs Een letter centraal stellen Woordkaarten bij de kijktafel Stempel/schrijfhoek Kijk en Luisterhoek Computerspelletjes Veel voorlezen Voorlezen door leerlingen uit de hogere groepen Voorbereiden van lezen, wat heeft betekenis voor kinderen. Rekening houdend met de taalvaardigheidsniveau . Organiseren van taal/ leessituaties in de groep en buiten de groep VVE

Hoe doen we dat in groep 3 Na 2 weken lezen in 3 verschillende niveaus ‘s morgens korte instructie ‘s middags extra oefenstof bij zelfstandig werken - kies Na de kerstvakantie: In circuitmodel :Leesboekjes, informatieboekjes, kwartetten, prentenboeken, strips. Tutorlezen: Samen lezen met een kind uit groep 6, 7 of 8 Begrijpend lezen: Humpie/Dumpie 33 % van kleuters in groep 2 kan leren lezen, 33 % is hier nog helemaal niet aan toe (ervaringen met Leeslijn) 10 tot 15% valt uit in groep 3 met lezen 74 % van de leerlingen met leesproblemen in groep 3 heeft problemen in groep 5 N a de herfstvakantie worden de BOV toetsen afgenomen. Nav deze toetsen worden de kinderen opnieuw ingedeeld. De kleuters die bij de BOV zomersignalering groep 2 uitvielen, krijgen extra ondersteuning van de RT-er. Voor de zomervakantie zijn de ouders al op de hoogte gesteld van de kinderen die erg uitvielen. Zij krijgen 2 of 3 keer per week extra hulp buiten de klas. Daarnaast krijgen deze leerlingen meer effectieve leestijd in de groep. (naast de reguliere ingeplande lestijd) en werken in een kleinere instructiegroep in de groep.

Wat doen we in de middenbouw? Allerlei leesactiviteiten waar de kinderen dagelijks 30 minuten mee aan de gang gaan. Bijv. stripboeken Leesspelletjes/ kwartetten leesboekjes Informatie boekjes. Technisch lezen. Begrijpend lezen

Wat doen we in de bovenbouw? Iedere dag 30 minuten BAVI lezen. Lezen op eigen niveau. Begrijpend lezen/ Studerend lezen Geïntegreerd in alle vakken.

Hoe nu verder? Leescoördinator Coördineert meerdere activiteiten voor de verschillende groepen om de leesmotivatie bij de kinderen structureel te verbeteren. Brengt leespromotie activiteiten onder de aandacht van leerkrachten.

Wat kunnen wij als ouders doen? Dagelijks aan uw kind een verhaal voorlezen uit een: Prentenboek Voorleesboek Leesboek van het kind Stripboek enz.

Wat nog meer? Een verhaal uitdiepen en uitbreiden door: Voorkennis activeren Vragen stellen/ Vragen uitlokken Nadenken stimuleren Het verhaal herlezen Begrijpend luisteren is van groot belang voor het begrijpend lezen later. Wanneer kinderen nu al leren een tekst te doorzien zullen ze later ook teksten beter begrijpen (een goede vorm is net doen of je het niet begrijpt: hoe kan dit nou, hij was toch heel klein getoverd?)

Herhaald voorlezen Kinderen gaan meer van het verhaal begrijpen Kinderen gaan op andere aspecten letten Kinderen gaan hierdoor andere vragen stellen Kinderen ervaren opnieuw de verrassing van een verhaal Herhaald voorlezen breidt de woordenschat uit Voordelen van voorlezen: Het nodigt uit tot zelf lezen en leidt later tot een grotere leesvaardigheid Het prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen begrijpen Het daagt uit tot het nadenken over gebeurtenissen, los van het “hier en nu” Het leert kinderen hun emoties en eigen situaties onder woorden te brengen Het schept een band tussen voorlezer en kind Het heeft een aantoonbaar gunstig effect op dyslextische kinderen Het is gewoon leuk. Een dierbare herinnering voor later.