MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Lees- en Taalproblemen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
om deze presentatie uit te voeren
How to tackle a text Vakgroep Engels.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
KOMMAGEBRUIK.
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
Quiz Start.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Centraal Examen 2012 Nederlands dinsdag 15 mei
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
SE-Seneca voorbereiding op CE 2013!
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Woordraadstrategieën
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Woordjes leren.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Centraal Examen Nederlands
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Examentraining.
Reading strategies 2 Meaning of words, fixed expressions, multiple choice questions, open questions, article.
Inleiding, middenstuk, slot
De leesstrategie voor begrijpend lezen
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012 Tekst verklaring CSE MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012

Aantal teksten Controleer eerst altijd : * hoeveel teksten er zijn * waar de toets eindigt * school zorgt voor een goed potlood en gum MAG ALLEEN BIJ TOETSEN MET ANTWOORDBLAD !! Rest van examens absoluut NIET MET POTLOOD!

MEERKEUZE VRAGEN Scan de tekst, kijk naar titel, eventueel een vetgedrukte inleiding, bronvermelding, plaatjes, etc. Ga na wat je zelf al van het onderwerp weet. Door je eigen kennis te gebruiken stel je je beter in op de tekst Gebruik de ELZA methode om de tekst te lezen (eerste en laatste regel van de alinea).

MC-VRAGEN Lees daarna alinea na alinea door aan de hand van de examenvragen. Let extra op de eerste en laatste zinnen van de alinea. Hierin staat vaak de belangrijkste informatie. Let op de functie van verbindingswoorden zoals but, although, because, enz. Ze geven tegenstellingen, oorzaken, gevolgen, redenen, enz aan.

MC-VRAGEN Probeer eerst zelf het antwoord te bedenken voor je naar de antwoorden kijkt. Kies daarna het antwoord dat het meest op jouw antwoord lijkt. Lees als je tijd hebt aan het eind als je tijd hebt de vragen en de antwoorden die je gekozen hebt een keer door. Dit moet eigenlijk een redelijke weergave van de tekst zijn.  

LET OP ! De antwoorden staan in alfabetische volgorde dus het kan gebeuren dat je 6 keer achter elkaar A krijgt, puur toeval. Als maar een deel van het antwoord goed is, is het fout. 2 antwoorden vallen vaak al af omdat het ‘onzinantwoorden’ zijn. ook als je meteen weet dat antwoord A goed is moet je de andere antwoorden lezen. Je weet maar nooit ….

LET OP ! Het goede antwoord is meestal een stukje uit de tekst in andere woorden. Schakel je eigen mening over het onderwerp uit. Als er in een antwoord b.v. staat dat Hitler een onmens was, is dit toch fout als het niet in de tekst staat.

OPEN VRAGEN Beantwoord een vraag in kort en bondig Nederlands. Lees de vraag en het antwoord nog eens door om te controleren of je echt wel antwoord op de vraag hebt gegeven. Beperk je antwoord tot datgene wat wordt gevraagd. Als er een reden gevraagd wordt en je geeft er meer, telt alleen de eerste reden.

OPEN VRAGEN Houd je aan het maximaal aantal woorden. Bij citeren de eerste 2 en de laatste 2 woorden opschrijven. Dit hoeven niet perse hele zinnen te zijn, het kunnen ook stukjes zin zijn. Hou je aan de opdracht : eigenwijs zijn is leuk, maar niet tijdens examens.  

Je kent een woord niet … !!! Raak niet in paniek, soms komt hetzelfde begrip in dezelfde alinea of later in de tekst nog een keer voor. Probeer de betekenis af te leiden uit de context. Let hierbij op: a: welke woordsoort is het? b: heeft het woord bekende voor of achtervoegsels? c: lijkt het woord op een woord in een andere taal? d: staan er eerder of verder in de tekst soms aanwijzingen die je kunnen helpen de betekenis te raden?

Woordenboek ? Gebruik je woordenboek pas als je het woord echt niet weet en daardoor een vraag niet kunt beantwoorden. Neem niet meteen het eerste woord dat je als vertaling tegenkomt in het woordenboek. Let op woordsoort. Kijk eventueel naar de voorbeeldzinnen, de combinaties met voorzetsels, enz.

GATEN TEKSTEN Lees de hele tekst een keer door zodat je globaal weet waar hij over gaat. Lees de alinea waar het gat in voorkomt goed door. Soms heb je de informatie voor het gat nodig, soms erna, soms ook in de voorafgaande of volgende alinea. Probeer eerst zelf een Nederlands woord te bedenken dat in het gat past.

GATEN TEKSTEN 2 Vergelijk daarna je antwoord met de gegeven Engelse antwoorden en kies het woord dat er het meest op lijkt. Controleer of de andere woorden echt fout zijn. Als je het juiste antwoord niet kunt vinden neem je de afstreepmethode. Je streept de antwoorden weg die echt niet kunnen.

GATEN TEKSTEN 3 Vergelijk daarna je antwoord met de gegeven Engelse antwoorden en kies het woord dat er het meest op lijkt. Controleer of de andere woorden echt fout zijn. Als je het juiste antwoord niet kunt vinden neem je de afstreepmethode. Je streept de antwoorden weg die echt niet kunnen.

GATEN TEKSTEN 4 Zoek de overgebleven woorden eventueel op in het woordenboek als je genoeg tijd hebt. Lees daarna de hele tekst nog een keer door. Soms ga de tekst pas begrijpen als je verderop in de tekst komt. Misschien verander je hierdoor van gedachten over je eerste antwoorden.  

SCANNING Je gebruikt scanning als je in korte tijd specifieke informatie uit een tekst moet halen. Deze teksten staan vaak aan het eind van een examen. Je kunt globaal 2 tekstsoorten onderscheiden: gewone teksten inhoudsopgaven of indexen.

1. Gewone teksten Lees de zoekopdracht/vraag goed door. Lees de titel en gebruik de ELZA methode (eerste en laatste zin van de alinea). Probeer voor jezelf te formuleren wat het onderwerp van de tekst is. Zoek nu naar de gevraagde informatie. Controleer of je echt de vraag beantwoord hebt.

2.Inhoudsopgaven/ indexen Lees de zoekopdracht/vraag goed door. Kijk naar de verschillende rubrieken, staan ze alfabetisch, op onderwerp, enz. Lees de ‘kopjes’ en beslis dan of het nodig is het bijbehorende stukje te lezen. Er staat niet altijd bij hoeveel antwoorden je op moet schrijven. Zorg dan dat je er geen vergeet. Controleer of je echt de vraag beantwoord hebt.

Let op ! Het kan voorkomen dat naar iets gevraagd wordt dat niet in de tekst staat. Soms moet je gewoon ‘nee’ of ‘geen’ op durven schrijven. ( let op: altijd in het Nederlands tenzij het anders gevraagd wordt !! )

Success !