LEI en Business Rules Tim Verwaart 25 september 2006 Business Rules Platform Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Performance management
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
De drie stappen van systeemontwikkeling
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Klassieke AO Leseenheid1
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Welkom bij de presentatie van het
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Organisatiestructuren
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
IT & Corporatie Professionaliseringsbijeenkomst Utrecht, 29 juni 2009.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Herman Krommendam 23 september 2009
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
van informatiemodel naar informatiemanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Nike Supply Chain Management
informatiemanagement
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Veranderingsprocessen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
De kwaliteit van de Juridische Infrastructuur en concurrentiekracht: Het belang van internationale vergelijkingen Korte presentatie voor de Centrale Eenheid.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
I NNOVATIEVE A RBEIDS O RGANISATIE (IAO) Kristel Steegmans – vzw Spectrum Van een functionele organisatie naar procesgericht organiseren Flanders Synergy.
Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland
Hogeschool Informatica
Waardeketen van Porter
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Process Mining.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Leegstand en regionale samenwerking
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

LEI en Business Rules Tim Verwaart 25 september 2006 Business Rules Platform Nederland

Inhoud 1.Introductie van het LEI 2.Aanleiding tot nieuwe aanpak 3.Principes van Artis 4.Organisatorische aspecten

1 Het LEI Algemene inleiding In het bijzonder: het Bedrijven-Informatienet

Onderdeel van Wageningen UR Instituut voor contractresearch Economisch en ander maatschappij- wetenschappelijk onderzoek Probleemgeorienteerd georganiseerd Multidisciplinaire onderzoeksafdelingen Eén afdeling voor informatievoorziening: DataLab; systemen voor MW onderzoek

Activiteiten van het LEI Contractonderzoek voor ministerie van LNV, andere ministeries, Europese Commissie, lagere overheden, bedrijfsleven, internationale organisaties Monitoring van de gang van zaken in de agrarische sector Berichtgeving aan de Europese Commissie (uitvoering wettelijke verplichtingen van Nederland, opgedragen aan het LEI)

Bedrijven-Informatienet Overheid, sector Primaire sector Database

Waar gaat het om? Uniform data verzamelen in het hele land Snel en goedkoop aanpassen aan nieuwe nieuwe vragen

2 Aanleiding tot nieuwe aanpak 1e: beleidsaandachtspunten 2e: verzelfstandiging

1e: beleidsaandachtspunten Verschuiving van sectorgewijs beleid, (gericht op economische performance, “kostprijsproblematiek”, sectorresultaten) Naar integrale aspecten: milieu, ruimtegebruik, natuurbehoud, voedselkwaliteit en voedselveiligheid Paste niet op sectorgewijze organisatiestructuur van het instituut

Van Instituut Afd. 1Afd. 2Afd. 3 Data collection Team 1 Data collection Team 2 Data collection Team 3 Systeem 2 Systeem 1 Systeem 3

Naar Instituut Afd. 1Afd. 2Afd. 3 Data collection Team 1 Data collection Team 2 Data collection Team 3 Geharmoniseerd system Centraal functioneel beheer

2e: verzelfstandiging Het LEI moet snel kunnen inspelen op veranderende beleidsprioriteiten: snel veranderende informatiebehoefte Daarvoor is een flexibel informatiesysteem nodig Snel en betrouwbaar aan te passen qua gegevensmodel en verzamelprocessen Goed gedocumenteerd

3 Principes van Artis Nooit meer programmeren Onderdeel van de waardeketen Model-en regelgebaseerd systeemgedrag

Nooit meer programmeren Modelgedreven systeem gewenst Geen IT-mensen betrekken in systeemaanpassing Mensen met goede proceskennis scholen in informatieanalyse en procedure-ontwerp Kwaliteitsbeheersing Documentatie Geen softwaredistributie

Systeemontwikkeling: onderdeel van de waardeketen Enter into research contract Deliver results Analyse data Collect data Adapt models & rules ISO 9001 quality management

Modellen/regels in Artis Procedure models Organizat- ion model Interface layout rules Responsib- ility rules C-R-U-D rules Data models Derivation rules R-I-A rules Applicab- ility rules

Oppasser Relevant? Integer? Actual? Who is responsible? rules facts responsibility Data repository

Procedure models Organizat- ion model Interface layout rules Responsib- ility rules C-R-U-D rules Data models Derivation rules R-I-A rules Applicab- ility rules Gebruik van de regels 1: is in de informatiebehoefte voorzien?

2: zo niet, wie moet er iets aan doen? Procedure models Organizat- ion model Interface layout rules Responsib- ility rules C-R-U-D rules Data models Derivation rules R-I-A rules Applicab- ility rules

Medewerker doet er iets aan Oppasser zet de eerste taak van de toepasbare procedure in de to-do-list Start task Model-generated system behaviour

3: welke procedure uitvoeren? Procedure models Organizat- ion model Interface layout rules Responsib- ility rules C-R-U-D rules Data models Derivation rules R-I-A rules Applicab- ility rules

4: systeemgedrag genereren! Procedure models Organizat- ion model Interface layout rules Responsib- ility rules C-R-U-D rules Data models Derivation rules R-I-A rules Applicab- ility rules

4 Organisatorische aspecten Kwaliteitszorg Consequenties van BR aanpak Succesfactoren Centraal beheer

Ingebouwde kwaliteitszorg Medewerker stelt model op Private model Peer review Public model Centraal beheer Qualified model

Consequenties van BR-aanpak Verandering van machtsverhoudingen Functionele zeggenschap die vroeger bij managers van data collection teams lag, ligt nu bij centraal beheer Vergde pijnlijke organisatie-aanpassingen Bracht project in een kritische fase Functioneert nu goed

Succesfactoren Overtuiging van de directie dat vernieuwing en harmonisatie van het systeem bittere noodzaak was Sterke drive tot vernieuwing van een van de hoofden van de onderzoeksafdelingen, die ook als projectleider optrad Goede projectorganisatie, met mogelijkheden tot beroep

Project management team Mogelijkheid tot arbitrage Adjunct-directeur Afd.hoofd Directeur Organisatie Project teams

Enkele observaties Het werkt echt: –sneller aanpasbaar –beter beheersbaar –efficientere kwaliteitszorg Minder software engineers in dienst Enorm stimulerend voor mensen die geïnteresseerd zijn in informatievoorziening Niet iedereen is geschikt als ontwikkelaar Altijd weer performanceproblemen Veel gevoeliger voor analyse/ontwerpfouten

Business Rules Aanpak De gebruiker programmeert Centraal beheer! Kwaliteitscontrole! NOOIT MEER PROGRAMMEREN