LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN
Leesles VOORLEZEN / MINILES AFSLUITING UITGANGSPUNT: geen stillezen bij hardoplezen Zwaardere technieken: tutor of technische oplossing Tutor 1 = koorlezen // echolezen – VL- NL // VL – SL - NL Lichtere vormen: Duo lezen – lezen in een boek; AFSLUITING
De Windroos Veenendaal Teambijeenkst 18 februari 2010 Laag 3 Laag 2 Laag 1 LEKKER STILLEZEN HOMMEL RALFI + RALFI LIGHT RALFI ALTIJD IN CBI MET HMEL / STILLEZEN (laag 1) RALFI 4 à 5 keer per week Zelfde stuk tekst RALFI PLUS Aanpassingen maken op RALFI . Per dag een zin . Open spellingsoftware . Meer herhaald lezen in een sessie . Tekst op lange termijn na volgende tekst herhalen . Tijdsdruk toevoegen – fouten tellen + stopwatch 1 maand decoderen trainen RALFI LIGHT Teksten niet herhalen over meerdere dagen. - fluisterlezen Anette de Groot-Kuppens
HOMMEL VOORLEZEN / MINILES Technisch hulpmiddel Duo lezen Tutor lezen Lichte ondersteuning: Duo lezen Zwaardere ondersteuning: Tutor lezen Technisch hulpmiddel UITGANGSPUNT: geen stillezen bij hardoplezen Zwaardere technieken: tutor of technische oplossing Tutor 1 = koorlezen // echolezen – VL- NL // VL – SL - NL Lichtere vormen: Duo lezen – lezen in een boek; HOMMEL AFSLUITING
LEKKER STILLEZEN VOORLEZEN / MINILES AFSLUITING RALFI LIGHT fluisterlezen AFSLUITING
RALFI light Stillezen nog moeilijk: = eerst fluisterlezen proberen = onvoldoende resultaat: RALFI light RALFI zonder herhaling Kinderen IN het boek inlezen Opbouw: leerkracht leest 1 blz. voor met interactie kinderen: koorlezen duolezen volgende bladzijde; zelfde opbouw – geen herhaling
Bij uitzondering: extra RALFI +: in plaats van extra RALFI Aanpassingen maken op RALFI (meestal toevoegingen) 3 x 30 minuten, 1 of 2 leerlingen Per dag een zin overtypen (liefst in Sprint) Iedere dag een zin overtypen, losknippen, woorden door elkaar, de leerkracht spreekt de zin uit en de leerling legt ze in de juiste volgorde Woorden uit de teksten oefenen in goede open spelling software (bijvoorbeeld www.wrts.nl) Meer herhaald lezen binnen de sessie (massed practice) Meer aandacht voor herhaling over langere termijn (volgende week na de nieuwe tekst weer laten terugkomen). Toevoegen tijdsdruk door fouten te tellen en met de stopwatch te meten. 20100813: nog niet geïntroduceerd, omdat de basis nog veel aandacht nodig had. Later nog doen, als blijkt dat het nodig is.
LEESLOGBOEKJES Leeslogboek kinderen: Waar kijk je naar? genres / hoe lang / cijfers / boeken uitlezen / … Regelmatig inkijken en beoordelen Gesprekken voeren Waar kijk je naar? Genres Hoe lang leest een kind in een boek Cijfers die de boeken krijgen – laag: kind leest geen leuke boeken, dan moet je gesprekje voeren Kind leest boeken niet uit – gesprekje
Leeslogboek leerkracht - Aantekeningen per leerling na een leesgesprekje Let op: Leesplezier Boekkeuze Hoe lang de leerling in een boek leest Keuze genre en variatie genre Invullen leeslogboekje
RUNNING RECORD, om ……. een indruk te krijgen van de leesprestatie vorderingen bij te houden werkpunten uit te halen een kind te motiveren / betrokkenheid te krijgen vloeiendheid te checken succeservaring op te laten doen leesniveau te bepalen leesmotivatie te begeleiden gericht feedback te kunnen geven gericht te kunnen faciliteren ……….
Laag 1: Basisaanpak voor alle leerlingen 1.Hardop lezen: HOMMEL Voor alle leerlingen tussen AVI 2 Instructie (E3) en AVI 5 Instructie (E4): Veel hardop en ondersteund lezen. OF 2. Stillezen Voor alle leerlingen die AVI 5 beheersen voor tempo (E4 beheerst) en voor ll die met een lager niveau toch willen en kunnen stillezen (stilleestempo 100 woorden per minuut)