LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma  Inloop 8.15 tot 8.30 uur  Kring - Trefwoord of viering  Taal / lezen  Buitenspelen -
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Welkom in groep 5a Diana Berendsen en Marieke Maandag
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Interventies RALFI.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Hulpmiddelen.
Informatie groep 5 September 2013.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Welkom op de informatieavond
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
Effectieve instructie
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond Pelikanen
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
ouderavond groep 3 - lezen
Welkom in groep 4.
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Effectief leesonderwijs
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Informatie- avond groep 6
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voor leesplezier én resultaat!
Bouw!.
De leesseries van Delubas
Structureel Coöperatief Leren
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Op de informatieavond van groep 6
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Informatie groep
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Welkom op de informatieavond van groep 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
ouderavond groep 3 - lezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Volgende paginastartschermVolgende paginastartscherm Welkom bij de demo van de oefensoftware van Lekker Lezen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
 Flex leerkracht vangt leerlingen op.  Tijdsplanning is belangrijk.  Materialen mee  Beweegmomentje.
Zo min mogelijk op de fiets en lopen op het schoolplein Graag een briefje bij verzuim (huisarts/tandarts/gym Gebruik van medicijnen graag doorgeven.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN

Leesles VOORLEZEN / MINILES AFSLUITING UITGANGSPUNT: geen stillezen bij hardoplezen Zwaardere technieken: tutor of technische oplossing Tutor 1 = koorlezen // echolezen – VL- NL // VL – SL - NL Lichtere vormen: Duo lezen – lezen in een boek; AFSLUITING

De Windroos Veenendaal Teambijeenkst 18 februari 2010 Laag 3 Laag 2 Laag 1 LEKKER STILLEZEN HOMMEL RALFI + RALFI LIGHT RALFI ALTIJD IN CBI MET HMEL / STILLEZEN (laag 1) RALFI 4 à 5 keer per week Zelfde stuk tekst RALFI PLUS Aanpassingen maken op RALFI . Per dag een zin . Open spellingsoftware . Meer herhaald lezen in een sessie . Tekst op lange termijn na volgende tekst herhalen . Tijdsdruk toevoegen – fouten tellen + stopwatch 1 maand decoderen trainen RALFI LIGHT Teksten niet herhalen over meerdere dagen. - fluisterlezen Anette de Groot-Kuppens

HOMMEL VOORLEZEN / MINILES Technisch hulpmiddel Duo lezen Tutor lezen Lichte ondersteuning: Duo lezen Zwaardere ondersteuning: Tutor lezen Technisch hulpmiddel UITGANGSPUNT: geen stillezen bij hardoplezen Zwaardere technieken: tutor of technische oplossing Tutor 1 = koorlezen // echolezen – VL- NL // VL – SL - NL Lichtere vormen: Duo lezen – lezen in een boek; HOMMEL AFSLUITING

LEKKER STILLEZEN VOORLEZEN / MINILES AFSLUITING RALFI LIGHT fluisterlezen AFSLUITING

RALFI light Stillezen nog moeilijk: = eerst fluisterlezen proberen = onvoldoende resultaat: RALFI light RALFI zonder herhaling Kinderen IN het boek inlezen Opbouw: leerkracht leest 1 blz. voor met interactie kinderen: koorlezen duolezen volgende bladzijde; zelfde opbouw – geen herhaling

Bij uitzondering: extra RALFI +: in plaats van extra RALFI Aanpassingen maken op RALFI (meestal toevoegingen) 3 x 30 minuten, 1 of 2 leerlingen Per dag een zin overtypen (liefst in Sprint) Iedere dag een zin overtypen, losknippen, woorden door elkaar, de leerkracht spreekt de zin uit en de leerling legt ze in de juiste volgorde Woorden uit de teksten oefenen in goede open spelling software (bijvoorbeeld www.wrts.nl) Meer herhaald lezen binnen de sessie (massed practice) Meer aandacht voor herhaling over langere termijn (volgende week na de nieuwe tekst weer laten terugkomen). Toevoegen tijdsdruk door fouten te tellen en met de stopwatch te meten. 20100813: nog niet geïntroduceerd, omdat de basis nog veel aandacht nodig had. Later nog doen, als blijkt dat het nodig is.

LEESLOGBOEKJES Leeslogboek kinderen: Waar kijk je naar? genres / hoe lang / cijfers / boeken uitlezen / … Regelmatig inkijken en beoordelen Gesprekken voeren Waar kijk je naar? Genres Hoe lang leest een kind in een boek Cijfers die de boeken krijgen – laag: kind leest geen leuke boeken, dan moet je gesprekje voeren Kind leest boeken niet uit – gesprekje

Leeslogboek leerkracht - Aantekeningen per leerling na een leesgesprekje Let op: Leesplezier Boekkeuze Hoe lang de leerling in een boek leest Keuze genre en variatie genre Invullen leeslogboekje

RUNNING RECORD, om ……. een indruk te krijgen van de leesprestatie vorderingen bij te houden werkpunten uit te halen een kind te motiveren / betrokkenheid te krijgen vloeiendheid te checken succeservaring op te laten doen leesniveau te bepalen leesmotivatie te begeleiden gericht feedback te kunnen geven gericht te kunnen faciliteren ……….

Laag 1: Basisaanpak voor alle leerlingen 1.Hardop lezen: HOMMEL Voor alle leerlingen tussen AVI 2 Instructie (E3) en AVI 5 Instructie (E4): Veel hardop en ondersteund lezen. OF 2. Stillezen Voor alle leerlingen die AVI 5 beheersen voor tempo (E4 beheerst) en voor ll die met een lager niveau toch willen en kunnen stillezen (stilleestempo 100 woorden per minuut)