Regionaal Samenwerkingsverband VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Welkom bij de voorlichting over het voortgezet onderwijs
Dit schooljaar zijn er 18 schoolverlaters
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Informatie avond groep 8
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
Regionaal Samenwerkingsverband VO
Het ontwikkelingsperspectief
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Informatieavond groep 8
Informatieavond GROEP 8.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
BOVO procedure
De grote sprong! VO PO.
Informatie avond groep 8
Informatieavond VO 13 september 2010.
Euh…, hoe gaat dat eigenlijk met het VO en die adviezen...?
Informatieavond groep 7
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Informatieavond groep 8
Welkom collega’s!.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8B – 11 september 2014 Informatieavond Paschalisschool groep 8B.
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
van schooladvies tot inschrijving
Op naar het VO BOVO Haaglanden Tijdpad VO op de Beets
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Scholing gele/oranje route ‘de Schakel’
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
1 Voorlichting LWOO-/PrO-traject 8 & 10 september
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord- Limburg Juni 2016 De weg van de leerling met specifieke ondersteuningsbehoeften naar het VO Doel:
Aanvraag voor Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en Praktijkonderwijs (pro) Carrousel POVO Donderdag 13 oktober 2016 Carla van Moorsel Milou Hofland.
LWOO-/PrO-traject september Agenda  Verantwoordelijkheid PO, VO en ouders  Traject en werkwijze schooljaar  Rondvraag 2.
Informatieavond schooljaar
Evaluatiebijeenkomst LWOO-/PrO-traject
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Het advies is leidend, het VO plaatst.
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Naar het Voortgezet Onderwijs
LWOO-/PrO-traject september 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Transcript van de presentatie:

Regionaal Samenwerkingsverband VO MaxX (Praktijkonderwijs) AOC Oost locatie Borculo Het Assink Lyceum Staring College 4 oktober 2012

Agendapunten RVC Tijdpad/procedure en accenten bij de invulling ORS Verschil Pro en LWOO PrO/LWOO testdag Aanmelding rugzakleerlingen en/of nieuwkomers

ALGEMENE INFORMATIE OVER PrO en LWOO: Vereniging Regionale Verwijzingscommissies VO Landelijk www.rvc-vo.nl (voor brede algemene info en wettelijke regelingen) of Regionale Verwijzingscommissie Oost-Nederland www.rvcvo-oostnederland.nl (Ook telefonisch advies: vraag naar de heer dr. A. Verweij.)

Onderwijskundig Rapportage Systeem www.rapportagesysteem.nl gebruiken voor indicering PrO en LWOO Elke basisschool heeft handleiding, inlogcode en wachtwoord -> vragen Ank Stegenga (ank.wsnsberkeldal@planet.nl) “Oude” onderwijskundig rapport niet meer gebruiken. Staat nog wel op de site, maar is alleen bedoeld voor scholen buiten de ORS- samenwerkingsverbanden.

Belangrijk! De aanmelding van de niet-LWOO’ers voor 1 april (“de grote groep”) Dit jaar via het oude schriftelijke aanmeldingsformulier. Elke VO-school zorgt zelf voor verspreiding naar de basisscholen.

Aandachtspunten bij invulling: Bij gegevens: alles in het juiste hokje (ten Have: ten= tussenvoegsel Have=achternaam) (Spoorstraat 13: Spoorstraat - 13 in vak huisnummer) actuele/bijgewerkte leerling-/oudergegevens (laat door ouders checken) nieuwkomers + data schoolverloop (hieruit wordt de didactische leeftijd bepaald)

Bij toetsgegevens: LOVS-gegevens importeren (niet intypen) t/m minimaal eind groep 7, liefst november 2012, zodanig dat ook de kolommen DLE, achterstand en ruwe score zijn ingevuld. Geef t.a.v. dyslectische leerlingen aan of het onderdeel begrijpend lezen is voorgelezen. Ook andere belangrijke testgegevens toevoegen, zoals IQ of sociaal-emotionele info uit psychologisch onderzoek. Zeker als deze nog niet ouder dan 2 jaar zijn.

Staatscourant Nr. 17829 3 september 2012 op Voor alle toetsen en tests geldt: Gebruik alleen dit jaar toegestane toetsen. Zie hiervoor Staatscourant Nr. 17829 3 september 2012 op www.swv-berkelland.nl onder formulieren Bij signalering en problemen leerling: Bij potentiële PrO-/LWOO-leerlingen zijn er altijd zaken om hier in te vullen. Welke aanpak was succesvol?

Bij aanmelding: 6-punts-bolletjesschaal altijd invullen Bij niveau- en schooladvies: geef juiste school en schoollocatie aan niveau-advies ouders en basisschool (Dit is immers al de formele aanmelding!) Ten aanzien van verzending: digitaal pagina met handtekeningen schriftelijk per post (incl. andere relevante stukken [clusterbeschikking, dyslexieverklaring, leesdossier]) (E-mail)adressen: zie Tijdspad & Procedure.

Verzoek Gaat een leerling uiteindelijk naar een andere VO-school dan waar hij is aangemeld voor onderzoek, geef dit dan even door aan de school waar het onderzoek is uitgevoerd. Dit voorkomt “dubbele” aanmelding!

Verschil Pro en LWOO PrO werkt vanuit de onderwijsbehoefte van de leerling werken. Je kunt branche gerichte certificaten behalen. Leerlingen die LWOO op basisberoepsgerichte of kader/theoretisch gerichte leerweg volgen zijn gebonden aan methode- en exameneisen.

Wanneer zeker een ORS insturen? 1. Als een leerling wordt aangemeld bij het Praktijkonderwijs. 2. Als een leerling wordt aangemeld voor een VMBO- instroomniveau (basis - theoretisch) én er sprake is van een relatieve leerachterstand van 0,25 of meer in twee of meer domeinen (inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen; niet zijnde de combinatie technisch lezen en spellen). Relatieve leerachterstand = 1- (DLE/DL) = 1- (40/53) = 0,25 = 1- (26/53) = 0,50 Relatieve leerachterstand: * 0,25 tot 0,50 = LWOO * 0,50 of groter = PrO

vervolg 3. Als een leerling door langdurige zorg net niet meer aan de LWOO/PrO criteria voldoet, maar u vindt wel extra zorg nodig, omdat de leerling anders binnen de kortste keren wel weer aan de criteria voldoet. Met andere woorden: het niet continueren van zorg brengt de oude situatie weer terug. Beslissing LWOO of PrO: -LVS -LWOO/PrO toets -aanvullende gegevens

VREEMDELINGEN/NIEUWKOMERS Bij een nieuwkomer die gerekend vanaf de datum van aanmelding bij de RVC korter dan 2 jaar in Nederland verblijft, mag worden uitgegaan van een leerachterstand van 2 jaar op alle domeinen (= 0,33 = LWOO). Het is desondanks belangrijk uit te zoeken of de leerling beter af is met VMBO+LWOO of met Praktijkonderwijs. Dus toch toetsen en nagaan wat het werkelijke didactisch niveau is!

Vervolgens kan pas na intelligentieonderzoek (NIO) en onderzoek van het sociaal-emotioneel functioneren (NPV-J) worden bezien of de leerling aan alle criteria voldoet. Het voortgezet onderwijs laat dit onderzoek afnemen door een testbureau en betaalt dit. Als het IQ boven 90 uitkomt, kan een basisschool gevraagd worden aanvullend nog een gedragsbeoordelingslijst in te vullen, teneinde toch kans te maken op LWOO-toekenning. Het zal veelal gaan om een Teacher’s Report Form - TRF Het opgemaakte onderzoeksrapport wordt verstuurd naar ouders en basisschool.

Tijdpad & procedure seizoen 2013-2014 Zie ontvangen tijdpad & procedure! aanmelding via ORS vóór 1 december 2012 testdag LWOO/PrO: 17 januari 2013 mail Cito Leerlingrapport (incl. toetsresultaten van medio groep 8) bij Citoscore 524 of lager voor 15 maart 2013 + aanmelding “laatkomers” woensdag 3 april 2013: testdag LWOO/PrO

www.swv-berkelland.nl

Bijzondere omstandigheden Leerlingen uit groep 7 die eenmaal gedoubleerd zijn na groep 2 mogen, indien ouders en school dat verstandig achten, de basisschool verlaten. Ook zij dienen deel te nemen aan een onderzoek i.v.m. LWOO of PrO. Het is zeer ongebruikelijk, maar het kan! Het gaat dan (bijna) altijd om plaatsing in het PrO.

(Potentiële) rugzakleerlingen Het is niet altijd verstandig een leerling met een rugzakje te plaatsen in het reguliere Voortgezet Onderwijs. Het gaat hier om maatwerk. Per kind in goed overleg met ouders en het VO bekijken wat kan. Meld (potentiële) “rugzakleerlingen” aan medio januari 2013 en wacht niet tot maart/april.