Kunnen wij het samen Passend maken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Werkconferentie 4 april 2013
VSO de Widdonckschool Weert
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ieder kind de best passende ontwikkeling
De kern van het arrangeren
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17.
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Ambulante Begeleiding
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Kunnen wij het samen Passend maken? Dé uitdaging voor het onderwijs de komende jaren! Voorstellen: naam, functie, circa 45 ab-ers, ruim 550 leerlingen Passend Onderwijs start augustus 2014, maar het zal er pas in 2020 volledig staan. De eerste veranderingen in de wet- en regelgeving starten augustus 2014 (geen REC, geen CvI)

Overheid : Passend Onderwijs Siméa : Pasklaar Kentalis : KPO Ontwikkelingen Overheid : Passend Onderwijs Siméa : Pasklaar Kentalis : KPO Passend Onderwijs (aug. 2014): Kernbeelden voor ons nadrukkelijk van belang in het kader van deze pilot: Onderwijsbehoefte centraal, niet de beperking (SH, esm, ASS) Opbrengstgerichter werken Regulier waar het kan, speciaal waar het moet Continuüm van onderwijs; maatwerk Siméa: Een krachtige landelijke vereniging van cluster 2 onderwijs, heeft veel bereikt in het overleg met het Ministerie. Cluster 2 is een kleine partner in onderwijsland, 1 op de 200 leerlingen valt binnen ons cluster. Behoud van expertise Beleidsnotitie geschreven nu men landelijk speciaal onderwijs wordt met budgetfinanciering; landelijke positie, eigen budget (okt. 2011), eigen onderwijskeuzes, ondersteuningsplicht Kentalis: Vanuit Siméa ontwikkelingen eigen positie bepalen

Siméa Kadernotitie Drie projectgroepen: Toelaten tot handelen Onderwijsinhoud 3. Kwaliteit waarborgen www.simea.nl Toelaten tot handelen Hoe gaan we bepalen wie, wanneer en hoe lang recht heeft op welk onderwijsaanbod? Conclusies: Belangrijke plaats voor het toeleidingstraject =>Commissie van Onderzoek: Bepaalt wel-niet toelaatbaar zijn; landelijke afspraken, grotendeels aansluiten bij huidige criteria Welk ondersteuningsaanbod op maat wordt toegewezen (in overleg met ouders) Termijn van de toelaatbaarheid 2. Onderwijsinhoud Wat gaan we met ons onderwijs doen? Welke mogelijkheden hebben we om het onderwijs meer passend te maken (continuüm van onderwijs) We gaan werken met een drietal arrangementen: intensief – medium – licht ; NIEUW tussenvorm medium De zwaarte van de onderwijsbehoefte bepaalt het budget Verdere toelichting op de arrangementen volgt Rol van de ouders / keuze van de ouders 3. Kwaliteit borgen Wat gaan we doen om de soms zeer specifieke deskundigheid vast te houden en te borgen (doof-blinden, doof-SH) Huidige middelen blijven beschikbaar voor cluster 2 leerlingen (1-10-11), middelen RO wordt toegevoegd aan budget Middelen worden gekoppeld aan arrangementen Middelen afgestemd op onderwijsbehoefte Notitie en veel meer inhoudelijke stukken te vinden op www.simea.nl

Kentalis Crisis wordt kans! 1. Werken met arrangementen Eerste fase: 1. Werken met arrangementen 2.Werken vanuit Centra van Expertise 3. Samenwerken 4. Werken met pilots Ook 2008, zelfs 2005 In gesprek met het Ministerie Landelijke projectgroep ingericht vanuit de werkvloer. Grote groep mensen heeft gekeken hoe men het onderwijs zou kunnen herinrichten Naast herinrichting van het onderwijs toen ook nog grote bezuinigingsopdracht. Conclusies: Het werken met arrangementen is een goed idee. Het mediumarrangement nog verder uitsplitsen, medium 1 en 2, nog meer continuüm van onderwijs bieden. Om kwaliteit te borgen een beperkt aantal centra voor expertise inrichten. Samenwerken met : Samenwerkingsverbanden, regulier onderwijs en ouders en logopedisten (lichte arrangement) In pilots uit proberen, vooral mediumarrangementen

Intensief School voor speciaal onderwijs (cluster 2) ● Leerlingen < 10 jaar ● Intensivering aanbod ● Opbrengstgericht ● Snelle doorstroming ● Tenzij! Intensief: Vroegtijdige signalering Vroeg ondersteuning bieden, als effect nog het grootst is Voorkomen van falen Terugkeerkans vergroten Nadrukkelijker richten op vergroten van de communicatieve redzaamheid, aanbod specificeren

Medium 1 Speciaal en regulier onderwijs ● Leerling(en) ingeschreven in SO ● Deelname aan activiteiten regulier onderwijs ● Individueel of als groep Medium 1 Leerling heeft nog grotendeels SO nodig maar we willen wel voorbereiden op doorstroming Integratie kan variëren van algemene sociale integratie tot 40% deelname aan lessen in RO Drie vormen van integratie (uitdaging): sociaal – cognitief maar vooral ook communicatief

Medium 2 Regulier en speciaal onderwijs ● Leerling(en) ingeschreven in regulier onderwijs ● Nog grote ondersteuningsbehoefte ● Actieve inzet expertise (lesgevende taken) Medium 2: Mogelijke overstap vanuit intensief, medium 1 of licht Leerlingen die al grotendeels regulier onderwijs kunnen volgen. Meer thuisnabij Op termijn een netwerk in de regio van één intensieve school (MvB), één medium 1 partner, direct gekoppeld aan SO school en meerdere medium 2 RO scholen in de regio. Intensievere, structurelere, meer geborgde inzet van expertise in het regulier onderwijs

Licht Onderwijs in regulier ● Leerlingen > 10 jaar ● Doelgerichte, korte ondersteuning ● Ondersteuningspakket op afstand ● Thuisnabij Licht: Leerling heeft geen dagelijkse specialistische begeleiding nodig. Past binnen basisaanbod van elke basisschool Kan worden aangeboden op alle scholen in het SWV Beduidend minder dan het huidige rugzakje

Vragen ????

Kunnen wij het samen Passend maken?

“We Creëren Kansen!”