SPOLT in de gemeente Leudal. Cultuureducatie op de scholen Scholen in Leudal: 14 Cultuuraanbod op alle scholen Scholen in 14 kernen !!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
VOCO op de Philips van Horne
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Ouderavond Eerste Heilige Communie
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
Stichting Dijk van een Kust
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Welkom op de ouderavond van klas 3
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Het werken met portfolio
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
SPOLT in de gemeente Leudal
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
6 maart 2008 Resultaten enquête maart 2008.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
“Help mij het zelf te doen”
Kunstmap Riemke Jentink VR1A.
Basisschool Op De Horst
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Limburgse Bond van Muziekgezelschappen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Voorlichtingsavond groep 3
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatieavond groepen 8
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

SPOLT in de gemeente Leudal

Cultuureducatie op de scholen Scholen in Leudal: 14 Cultuuraanbod op alle scholen Scholen in 14 kernen !!

*Vormen van educatie die beogen leerlingen in contact te brengen met : Kunst Cultuur Erfgoed Media (muziek, theater, literatuur, dans,beeldende kunst) *Inbedding in schoolprogramma ; Geïntegreerd in andere vakken *Cultuureducatie buitenschools ; De school als vindplaats voor talent en wegwijzer *Amateurkunst; Samenwerking met amateurkunst

Muziek als onderdeel van cultuureducatie Scenario 1: reguliere kunst- en cultuurprogramma zonder extra additionele middelen gemeente Leudal Scenario 2: een extra financiële bijdrage gemeente (scenario 1 + 2) t.b.v. een cursorisch muziekprogramma Scenario 3: financiële bijdrage gemeente aan kunst- en cultuurprogramma waarbij alle onderdelen een nadere uitdieping krijgen (dans, muziek, theater etc.) Bij scenario 2 wordt een externe partner betrokken

IIn IIn Spolt/Myouthic hebben de volgende uitgangspunten geformuleerd: * Muziek mag nadruk hebben maar zeer zeker niet ten koste van andere disciplines. * Nadruk op muziek krijgt gestalte in de groepen 3/4/5. *“Allemaal Blaasmuziek ” of soortgelijke projecten inpassen in programma behorend bij de muzieklessen. * Naast blaasmuziek ook aandacht voor percussie, zang, toets/snaar * Het is wenselijk ook andere disciplines te koppelen aan deze les (denk aan dans, tekenen/ schilderen, drama)

Het ideale plaatje In de scholen ruimte creëren voor muzieklessen (groepen 3,4, 5) door deskundige docenten; het belang van muziekonderwijs Doorgaande lijn muziek, geïntegreerd in andere vakken Gemotiveerde leerlingen (talenten) worden uitgedaagd om buiten schooltijd verder muzieklessen te volgen. Alle muzikale domeinen komen aan de orde (muziek maken, beluisteren, vastleggen, bewegen, praten) Projectmatig inspelen op de plaatselijke situatie, behoeften en mogelijkheden. Samenwerken met plaatselijke muziekverenigingen, kinderkoren, schutterij etc. De school kan een oefenplek zijn voor een schoolband of bijvoorbeeld musicalklas

* Behoeftepeiling scholen : Groepsverdeling binnen SPOLT is niet homogeen! Dit kan een probleem zijn bij een structureel aanbod. Opsplitsen van groepen is (meestal) geen optie. Augustus –december 2012: * Oprichten projectteam van experts : Vakleerkrachten van SPOLT Cultuurcoördinator van SPOLT Externe partner Myouthic * Regelmatig overleg met kernteam HLO Voorjaar 2012:

Schooljaar WatWie Schooljaar WatWie Augustus - December Start ; samenstellen programma. Spolt; externe aanbieder Augustus - December Muziekonderwijs Samenspeelmoment Vakdocent Verenigingen Januari - juniMuziekonderwijsvakdocentJanuari - juniMuziekonderwijsVakdocent JuniSamenspeel momentVerenigingenJuniSamenspeel momentVerenigingen

Algemeen doel: AMV aanbieden in de groepen ¾, 4 en/of 4/5 van het basisonderwijs en ruimte te bieden voor muzikale verbredingen in de volgende jaren. Deze AMV-lessen zullen verzorgd worden door muziekdocenten (experts) i.s.m. leerkrachten binnen SPOLT. De doelstelling is kinderen op een kwalitatieve manier enthousiast maken voor muziek, theater en dans, waarbij zij aansluiting kunnen vinden bij de lokale infrastructuur in de dorpen. In dit plan zijn niet alleen de muzikale domeinen uitgewerkt, maar vind u ook een uitwerking van de verwachting van lokale verenigingen.

Doelstellingen van de muzikale vorming Affectieve doelstellingen Auditief- sensorische doelstellingen Psycho- motorische doelstellingen Sociale doelstellingen Cognitieve doelstellingen

Kerndoelen: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren; De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren; De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed: Binnenschools aangewakkerde belangstelling voor cultuur moet buitenschools echter wel een voortzetting kunnen vinden, participatie van het lokale verenigingsleven of ten minste aansluiting op het lokale aanbod is hierbij een vereiste.

Muzikale domeinen: Muziek maken; instrumentaal en vocaal (zingen) Muziek beluisteren Muziek vastleggen Muziek en bewegen Muziek en praten

Muziek en het cultureel erfgoed De rol van de muziekverenigingen De muziekverenigingenzijn onlosmakelijk verbonden met onze leefwereld en die van onze kinderen. Zij maken deel uit van onze leefgemeenschap en ondersteunen de verschillende festiviteiten die er plaatsvinden. Denk bv. aan :Sint Maarten, Sinterklaas, de Eerste Heilige communie, Carnaval, 50 jarige bruiloften en andere festiviteiten. Zij hebben een lange rijke traditie die onderdeel is van ons cultureel erfgoed dat we koesteren en stimuleren. Vanuit deze positie is het ook te verklaren waarom deze verenigingen een rol binnen de school dienen te krijgen. Deze rol is een aanvullende en ondersteunende binnen de doorlopende lijnen binnen en buiten de school.

Tijdens de muzieklessen zal ook aandacht geschonken worden aan: Het herkennen en ordenen van de klank van instrumenten, De plaatselijke festiviteiten van verenigingen zoals schuttersfeesten, dorpsfeesten, concerten etc. Hierbij denken we aan: Het lezen van een marsstuk, Het uitvoeren van een mars, Het uitnodigen van leden van de vereniging. Demonstreren instrumenten

Slagwerk Doel: De kinderen kunnen verschillende ritme-instrumenten indelen in groepen en ze kunnen de instrumenten aan hun klank herkennen. Benodigd materiaal: CD speler, slaginstrumenten, lvb, Ruimte:leslokaal Relatie tot verenigingen en omgevingscultuur Bij de verenigingen in onze omgeving speelt het slagwerk een grote rol. Misschien is het mogelijk dat de slagwerkgroep van de plaatselijke vereniging een demonstratie van slaginstrumenten kan verzorgen in de klas. In kleine dorpskernen is de afstand naar de repetitie ruimte vaak niet erg groot. Misschien kan in overleg met de vereniging een bezoek gebracht worden aan het slagwerk van de vereniging zodat de leerlingen ook zien en horen wat bv. Pauken en marimba’s zijn.

Meespeelconcerten Doel: Kinderen bereiden in de klas met de docent 4 muziekstukken voor en voeren dit samen uit met de plaatselijke vereniging. De activiteiten die bij diverse stukken worden gedaan zijn: Meezingen met een stuk Bijv. hollandse hits Meespelen met een stuk Er wordt op “de Indigo Mars” van Johan Strauss een meespeelpartituur gemaakt en deze wordt uitgevoerd m.b.v. slag en melodische Orff-instr. Muziekstuk is “Eisele und Beisele” Bewegen op muziek Kinderen ontwerpen een dans op een muziek stuk en voeren dit tijdens het concert uit. Instrumentenparade De vereniging demonstreert de instrumenten tijdens een les op school. Deze activiteit vindt plaats in april na dat in de klas een aantal lessen over instrumenten groepen zijn behandeld.

Planning muzieklessen SPOLT – groepen 3-4, 1 e helft 2013 Blok 1 (4 lessen) Melodie & Ritme, wij maken muziek Week 2 t/m 5 Blok 2 (4 lessen) Tempo, Dynamiek & beweging, Let’s Move Week 8 t/m 11 (18-24 februari) Blok 3 (4 lessen) Instrumentenparade Week 13 t/m 16 Blok 4 (4 lessen) Meespeelconcert, feest bij de muziekvereniging Week 20 t/m 23