Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Hoe ontstond dit initiatief ?
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Maatschappelijk Aanbesteden
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Gemaakt door: Maxim Demuynck.  Reguliere en forensische ggz Reguliere en forensische ggz  De gevaren van onbehandelde gedragsproblemen De gevaren van.
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
24 september 2014 Vinden en binden Behoefteschatting bijzondere jongerenhuisvesting Rotterdam, Alex Hekelaar Onderzoeker Sociaal-Wetenschappelijke.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Interculturalisatie : Allergie of strategie? Congres ActiZ 12 mei 2009 Kleur aan zorg, zorg aan kleur Freddy May.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Dossier Empowerment.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
JEUGD EN RECHT. Van der Linden A.P. Ten Siethoff, F.G.A. Zeijlstra-Rijpstra, A.E.I.J.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg Auteur: Wilma A.M. Vollebergh (Bron:
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Producten & diensten in vijf hoofdsoorten dr. D. Wienke (in opdracht van de MOgroep)
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Voorlichting, advies en instructie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gezondheidsverschillen
JEUGDzorg - voor wie?.
voor een samenleving met veerkracht
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.

Auteur  Gert van den Berg  Cultuur-en godsdienstpsycholoog  Databank Nederlands Jeugdinstituut  Jeugd en Co – verdiepingstijdschrift Kennis  Onderzoek rond effectiviteit van jeugdzorg en preventie.

Artikel  Van den Berg, G. (2010). Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden. Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Jeugd en Co Kennis, (2), Geraadpleegd via

Synthese artikel  Goeie structuur  Inleiding  Tussentitels  Bronnenlijst  Verdiepingen binnen het artikel zelf

 Inleiding:  Bestaande vormen preventie  sluiten niet aan bij de wensen van migranten.  Onderzoek door Albert Boon naar ethische verschillen.  Resultaat: allochtonen maken zeer zelden gebruik van de aangeboden hulp.  Conclusie: de interventies bereiken de migrantenjeugd veel minder.

 Diversiteitbeleid  Migrantenjongeren krijgen niet dezelfde kansen  speciale maatregelen.  Slechte interventies  helft migrantenjongeren staat onder toezicht.  Maatwerk nodig!  Vakmanschappen met interculturele competenties.  Kennis uit wetenschappelijk onderzoek en praktijk

 Meetladder  Meetladder Diversiteit  Ontwikkeld door Trees Pels en Verwey-Jonker Instituut  Interventies opbouwen geschikt voor migranten  Via tien aandachtspunten  Toont wat voor verbetering vatbaar is  Houvast bij ontwikkeling nieuwe interventies  Bedoeling: integreren in bestaande processen  Meetladder zelf ook onderworpen aan evaluatie

 Migrantengroep bereiken  Te weinig oog voor diversiteit  Beroepskrachten: onvoldoende cultureel sensitief  Veel interventies gericht op brede doorsnee-doelgroep  Verbeteren door een proces van interculturalisatie  Personeel = afspiegeling samenleving  Werkwijze aanpassen aan de achtergrond van hulpvragers  Vertrouwensband creëren!

 Effect sorteren  Doel, doelgroep en aanpak  op elkaar aansluiten  effect  Kleine aanpassingen binnen de groep  beter effect  Methodische kern aanpassen: theoretisch model en aanpak voor verschillende groepen.  Randvoorwaarden aanpassen: beroepskrachten meer competenties en meer tijd per cliënt.  Houding en vaardigheden  invloed op bereik en effectiviteit

 Inventarisatie  Inventaris van ontwikkelingsstimulering, preventie en vroeghulp voor migranten.  Verzameld via vijf meewerkende kennisinstituten.  36 lokale initiatieven gericht op migranten  Internet: interactieve websites  A- B- en C-groepen  A-interventies: uitgevoerd in steden en wijken met veel migranten  B-interventies: preventie en vroeghulp bij opvoedingsproblemen en ontwikkelingsstimulering  C-interventies: zeer beperkt

 Bereik en effectiviteit  Geen langdurige opvolging van interventies  Moeilijk om te weten of de interventies helpen  Dus: zorgen voor goede theoretische onderbouw  Blijkt wel dat er te weinig aandacht is voor interculturele aspecten en de culturele sensitiviteit van de beroepskrachten  Interventies die migranten wel bereiken = laagdrempelig  Experimenteel: Girls’ Talk, langetermijnnameting

 Culturele validiteit  Interventies voor migranten langs de Meetladder Diversiteit leggen.  Conclusie  aanpassingen op het gebied van communicatie  Te weinig eisen over de competentie die de uitvoerders moeten beschikken  Interventies achterstandsgroepen  Rekening houden met lage opleidingsniveaus  Gezinsgerichte interventies  Opvoeden van kinderen in twee culturen  Inburgering en opvoeding  Bevordering ouderparticipatie in het basisonderwijs

 Vervolg  22 C-interventies: voldoen aan de aandachtspunten  Lokale initiatieven: verdere ontwikkeling  ZonMw  Opdracht om interventies verder te ontwikkelen  Advies opstellen om bereik en effectiviteit te vergroten  Eind 2010  5 interventies: goed bereik bij migranten  5 interventies: mogelijkheid tot goed bereik bij migranten

Uitleg termen  Migrantenjeugd: iemand die naar een ander land vertrekt om er te gaan wonen. Hier gaat het specifiek over de jeugd.  Maatwerk: flexibele manier van werken waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de mensen.  Interculturele competenties: intercultureel-de betrekking tussen verschillende culturen onderling. Competenties-bevoegdheid tot handelen en oordelen, deskundigheid, geschiktheid. Dus dat is over de deskundigheid beschikken om te handelen tussen de verschillende culturen onderling.  Meetladder: tien aandachtspunten om vast te stellen of een interventie geschikt is voor een diverse doelgroep.

 Effectiviteit: werkelijk, wezenlijk, doeltreffend.  Interculturalisatie: het proces van intercultureel worden; bijvoorbeeld het proces dat nodig is om een arbeidsorganisatie van monocultureel naar multicultureel te ontwikkelen.  Vertrouwensband: grondslag voor vertrouwen.  Methodische kern: alles is volgens een bepaalde methode geordend.  Interactieve website: op elkaar inwerkend, in wisselwerking.  Laagdrempelig: zeer gemakkelijk te bereiken.  Langetermijnnameting: metingen die blijven doorgaan over een lange periode.  Achterstandsgroepen: sociaal zwakkere groepen. Groepen (zoals allochtonen en ouderen) die het moeilijker hebben dan gemiddeld met het vinden van werk.