Een systeem psychodynamisch perspectief op multipartij samenwerking: thema’s in het richting geven aan het proces (apart blad met inleiding) Silvia Prins.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Risicomanagement en Sociale Technologie
Veiligheidsbeleving en beleid
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Multipartij samenwerking: een huwelijk uit vrije keuze
Gokverslaving.
Visie Mensontwikkeling WSD
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Human Dynamics.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Personeelsvergadering
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Transactionele analyse en sociale rollen
Communicatie in organisaties
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dossier Empowerment.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
ArchiValue: de APG-Case
Leerstijlen KOLB SJM.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
OPTIMALE CONDITIES VOOR DIALOOG PEER SMETS & MARLOES VLIND.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
20 oktober 2016 Overheidsopdrachten, een middel tot gelijkheid?
Participerend Leiderschap
Sociaal werk in een veranderende samenleving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzaam HRM Uitgangspunten en projecten 23 april 2014
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
DE PERCEPTIE VAN OUDERE WERKNEMERS OVER OUDER WORDEN OP HET WERK
Leiding geven aan school ontwikkeling
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
In de vuurlinie van een pos
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Een systeem psychodynamisch perspectief op multipartij samenwerking: thema’s in het richting geven aan het proces (apart blad met inleiding) Silvia Prins Promotor: Prof.Dr.Tharsi Taillieu Centrum voor Organisatie- en Personeelspsychologie K.U. Leuven

Overzicht Wat is multipartij samenwerking? Focus: ‘leiderschap’ en richting geven Aanpak van het onderzoek Resultaten: thema’s in het richting geven Conclusies

Multipartij samenwerking Ecologische en maatschappelijke problemen Samenwerken over organisatiegrenzen: ‘stakeholders’ Sociale groepen: bv. landbouwers, buurtbewoners, pleegouders Administraties en beleid Profit organisaties: bv. ingenieursbureau Not-for-profit organisaties: bv. milieugroepering

Een definitie “Samenwerking is een proces waardoor partijen die verschillende kanten van een probleem zien op een constructieve manier hun verschillen exploreren en samen zoeken naar oplossingen die verder reiken dan hun eigen beperkte visie van wat mogelijk is.” (Barbara Gray, 1989)

Kenmerken Stakeholders zijn interafhankelijk Constructief omgaan met verschillen  duurzame oplossingen Beslissingen in gedeeld eigenaarschap Collectieve verantwoordelijkheid voor toekomst domein Samenwerking is ‘emergent’ proces

“The mechanisms that make things happen in a collaboration” Focus: ‘leiderschap’ Niemand heeft autoriteit voor domein Geen formele leider Onduidelijke autoriteitsrelaties Geen duidelijke en gedeelde doelstelling Beïnvloeden van organisaties ‘Dubbele pet’ is problematisch Ideologie: consensus en participatie “The mechanisms that make things happen in a collaboration” LEIDERSCHAP: hoe vertaalt zich dat in deze context? Hoe krijgt het gestalte? De klassieke modellen van leiderschap gaan niet op. In horizontale contexten zullen de betrokkenen leiderschap delen, om de beurt opnemen, opsplitsen, outsourcen aan een buitenstaander (bv. facilitator of bemiddelaar). Convener: Drijvende kracht Heeft mensen bij elkaar gebracht Fakkel doorgegeven aan begeleider: “Ik ben zoals iedereen in dit project”; “double hats” is lastig (neutraliteit, geloofwaardigheid) Wie stuurt? Wie neemt beslissingen? Project: externe consultants => Op eigen stoel kunnen blijven zitten en belangen organisatie behartigen Zich veiliger voelen bij elkaar: schrik voor conflicten die wat over zo lange tijd is opgebouwd in één keer kapot kunnen maken Geeft proces gewicht: “eindelijk stap verder zetten dan de intentieverklaring om samen te werken” Verwachtingen: expertise??? Oplossingen??? Stuk werk doen…

‘Richting geven’ Met welke thema’s worstelen de vertegenwoordigers in een samenwerkingsproces? Welke dynamieken ontstaan rond deze thema’s? Op welke manier geven deze dynamieken richting aan het samenwerkingsproces?

Perspectief: het ijsbergmodel De zichtbare organisatie logica redelijkheid objectiviteit gezond verstand doelgerichtheid roddels emoties mentale modellen De onzichtbare organisatie stress behoeften energie impulsiviteit creativiteit machtspatronen weerstand conformiteitskrachten overdrachtsreacties afweermechanismen

Bril en uitgangspunten Groepen en organisaties hebben schaduwkant Belang van subjectieve ervaring en betekenisgeving Structuren en procedures helpen de onzekerheid te ‘dragen’ Nieuwe vormen van werken en organiseren maken mensen kwetsbaar Ambiguïteit: Subjectieve betekenisgeving: Het is een eerste stap naar een fusie We gaan er allemaal beter van worden Omgaan met onzekerheid: ‘objectieve tabel’ met gegevens over missie en visie van 5 organisaties: om discussie te faciliteren Externe stakeholders niet actief in proces betrekken: “geen vuile was buiten hangen”, “eerst zelf uitmaken wat we willen” Samenwerking als ontwikkelingsproces – dit kader gebruikt heel wat inzichten uit ontwikkelingspsychologie (Winnicott, Klein)

Gevalstudies ‘Erosiecase’ (1999-2003): piloot Experimenteren met anti-erosiemaatregelen ‘Rivierbekken case’ (2003-2004) Ontwikkeling geïntegreerde visie voor riviervallei Focus op natuurbehoud en preventie van overstromingen ‘Pleegzorg case’ (2003-2004): hoofdcase Ontwikkelen structureel samenwerkings-verband tussen diensten & concept ‘loketfunctie’ Anoniem verwerkt Processen lopen door Totaal aantal interviews Totaal blzn veldnota’s

Verzamelen van gegevens Verschillende methodes Participerende observatie: vergaderingen Interviews: Verschillende momenten Verschillende perspectieven: betekenisgeving Dagboeknotities Documenten Over langere periode Verschillende onderzoekers

Analyse van gegevens Reconstructie van het proces Chronologisch overzicht Evenementen, aanwezigen, inhoud Thema’s Analyse thema’s op basis van: Stakeholderinterviews (start) Veldnotities van vergaderingen (tijdens) Kritische incident interviews met leden projectgroep (na)

Relaties Context M a n i f e s t e d y n a m i e k e n Taak Antecedenten Antecedents Context M a n i f e s t e d y n a m i e k e n Relaties Taak L a t e n t e d y n a m i e k e n Resultaat onderzoek: verschillende domeinen die samenwerkingsproces beïnvloeden Focus vandaag op relaties Formali-seren proces

1. Context Antecedenten Gedeelde ‘sense of urgency’ Karakteristieken van het domein Spelers in de context Autoriteit in omgeving: sponsors Veronderstelde machtscentra De achterbannen Uitgesloten stemmen Evenementen en veranderingen in context

2. De taak De normatieve taak De existentiële taak De taak waar men aan behoort te werken De existentiële taak De taak waaraan men denkt/zegt te werken De fenomenologische taak De taak waaraan men in feite aan het werken is Verschil: wat men zegt te doen en wat men doet

3. Structureren van het proces Structurering van het domein: stakeholder analyse Formele en informele rollen Convenor, coördinator, facilitator, stakeholder vertegenwoordigers, experts, informele leiders, sponsors Formele en informele structuren en interventies

4. Samenwerkingsrelaties De capaciteit van vertegenwoordigers en achterban om op constructieve manier om te gaan met: diversiteit interafhankelijkheid de paradoxale aard van samenwerking

Conclusie Verandering is onvoorspelbaar Aandacht voor sociale dynamieken belangrijker Vaardigheden en voorwaarden: Containment van negatieve gevoelens Transitionele ruimte Procesgevoeligheid verhogen

“Ik ben, omdat wij zijn” - Klaus Elle