Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Some days ago, begin April in 2009 somewhere in Rotterdam... Een paar dagen geleden, begin April, ergens in Rotterdam...
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Wanneer en hoe effectief netwerken?
Inge Wijkamp, Onderzoeker Lectoraat voor Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving, Hanzehogeschool Groningen Het Profiel van de excellente professional:
Chlamydia trachomatis tijdens de zwangerschap: risicoselectie en attitudes van verloskundigen Monique Pereboom Msc, Department of Midwifery Science, AVAG.
“Dare To Be Different” DARE TO BE DIFFERENT
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Knowledge Translation: Van wetenschap naar praktijk
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Mobiele telefonie in films
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Herstel, het aanspreken van je eigen kracht
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Taalbeleid op school: in de leer bij Brussel?
Autismespectrumstoornissen
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
in relatie tot een actieve leefstijl
TOPZORG in de indivduele GGz
1. Levensbeschouwing en communicatie
Zelf materiaal ontwikkelen
Hoogsensitiviteit: Oorsprong en betekenis
Schitterende Organisaties®
UpToDate Tips and Tricks at Universiteit Antwerpen 5 December 2012 Ad-Jan Bos;Account Manager Benelux.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
Minder vrijheidsbeperking in de verstandelijke gehandicaptenzorg
Goede voorbereiding is het halve werk
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Evidence-Based Medicine
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
| faculty of behavioural and social sciences Research review on the process of matching decision making Kirti Zeijlmans Hans Grietens University.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
HEARTFUL LEVEN MINDFUL DENKEN Lore Theunis 1 BaSWa
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Tjellingsessie Master Leiderschap
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling van personen met een meervoudige beperking 26 mei 2014 Kathelijn Donders – Marga Martens

Filmpje Papier versnipperen 26 mei 2014

Intersubjectiviteit zich in de ander te verplaatsen; Een kind wordt geboren met vermogen om zich in de ander te verplaatsen; “an awareness specifically receptive to subjective states in other persons… ” Dit aangeboren ik-ander bewustzijn komt tot uiting in het delen van ervaringen met anderen een ervaring met een andere persoon, met een voorwerp, een gebeurtenis uit het verleden, etc. Trevarthen & Hubley, 1978 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Intersubjectiviteit Trevarthen: proto-conversaties, een mind–to–mind proces; interpersoonlijke communicatie (dialogisch) (Trevarthen & Aitken, 2001) “Als moeder handelt ‘alsof’ kind haar kan begrijpen, dan gaat het kind haar ook begrijpen” (Reddy, 2008) 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Ontwikkeling van intersubjectiviteit 5-4-2017 | 5 Ontwikkeling van intersubjectiviteit; belangrijke shift met 9 mnd (Beebe, 2004) - Primaire intersubjectiviteit: dyadische interacties 0-6 mnd - Secundaire intersubjectiviteit: triadische interacties 9-18 mnd (Stein Braten, 2009) 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Voorbeelden Filmpje Spel met de mond (dyadisch; 2C2) 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Voorbeelden Filmpje Speculaasjes (triadisch; 2D2) 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Intersubjectiviteitskader Primaire intersubjectiviteit Secundaire intersubjectiviteit Ik-jij format: dyadisch Ik-jij-het format: triadisch Mee-resoneren met de ander Joint attention; gezamenlijke aandacht Aandacht en wederzijdse aandacht Gebruik van objecten, gebeurtenissen of gedachten binnen een interpersoonlijke communicatie Imiteren en bevestigen Imitatie met voorwerp, bewegingen of gebaren Beurtnemen en beurtgeven Rollen omkeren 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Waarom inzoomen op deze lagen ? - Draagt bij aan het begrijpen van communicatie bij mensen met een meervoudige beperking - Voorziet in kennis (evidence based) over effectieve manieren om ontwikkelingsstagnaties/achterstanden te behandelen - Draagt bij aan het ontwikkelen van interventies om tot hoogwaardige communicatie te komen 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Filmpje Papier versnipperen 26 mei 2014

Coachen van professionals 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

Referenties 12 Beebe, B., Sorter, D., Rustin, J & Knoblauch, S. (2004). A comparsion of Meltzoff, Trevarthen and Stern Psychoanalytic Dialogues: The International Journal of Relational Perspectives, 13, 6, 777-804. Braten, S. (2009). The Intersubjective Mirror in Infants Learning and Evolution of Speech. Amsterdam: John Benjamins Publishing B.V. Souriau, J., Rødbroe, I. & Janssen, M.(Eds) ( 2006, 2007, 2008 & 2009) Communication and Congenital Deafblindness. Handbooks 1,2,3 and 4 with cd-rom. Sint-Michielsgestel: VCDBF/Viataal. Reddy, V. (2008). How baby’s know minds. London: Harvard University Press Trevarthen, C. & Hubley, P. ( 1978). Secondary intersubjectivity: Confidence, confiding and acts of meaning in the first year. In A. Lock Ed.), Action gesture and symbol ( pp. 183-229). London: Academic Press. Trevarthen, C. & Aitken K.J. (2001). Infant Intersubjectivity: Research, Theory, and Clinical Applications. Journal of child Psychology and Psychiatry, 42, 1, pp.33-48. 26 mei 2014 Intersubjectiviteit

26 mei 2014