Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Welkom in groep 5/6.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het cito-leerlingvolgsysteem
Taal en rekenen in beweging!
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Diagnostische toetsen voor het MBO
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Informatieavond 31 mei 2012 Welkom. Agenda Verbreding van de school en stand van zaken schooltijdentraject Terugkoppeling resultaten oudertevredenheidspeiling.
Individuele leerlijnen
Nieuwe normen Cito.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Bij de informatieavond van groep 7
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Veranderingen rondom advisering & eindtoets. Het advies Concrete richtlijnen op papier gezet Advies is leidend bij plaatsing op V.O.
Op de informatiebijeenkomst CITO
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Onderwijs Transparant
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7-8. V OORSTELLEN Wie zijn wij? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  ouderportaal.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Bij de informatieavond van groep 8
POVO-procedure Regio MHR Door: Walter Bruins Onderwijs Transparant.
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Informatie nieuwe Cito-normering.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
M-decreet Een korte toelichting.
en het leerlingvolgsysteem
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Stichting Lek en IJssel
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Transcript van de presentatie:

nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen naar leerkrachten en ouders. U kunt deze presentatie aanpassen aan uw eigen situatie. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via: of via onze website O21 - Onderwijs in de 21e eeuw

[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [datum]

Aanleiding Cito heeft de opdracht om landelijk genormeerde toetsen te ontwikkelen. Onlangs hebben zij de normering van de toetsen Rekenen & Wiskunde, Spelling en Begrijpend lezen aangepast.

Waarom nieuwe Cito normen? De oude normen bleken te soepel te zijn. Leerlingen haalden te gemakkelijk een hoge score. Dit komt door: Grotere focus op opbrengsten Bekendheid met de toetsen Verandering in de leerling populatie

Effect nieuwe normen Cito legt dit als volgt uit: Heel vroeger was je lang wanneer je 1.70 cm was. Je behoorde dan met deze lengte tot de 25% langste mensen van het land. Tegenwoordig is 1.70 cm helemaal niet lang. Je behoort nu tot de 35% langste mensen van het land. De norm wanneer je lang genoemd wordt is dus opgeschoven in de loop der tijd. Dat gebeurt met toetsen ook

individueel niveau effect nieuwe Cito-normering op de individuele leerling

Kirsten vorige toetsperiode (E – A) Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 60. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het B-niveau.

Kirsten, nu met de oude norm (E – A) Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 75. Ook hiermee zou ze binnen het B-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 60 naar 75. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

Kirsten, nu met de nieuwe norm (E - A) Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 75 op de medio-toets geen B-niveau meer, maar een C-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

Kirsten vorige toetsperiode (V – I) Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 62. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het II-niveau.

Kirsten, nu met de oude norm (V – I) Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 80. Ook hiermee zou ze binnen het II-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 62 naar 80. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

Kirsten, nu met de nieuwe norm (V – I) Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 80 op de medio-toets geen II-niveau meer, maar een III-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

groepsniveau effect nieuwe Cito-normering op de groep

nu Groepsniveau (E – A) De rekenopbrengsten in deze groep lopen synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Maar dit is wel geconcludeerd op basis van verouderde normen.

nu Groepsniveau (E – A) De leeropbrengsten in de groep niet meer synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Om weer ‘op niveau’ te komen, zal er intensiever met de groep gewerkt moeten worden.

nu Groepsniveau (V – I) De rekenopbrengsten in deze groep lopen synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Maar dit is wel geconcludeerd op basis van verouderde normen.

nu Groepsniveau (V – I) De leeropbrengsten in de groep niet meer synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Om weer ‘op niveau’ te komen, zal er intensiever met de groep gewerkt moeten worden.

schoolniveau effect nieuwe Cito-normering op de school

schoolniveau Bij ongeveer de helft van de groepen ligt de ondergrens van de middenmoot op of boven de landelijke ondergrens. Op schoolniveau hoeft er geen nieuw beleid ingezet te worden. Echter, schijn bedriegt, want met de strengere normen is dit schooloverzicht niet meer reëel.

schoolniveau Qua rekenvaardigheid is er werk aan winkel als de school zou willen dat zij leeropbrengsten realiseert die in lijn liggen met de landelijke normen. Bij een groot aantal groepen is de ondergrens van de middenmoot namelijk onder de landelijke ondergrens ‘gezakt’.

wanneer invoeren? Een aantal leerlingadministratie- en volgsystemen heeft op dit moment de geactualiseerde landelijke normen van de LVS-toetsen Rekenen-Wiskunde, Begrijpend Lezen en Spelling nog niet doorgevoerd. Dit heeft te maken met de technische implicaties die groter zijn dan in eerste instantie gedacht. Gebruikers van Cito-LOVS kunnen wel nu al overschakelen. Bedenk wel dat de nieuwe normen worden doorberekend in de historische gegevens.

welke problemen lost Cito op? betere aansluiting op de referentieniveaus tussentoetsen sluit beter aan op Cito-Eindtoets nieuwe normen beter in lijn met inspectienormen soepeler overgang op de derde generatie toetsen