Scenariomodel basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Personeel op maat, maat in personeel
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Informatievoorziening van toezichthouders
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
BEGROTINSMODULE Voorpublicatie Begrotingsmodule passend onderwijs November 2011.
Scenariomodel basisonderwijs
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Krimpen met perspectief
Startbijeenkomsten ondersteunings programma Energie
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Taal en rekenen in beweging!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
WELKOM.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Ondersteuning VNG ouderbetrokkenheid
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Strategische Personeelsplanning
FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Cijfers krimp in gelderland en overijssel
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Amsterdam Sil Vrielink
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Actualiteiten leerlingendaling NVOR * 24 september 2015.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Landelijke netwerk bijeenkomst regionaal actief samenwerkende schoolbesturen Utrecht 8 november 2012.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Bevolkings- & Leerlingenprognose Gemeente Alphen aan den Rijn Donderdag 26 februari 2009.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
CAOP Utrecht 8 november  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Bevolkings- en Leerlingenprognose Valkenburg aan de Geul.
TechniekPact Regio FoodValley
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Bijeenkomst personeel 23 april 2013
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Lerarentekort 6 september 2017.
Innovatief Basisonderwijs
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Toekomstgericht personeelsbeleid
REGIONALE SAMENWERKING
Transcript van de presentatie:

Scenariomodel basisonderwijs Presentatie: Tiny Rompen Sil Vrielink (Researchned/MOOZ Onderzoek) Dik Leering (Qdelft)

Werkwijze Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs Bestuurssamenstelling: samenwerking werknemers- en werkgeversorganisaties Vraaggestuurd, dienend, ondersteunend, kennis delend en verleidend Regionale insteek aansluiten bij bestaande netwerken of samen organiseren van bijeenkomsten Websites: www.arbeidsmarktplatformpo.nl www.leerlingendaling.nl www.stamos.nl www.onderwijsarbeidsmarkt.nl Nieuwsbrief: aanmelden via www.arbeidsmarktplatformpo.nl

Programma Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs Jaarprogramma 2012 – 2013 in ontwikkeling 4 programmalijnen HRM/strategisch personeelsbeleid Professionalisering/professionele ruimte Mobiliteit Innovatie

Strategisch Personeelsbeleid Het scenariomodel voor leerlingenprognoses en formatieramingen vormt een onderdeel van Strategisch Personeelsbeleid. ‘Regeren is immers vooruitzien’ ‘Meerdere scenario’s mogelijk bij meerjarenformatieplan’

Scenariomodel basisonderwijs

Doel Scenariomodel Doel van het scenariomodel is om scholen een instrument in handen te geven waarmee zij zelf een meerjaren personeelsplanning kunnen maken voor de korte termijn. Twee componenten: een leerlingenprognose een formatieraming (in FTE en in €) Uitgangspunt is dat schoolleiders/bestuurders zelf scenario’s kunnen doorrekenen.

Data: mogelijkheden en beperkingen Voor het scenariomodel zijn ‘openbare’ data gebruikt van DUO, CBS en het PBL: DUO: leerlingengegevens, naar leeftijdsklasse en pc4 (2011) DUO: leerlingengegevens, naar leeftijd en gewicht CBS: bevolkingsgegevens, naar leeftijd en pc4 CBS: bevolkingsgegevens, naar leeftijd en gemeente PBL/CBS: bevolkingsprognose, naar leeftijd en gemeente

Korte termijn prognose Het scenariomodel sluit aan bij het PvE van de VNG, en gaat uit van de regionale bevolkingsprognose van PBL/CBS. Aannames over: de instroom van leerlingen (4 jaar) belangstellingspercentage van 4 t/m 7 jarigen prognose van het aantal 4-jarigen in het ‘voedingsgebied’ de doorstroom van leerlingen doorstroomfactoren o.b.v. telgegevens uit het verleden Gewichten lopen mee in de prognose

Ontwikkeling basisgeneratie 4-12, 2011-2016

Ontwikkeling basisgeneratie 4/5, 2011-2016

Raming van het aantal formatieplaatsen (FTE) Formatieraming O.b.v. de leerlingenprognose kan een formatieraming worden gemaakt. Daarbij zijn twee opties: Raming van het aantal formatieplaatsen (FTE) uitsplitsing naar functiegroep (directie, leraren, oop) aanname is dat de ‘leerling/leraar’ ratio’s constant blijven Raming van het personele budget (GELD) sluit aan bij de bekostigingssystematiek van OCW (GELD-model van PO-raad) gaat uit van de landelijke GGL (basisscenario), en biedt de mogelijkheid om met schoolspecifieke GGL te rekenen. onderscheid 7 bekostigingscomponenten

Scenario’s en resultaten Standaardtabellen Basisgeneratie Bevolkingsprognose, naar leeftijdsklasse Scenario’s leerlingenprognose: demografische ontwikkeling belangstellingspercentages c.q. marktaandelen doorstroomfactoren Formatieraming: controle/correctie van formatiegegevens (FTE) keuze voor schoolspecifieke GGL

Demonstratie Uitkomsten basisscenario (leerlingenprognose) Formatieraming in FTE Raming personele budget

Discussie