A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Waartoe zijn wij op aarde?
Wij stellen ons graag aan u voor!
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Ex Examenprofiel als maatvoering
Utrecht, 11 juni
Wat is een communicatieplan?
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Business Marketing Management
Duurzame inzetbaarheid
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
“Bouwen op vertrouwen”
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Doelen Soorten vormgeving.
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
Hoe brei een team?.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Kwaliteit en beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
FOT Beschermd Wonen d.d
Mondzorg - persoonsgericht
Krimp als motor voor beweging
Sociaal werk in een veranderende samenleving
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Tilburg University Facts&Figures 2015.
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
1. Kan je objectief kijken?
‘Ontwikkelen doen we samen’
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Gepersonaliseerd leren
Staf Depla Van Poeljelezing
Duurzame inzetbaarheid
Werkgevers wendbaar aan de slag
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Duurzame inzetbaarheid
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Een lerende en adaptieve organisatie
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

A B Positioneren betekent vaststellen van de huidige positie (A) en de gewenste positie (B) van een organisatie. De keuze voor de gewenste positie B is de strategie. Alle organisaties moeten zich regelmatig opnieuw positioneren om gezond te kunnen blijven.

A B Momenteel is de rol van deelnemerscommunicatie bij de positionering van een pensioenorganisatie uitvoerend van aard. De organisatie bepaalt de nieuwe positie, en informeert de deelnemers daarover achteraf. Geen goed uitgangspunt natuurlijk voor een succesvol communicatieproces.

B D A C E Dat kan ook anders. Deelnemerscommunicatie levert ook informatie op en kan zo mogelijke richtingen van een pensioenorganisatie zichtbaar maken. Misschien wel andere richtingen. Als deze kennis wordt gebruikt voor het bepalen van de strategie, dan is communicatie een strategisch instrument van de pensioenorganisatie geworden.

Communicatie als strategisch instrument levert belangrijke voordelen op. Als eerste verloopt het communicatieproces een stuk gemakkelijker. Ook is de pensioenorganisatie veel beter in staat om bijvoorbeeld het vertrouwen onder deelnemers te behouden en te versterken. Tot slot heeft de pensioenorganisatie een veel beter inzicht in de strategische mogelijkheden om zich succesvol te positioneren.

Maar kijk uit. Communicatie is altijd een complexe aangelegenheid Maar kijk uit! Communicatie is altijd een complexe aangelegenheid. Strategische communicatie is nog een stuk moeilijker. Daarvoor moet deelnemerscommunicatie professioneel worden georganiseerd. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld het actuariaat. Een mooi startpunt kan zijn: laat de deskundigheidseis voor pensioenfondsbesturen vervallen in PFG. En vervang deze door een verantwoordingsplicht voor de invulling van het communicatiebeleid. Daarmee ontlasten we bestuurders en creëren we ruimte voor professionals om met deze uitdaging aan de slag te gaan.