Benchmarking met landelijke gegevens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Powered by Studiekeuze123 Wilma de Buck Programmamanager Studiekeuze123.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Talentmanagement in de Technische Dienst
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Leren voor en door het werk
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Powered by Studiekeuze Webformulier Hans van Driel13-10-’09 Een robuuste informatie-infrastructuur voor studiekiezers in hoger onderwijs. Onderwijskwaliteit.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
FUSIE en fuseren DIRK DE CEULAER VOORZITTER DIRECTIECOMITÉ HUBRUSSEL-KAHO SINT-LIEVEN 1 APRIL 2014.
Belangenbehartiging door de VELON
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
De praktijk van 1cijferHO
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid
© de vries business consultancy, 2008
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Renée Prins De Haagse Hogeschool Enquêtes als instrument binnen alumnibeleid.
Eerlijk onderwijskwaliteit vergelijken: De aanpak van de Keuzegids Inleiding voor de conferentie: “Onderwijskwaliteit zichtbaar maken” Rotterdam, 13 april.
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen.
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Business Intelligence
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Jacqueline Reijerink algemeen directeur SPSZN Symposium 23 mei 2016.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
1 Strategische benchmark GGD Proces doorontwikkeling indicatoren.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
19 januari 2006.
Workshop Checklist informatievoorziening
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Transcript van de presentatie:

Benchmarking met landelijke gegevens Teun Timmers C.H.O.I. Leiden, info@choi.nl Conferentie Onderwijskwaliteit zichtbaar maken Rotterdam, 13 april 2010

Inleiding 1. Waarom benchmarking in het HO? 2. Benchmarkberekeningen 3. Valkuilen 4. Benchmarkrapporten, voorbeelden 5. Conclusies

1. Waarom benchmarking in het HO? “Benchmarking is the process of comparing one’s business processes and performance metrics to industry bests and/or best practices from other industries”

1. Waarom benchmarking in het HO? “Benchmarking is the process of comparing one’s business processes and performance metrics to industry bests and/or best practices from other industries” stuurinformatie voor management opleidingen en instellingen willen zich profileren onderdeel van kwaliteitssysteem NVAO accreditatie nieuwe regime: “intern kwaliteitssysteem vereist”

1. Waarom benchmarking in het HO? Wat is een kwaliteitssysteem? “Een samenhangend en systematisch geheel van processen, acties en instrumenten waardoor de organisatie zijn kwaliteit kan verbeteren of handhaven”

1. Waarom benchmarking in het HO? Wat is de Check? streefwaarden: instroom, marktaandeel, studie-rendement studenttevredenheid proceseisen: tentamen binnen 4 weken nagekeken verbetering xx% bijv t.o.v. vorig jaar benchmarks: vgl. met verwante instellingen/ opleidingen

1. Waarom benchmarking in het HO? Key Performance Indicators in het HO (gerealiseerde) groepsgrootte, studieuren staf/studentratio studentenoordelen (NSE, …) studierendement alumni werkgelegenheid …

2. Benchmarkberekening Studierendement: welke universiteit wint? paradox: B is gemiddeld het hoogst maar A is per studie het hoogst

2. Benchmarkberekening Studierendement: welke universiteit wint? oplossing: bereken verschil met verwachte % universiteit A: 13% surplus versus B: 2%

3. Valkuilen welke weging: populatie, instroom, steekproef wat zijn verwante opleidingen/instellingen? stabiliteit betrouwbaarheid

3. Valkuilen wat zijn verwante opleidingen/instellingen clusterindeling Keuzegids / SKI database wordt veranderd -> fouten er komt een nieuwe indeling

3. Valkuilen stabiliteit: jaar op jaar fluctuaties voorbeeld: HBO Fysiotherapie, rendement na 5jr ongemiddeld 2-jrs gemiddelde

3. Valkuilen stabiliteit: jaar op jaar fluctuaties corrigeer voor onderliggende veranderingen voorbeeld: zie Rapport “Studenten vellen oordeel”

3. Valkuilen betrouwbaarheid studentenoordelen: marges – ontbreken vaak rendementen …

Studentenoordelen NSE, PABO 2005/07 4. Benchmarkrapporten Studentenoordelen NSE, PABO 2005/07

Studentenoordelen NSE, 3 PABO’s 4. Benchmarkrapporten Studentenoordelen NSE, 3 PABO’s

Relatieve successcore met onzekerheden 4. Benchmarkrapporten Relatieve successcore met onzekerheden

Relatieve successcore met onzekerheden 4. Benchmarkrapporten Relatieve successcore met onzekerheden

5. Conclusies benchmarken het is goed mogelijk verwante opleidingen onderling te vergelijken ook instellingen, met verschillende mix gebruik “surplus” scores: landelijk, jaar, etc… marges in data nodig voor betrouwbaarheid!