Het werken met portfolio Invoering van een portfolio Het werken met portfolio PC de Marimba / Spijkenisse 1 © TOM www.teamonderwijs.nl
Marimba Klassikaal onderwijs: De hele groep krijgt op dezelfde tijd instructie Leraar is het meest aan het woord Kans één op …. antwoord te geven op de gestelde vraag Verwerking…. Altijd voor een cijfer
De Marimba in ontwikkeling Instructie aan de instructietafel met groepjes kinderen De instructietijd is korter De leraar stelt vragen, probeert oplossingen uit de leerlingen te laten komen Het leerproces is belangrijker dan het product
Waarmee zijn we allemaal bezig? De lessen ‘s middags zijn totaal anders Cultureel Kunstzinnige Vorming Met gebruikmaking van elkaars talenten (teamteaching)
Middag Zaakvakken Worden aangeboden als projecten Gebruikmakend van de meervoudige intelligentie als verwerking De methodes hebben we zo goed als losgelaten
Hoe leggen we alles vast? In een rapport? g/v/o? Of met een cijfer? Maar dat zegt toch niets over; Op welke manier het kind geleerd heeft Met wie hij/zij samengewerkt heeft Of ze goed samen hebben gewerkt Hoe ze het gepresenteerd hebben etc.
Er moet iets veranderen: We willen meer weten over portfolio Tijdens een studiedag krijgen we informatie Toekomst…. we zijn al met zoveel veranderingen bezig Maar het is wel de volgende stap Het rapport kunnen we niet van het ene op het andere moment afschaffen
Samen rapporten schrijven:
Onze nieuwe collega… Barbara maakt een afstudeerscriptie over…..PORTFOLIO In groep 1/2 over ontluikende geletterdheid En….. ze is er nog steeds enthousiast over……
Dit schooljaar En hoe zit het met de andere collega’s? Aarzelend beginnen ze portfolio in de groepen in te voeren De leraren willen er verder mee De leerlingen zijn trots op het verzamelde De school is er klaar voor….
Een portofolio is: Een verzamelmap waarin de ontwikkeling van een kind – door middel van verzameld werk- in beeld wordt gebracht. Ik heb me gericht op ontluikende geletterheid
Onze portfolio’s
Hoe geven wij hier vorm aan? In het begin ben je als leraar nog heel belangrijk Je stuurt de kinderen aan werkjes te bewaren In verloop van tijd zal het kind steeds meer baas worden van zijn eigen portfolio Het portfolio is (wordt) een persoonlijk document van het kind
Wat is de meerwaarde?
“kopiëren” van woorden
Het schrijven van namen en klankzuivere woorden
De meerwaarde Zelfvertrouwen en intrinsieke motivatie Handgrepen voor de leraar (zone naaste ontwikkeling) Concreet materiaal naar de ouders toe Werk op niveau en tempo Interactie met het kind
Manieren die je kan gebruiken om schrijven uit te lokken Het “W” boek
Spontaan
Prentenboek
Lekker liggen lezen hoek
Hoeken
Materiaal
Het stellen van vragen
Waar kan je tegenaan lopen… mijn oplossingen: Groepssamenstelling van de portfoliogesprekken Keuze van het moment Organisatie Regelmatig reflecteren in de kring Labels op je bureau
Label Labels liggen op het bureau
Voorwaarden om met portfolio te werken Geletterde omgeving Enthousiasme leraar Alert zijn Kennis: fasen van ontluikende geletterdheid Planning portfoliogesprekken Regelmatig reflecteren