Van harte welkom. Dinsdag 30 januari 2007
Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en ruimte voor vragen
Digitale Slootjesproject
Dit project wordt uitgevoerd door: Groep 6d en 8a & ICT-Werkgroep Het project is financieel mogelijk gemaakt door: Stichting TQ-NL Technische ondersteuning: QLICT Website mogelijk gemaakt door: QLICT
Doelstelling van het project: Wij willen laten zien dat je ICT prima kunt combineren met natuuronderwijs. –Hoera, we gaan naar buiten! –Ja, u leest het goed. Een aanvraag voor vernieuwend ICT onderwijs en we gaan naar buiten?! –Natuur digitaal meenemen naar school. Nederlands: Conclusies trekken, communiceren, presenteren Wereldoriëntatie: Ontdekken van de natuur, proefondervindelijk leren, onderzoeken.
Materialen Materialen zoeken die bij de belevingswereld van de leerling passen en bij het project. –Digitale schoolbord –GPS –Mp3 met microfoon –Fotocamera –Microscoop –Portofoon –Kleurenprinter –Internettelefoon –Website
Digitaal Schoolbord Keuze maken tussen hard of zacht. Daarna kiezen tussen diverse merken. Wij ervaren het als “Slagroom op een taart”. Uitleg over het Board zo meteen door Thomas Povel van de firma Do-it uit Didam.
GPS & Mp3 GPS een materiaal waar niet alle leerlingen al mee werken -> uitdaging Mp3 kennen veel leerlingen al wel… dus een speler met foto- en videofunctie. –Opnemen met speciale microfoon.
Fotocamera & Microscoop Fotocamera moest: –Onderwater kunnen. –Lekker licht zijn. –Video-opnames kunnen maken. Microscoop om het kleine leven in en om de sloot te kunnen onderzoeken.
Portofoon, printer & telefoon Portofoons om over grotere afstand met elkaar te kunnen communiceren. Een kleurenprinter om de gemaakte foto’s af te kunnen drukken. Internettelefoon om via “Skype” gratis met elkaar te kunnen overleggen.
De Website Uitleg over het project Gebruikte materialen Lesmateriaal Evaluaties Publicaties Weblog Pbliciteit –Brengt u ook een bezoek aan de website? –Zet u ook een reactie in het Gastenboek? –Mogelijk dankzij Marcel Bleeker van Qlict.
Lessen Introductie –Voorkennis activeren –Kennismaken met de materialen –PowerPoint & Weblog Kern –Buitenactiviteit (ouderhulp) Verwerking –Wordwerkstuk –PowerPoint presentatie Terugblik –Reflectie op weblog
Eindmanifestatie Woensdagmiddag 20 juni in Utrecht bij SURFnet. Presentaties van alle winnende project. Aanwezigen o.a.: -Bestuur Stg. TQ-NL -Van elke basisscholen een aantal leerlingen.
Tot slot Vragen? –Stel ze gerust! In het tweede deel van deze avond staan we voor u klaar. Zelf proberen? –Zeker! De materialen staan er klaar voor, ook de borden.
Bedankt voor uw aandacht. Ik geef graag het woord over aan: Thomas Povel, Do-It Voor een demonstratie van het ActivBoard