Van de juridisch dienstverlener

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Hoe ontstond dit initiatief ?
Welkom Afdeling Zorg KBO 29 augustus Aanleiding • Rapport ledenonderzoek KBO Loon op Zand • Vraag om coördinatie en meer samenhang • Toekomstige.
MELDPUNT interkerkelijke hulpverlening Nijkerk praktische hulpverlening praktische hulpverlening door groepen vanuit de kerken.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Voor u Door u. Programma • Inleiding • Terugkijken naar 3 december: de aanleiding • Stand van zaken • De resultaten van de enquête • Discussie.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
HERHALING Reader Werk.
Van visie naar actie.
Inleiding arbeidsmarkt
Stimos-formulierenbrigade
Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling Werk en Inkomen VNG
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Welkom Afdeling Zorg KBO 10 september Aanleiding Rapport ledenonderzoek KBO Loon op Zand Vraag om coördinatie en meer samenhang Toekomstige regelgeving.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
LEREN WERKT VOOR ARBEIDSGEHANDICAPTEN Inspiratieconferentie 2008 Erik van Zoonen, Sharon Smit.
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Producten & Werkprocessen
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
De VOA en schuldhulpverlening
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Participatiewet vanaf 2015
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Mobiliteitscentrum.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
5.3 Heb je werk? De arbeidsmarkt is het geheel van vraag en aanbod naar werk. De vraag van arbeid komt van werkgevers. Het aanbod komt van de beroepsbevolking.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Regionaal werkbedrijven in Noord-Brabant Transvorm Actueel 18 maart 2015.
Van intentie tot realisatie
Instrumenten en voorzieningen
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Project oriëntatie op het beroep
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Regiobijeenkomst Zuidweg & Partners Jannie van den Berg.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Sociaal Juridische Dienstverlening
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Inleiding website NuenenHelpt.nl voor zorgprofessionals en verwijzers
Direct Uitwerken concept DEM
Inzetten van het netwerk als hefboom voor re-integratie
Visie ontwikkeling les 4
Geïntegreerd breed onthaal
Mantelzorgmakelaar Inge van Boxtel.
Presentatie Formulierenteam Gemeente Rotterdam
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Van de juridisch dienstverlener De sociale kaart Van de juridisch dienstverlener

Juridische dienstverlening Het beroep en de taken De doelgroepen Het werkveld Kennis van organisaties, instanties, bedrijven Kennis van de rechtsgebieden Kennis van wet en regelgeving Soort dienstverlening of hulpverlening

Wat is een sociale kaart Verzameling van dienstverlenende en hulpverlenende instanties, Ook instanties en organisaties op het gebeid van hulpverlening ( immateriële dienstverlening) Systematisch weergegeven Hulpmiddel voor de dienstverlener

Waarom een sociale kaart? Praktisch naslagwerk opbouwen Weten wat het werkveld te bieden heeft Zodat je als juridisch dienstverlener op de hoogte bent van de mogelijkheden die er voor klanten zijn Zodat je de klant kunt informeren adviseren en verwijzen

Onmisbaar in de juridische dienstverlening Hulpvraag klant Doorverwijzen naar de juiste instantie Benodigde informatie geven over de instantie Voorbeeld: Je werkt in de schuldhulpverlening. Een cliënt kan geen baan vinden omdat ze de taal niet goed spreekt. Jij kunt haar doorverwijzen voor een taalcursus.

Wie maakt de sociale kaart De dienstverlener Afhankelijk van de organisatie of instelling waar je werkt of de doelgroep waarmee je werkt kan de sociale kaart er anders uit zien.

Inhoud Algemene beschrijving Doelgroep beschrijving Hulp- of dienstverlening? Welke voorzieningen Werkwijze Mogelijkheden / activiteiten

Algemene beschrijving Naam organisatie; Adres; Contactgegevens Doel van de organisatie

Doelgroep beschrijving Op welke doelgroep richt de organisatie zich? Voorbeeld Amsterdams Buurvrouwen Contact Doelgroep ABC: – Anderstalige vrouwen die (nog) niet buitenshuis naar Nederlandse les kunnen. – Anderstalige vrouwen die naast hun inburgeringscursus extra oefening en steun nodig hebben.

Welke voorzieningen Van welke voorzieningen kunnen klanten gebruik maken? Voorbeeld DWI Amsterdam Voorzieningen: WWB en Bijzondere Bijstand

Werkwijze Hoe gaat de organisatie te werk? – Is er een inloopspreekuur, of moet de klant een afspraak maken? – Wijze van intake – Moet de klant bijvoorbeeld documenten meenemen? – Zijn er kosten aan verbonden?

Mogelijkheden / activiteiten Welke activiteiten voert men uit? – Voorlichting – Cursussen

Schematisch organisatie UWV werkbedrijf (UWV en gemeente) doel Werkzoekenden registreren, vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar brengen doelgroep Werkzoekenden, werknemers, werkgevers dienstvraag Werk en inkomen dienstverlening Arbeids en personeelsbemiddeling, uitkeringsverstrekking Wet en regelgeving WW , WWB

De opdracht Pagina 29 reader “Ik en het werkveld” Aandachtspunten: Indeling is handig en overzichtelijk; makkelijk om gegevens op te zoeken Gegevens zijn actueel