Van de juridisch dienstverlener De sociale kaart Van de juridisch dienstverlener
Juridische dienstverlening Het beroep en de taken De doelgroepen Het werkveld Kennis van organisaties, instanties, bedrijven Kennis van de rechtsgebieden Kennis van wet en regelgeving Soort dienstverlening of hulpverlening
Wat is een sociale kaart Verzameling van dienstverlenende en hulpverlenende instanties, Ook instanties en organisaties op het gebeid van hulpverlening ( immateriële dienstverlening) Systematisch weergegeven Hulpmiddel voor de dienstverlener
Waarom een sociale kaart? Praktisch naslagwerk opbouwen Weten wat het werkveld te bieden heeft Zodat je als juridisch dienstverlener op de hoogte bent van de mogelijkheden die er voor klanten zijn Zodat je de klant kunt informeren adviseren en verwijzen
Onmisbaar in de juridische dienstverlening Hulpvraag klant Doorverwijzen naar de juiste instantie Benodigde informatie geven over de instantie Voorbeeld: Je werkt in de schuldhulpverlening. Een cliënt kan geen baan vinden omdat ze de taal niet goed spreekt. Jij kunt haar doorverwijzen voor een taalcursus.
Wie maakt de sociale kaart De dienstverlener Afhankelijk van de organisatie of instelling waar je werkt of de doelgroep waarmee je werkt kan de sociale kaart er anders uit zien.
Inhoud Algemene beschrijving Doelgroep beschrijving Hulp- of dienstverlening? Welke voorzieningen Werkwijze Mogelijkheden / activiteiten
Algemene beschrijving Naam organisatie; Adres; Contactgegevens Doel van de organisatie
Doelgroep beschrijving Op welke doelgroep richt de organisatie zich? Voorbeeld Amsterdams Buurvrouwen Contact Doelgroep ABC: – Anderstalige vrouwen die (nog) niet buitenshuis naar Nederlandse les kunnen. – Anderstalige vrouwen die naast hun inburgeringscursus extra oefening en steun nodig hebben.
Welke voorzieningen Van welke voorzieningen kunnen klanten gebruik maken? Voorbeeld DWI Amsterdam Voorzieningen: WWB en Bijzondere Bijstand
Werkwijze Hoe gaat de organisatie te werk? – Is er een inloopspreekuur, of moet de klant een afspraak maken? – Wijze van intake – Moet de klant bijvoorbeeld documenten meenemen? – Zijn er kosten aan verbonden?
Mogelijkheden / activiteiten Welke activiteiten voert men uit? – Voorlichting – Cursussen
Schematisch organisatie UWV werkbedrijf (UWV en gemeente) doel Werkzoekenden registreren, vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar brengen doelgroep Werkzoekenden, werknemers, werkgevers dienstvraag Werk en inkomen dienstverlening Arbeids en personeelsbemiddeling, uitkeringsverstrekking Wet en regelgeving WW , WWB
De opdracht Pagina 29 reader “Ik en het werkveld” Aandachtspunten: Indeling is handig en overzichtelijk; makkelijk om gegevens op te zoeken Gegevens zijn actueel